PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 5 | 369--382
Tytuł artykułu

Stymulanty i destymulanty organizacyjne transferu efektów szkolenia kadry kierowniczej

Autorzy
Warianty tytułu
Organizational Stimulants and De-Stimulants of Management Personnel Training Effects' Transfer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ustawiczne zmiany, które zachodzą w bliższym i dalszym otoczeniu współczesnych organizacji gospodarczych i w ich wnętrzach, powodują konieczność nieustannego aktualizowania dotychczasowych i budowania nowych kompetencji pracowników oraz kadry kierowniczej. Z tego powodu organizacje inwestują znaczne pieniądze, czas i energię między innymi w programy szkolenia i rozwoju kadry kierowniczej, których efekty mają przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej organizacji. Istotne jest jednakże zwrócenie uwagi na doniosłą rolę środowiska pracy w procesie transferu efektów szkolenia kadry kierowniczej. Środowisko pracy jest bowiem dynamiczną i złożoną kategorią, obejmującą wiele zmiennych, mających wpływ na cały proces szkolenia, w tym transfer jego efektów. Stąd celem niniejszego opracowania jest określenie i przeanalizowanie wpływu czynników organizacyjnych, mających charakter wzmacniający i blokujący transfer efektów szkolenia kadry kierowniczej. Artykuł składa się z dwóch części: pierwsza zawiera przegląd literatury, głównie anglojęzycznej na temat transferu efektów szkolenia do środowiska pracy, a w drugiej części przedstawiono model transferu efektów szkolenia kadry kierowniczej i jego empiryczną weryfikację. (fragment tekstu)
EN
Dynamic changes taking place in Polish economy cause that competences possessed by organizations, including the competences of their employees and management personnel, must be continuously updated and adjusted to environment conditions. As a consequence, many organizations have implemented, as a permanent element of HR policy, trainings and employee and management personnel development programs. However, due to small interest of local specialist literature, it seems to be essential to pay more attention to the issues related to factors existing in companies which reinforce and limit trainings effects' transfer, i.e. knowledge, skills and attitudes. That is why, the objective of this paper is to define and analyze organizational variables influencing training effects' transfer by management personnel to the working environment and the level of training effects' transfer in the light of performed researches. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
369--382
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Baldwin T.T., Ford J.K., Transfer of Training: A Review and Directions for Future Research, Personnel Psychology 1988, nr 41 (63).
  • Bates R.A., Holton E.F.III, Seyler D.L., Validation of a transfer Climate Instrument, Proceedings of the Academy of Human Resource Development 1996, nr 18(1).
  • Facteau J.D., Dobbins G.H., Russel E.A., Ladd R.T., Kudisch J.D., The Influence of General Perception of the Training Environment on Pretraining Motivation and Perceived Training Transfer, Journal of Management 1995, nr 21.
  • Ford J.K., Quinones M.A., Sego D., Sorra J., Factors Affecting the Opportunity to Perform Trained Tasks on the Job, Personnel Psychology 1992, nr 45(3), 1995, nr 45.
  • Ford K.J., Weissbein D.A., Transfer of Training: An Update Review nad Analysis, Performance Improvement Quarterly 1997, nr 10.
  • Foxon M., A Process Aproach to the Transfer of Training, part 1: The Impact of Motivation and Supervisor Support on Transfer Maintenance, Australian Journal of Educational Technology 1993, nr 9(2).
  • Holton E.F.III., Bates R.A., Seyler D.L., Carvalho M.B., Toward Construct Validation of a Transfer Climate Instrument, Human Resource Development 1997, nr 8.
  • Holton F.E., Baldwin T.T., Making Transfer Happen: An Action Perspective on Learning Transfer Systems, Advances in Developing Human Resources 2000, nr 8.
  • Kossowska M., Sołtysińska I., Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Lewis J.W., Huczyński A.A., An Empirical Study into the Learning Management Training, Journal of Management Studies 1990, nr 17.
  • Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2006.
  • Ottoson J.M., Beyond Transfer of Training: Using Multiple Lenses to Assess Community Education Programs, New Directions for Adult and Continuing Education 1997, nr 75.
  • Phillips J., Handbook of Training Evaluation and Measurement Methods, 2nd ed., Gulf Publishing Company, Houston 1991.
  • Pisarska A., Czynniki wpływające na transfer efektów szkolenia do organizacji, Zeszyty Studiów Doktoranckich Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (w druku).
  • Sitko-Lutek A., Kulturowe uwarunkowania doskonalenia menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.
  • Sitko-Lutek A., Rakowska A., Doskonalenie kompetencji menedżerskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Tannenbaum S.I., Yulk G., Training and Development in Work Organizations, Annual Review of Psychology 1992, nr 43.
  • Tracey J.S., Tannenbaum S.L., Kavanagh M.J., Applying Trained Skills on the Job: The Importance of the Work Environment, Journal of Applied Psychology 1995, nr 80.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279165

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.