PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 5 | 357--368
Tytuł artykułu

Od przedsiębiorstwa etycznego do przedsiębiorstwa zaangażowanego społecznie

Warianty tytułu
From an Ethically Correct to Socially Active Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od wielu lat etycy, ekonomiści i przedsiębiorcy zadają sobie pytanie, czy we współczesnym świecie etyczne gospodarowanie jest możliwe i czy ciesząca się popularnością idea społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest, jak głosił Milton Friedman, nadużyciem w stosunku do inwestorów. Zwolennicy idei przekonują, że społeczna wrażliwość przedsiębiorstwa jest odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów i środowisk lokalnych, oczekujących od firm przyjęcia postawy corporate citizens. Ponadto przynosi wymierne korzyści w postaci właściwego wizerunku, zespołów zmotywowanych pracowników, wzrostu ich kompetencji zawodowych i społecznych umiejętności oraz zaufania klientów i poparcia środowiska lokalnego. Obniża koszty działalności, a zwiększone zyski realizują interesy inwestorów. Artykuł ma odpowiedzieć na następujące pytania: jak można scharakteryzować przedsiębiorstwo etycznie gospodarujące, społeczną odpowiedzialność i społeczne zaangażowanie oraz czy twierdzenie, że stanowią one trzy poziomy relacji przedsiębiorstwa z jego interesariuszami jest trafne. Według autora nie może istnieć przedsiębiorstwo społecznie zaangażowane, jeśli nie jest etyczne i społecznie odpowiedzialne. (fragment tekstu)
EN
For a long time ethics, economists and entrepreneurs have asked the question whether ethically correct enterprising is possible in an unethical world. They have also been inquiring whether Milton Friedmans theory of social business responsibility is abusing the rights of investors. Supporters of his theory believe that social activity of enterprises is a response to the call of consumers and local society for enterprises to accept the corporate citizens behavior. They also believe that this behavior will have many positive impacts like the creation of the appropriate image of the enterprise, a boost to the morale of workers and their job and social competence, an increase in the confidence of clients towards the enterprise and also an increased support from local society. Finally they state that this behavior will decrease the costs of economic activity and thus the increased interest will benefit the investors. This report is supposed to answer the following questions: what is entrepreneur ethics, what are social responsibility and social activity of an enterprise and is it true that that these aspects are the three levels of relations between an enterprise and its clients, because a socially active enterprise cannot exist if it is not ethically and economically trustworthy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
357--368
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Chryssides G.D., Kaler J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Elementy etyki gospodarki rynkowej, red. B. Pogonowska, PWE, Warszawa 2004.
  • Etyka biznesu, red. L.V. Ryana, J. Sójka, Wydawnictwo "W drodze", Poznań 1997.
  • Etyka w biznesie, red. P.M. Minus, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Friedman M., The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, New York Times Magazine, 13 September 1970.
  • Jackson J., Biznes i moralność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Kietliński K., Martinez Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 1997.
  • Lewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006.
  • Raport. Odpowiedzialny biznes w Polsce 2003. 100 dobrych przykładów, red. M. Greszta, B. Rok, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  • Raport. Odpowiedzialny biznes w Polsce 2004. 100 dobrych przykładów, red. O. Krzyżowska, T. Potocki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2005.
  • Raport. Odpowiedzialny biznes w Polsce 2005, red. M. Jagielska, B. Rok, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2006.
  • Raport. Odpowiedzialny biznes w Polsce w 2002 roku, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2003.
  • Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • www.odpowiedzialnybiznes.pl.
  • www.opoka.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279157

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.