PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 27 System finansowy : aktualne wyzwania i perspektywy rozwoju | 197--211
Tytuł artykułu

Innowacje o charakterze manipulacyjnym w polityce dystrybucyjnej polskich banków

Warianty tytułu
Manipulation-Driven Innovations in the Sales Policy of Polish Banks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie zawiera analizę stosowanej przez polskie banki szerokiej palety technik i instrumentów manipulowania klientami w zakresie polityki cenowo-sprzedażowej produktów i usług finansowych. Zjawisko stosowania technik manipulacji i mniej lub bardziej "nieczystych" (choć w większości legalnych) trików znacznie się nasiliło w ostatnich latach, będąc efektem wzmożonej konkurencji i presji na krótkoterminowe wyniki finansowe. Jest to zagadnienie aktualne i ważne, dotyczące znacznej części klientów, którzy często nieświadomie padają ofiarami coraz bardziej przemyślnych technik marketingowych. Wnioski z badań niestety nie są zbyt budujące dla klientów i świadczą o nadal utrzymującym się kryzysie wartości w sektorze finansowym, nie tylko w Polsce. Kryzys finansowy jedynie przejściowo zahamował negatywne tendencje, które tylko w ograniczonym zakresie są przedmiotem troski organów nadzoru nad rynkiem, a jeszcze mniej - rad nadzorczych instytucji finansowych. Odczuwalny jest brak swoistego bankowego kodeksu etycznego, który ograniczyłby negatywne praktyki w relacjach między bankiem a klientem. (abstrakt oryginalny)
EN
The essay describes a large toolbox of techniques and instruments used by Polish banks in manipulation-driven financial instruments sales policy. An application of more or less 'dirty' tricks (but still legal ones) has intensified last years, and is a result of the increased competition and of the pressure on short time gains. This is a very up- to-date and important issue for a large part of consumers, which often unconsciously become victims of more and more sophisticated marketing techniques. The research outcome is not elevating for customers and reaffirms the value crisis inside the financial sector, not only in Poland. Financial crisis only temporarily restrained negative trends that are a subject of limited interest for financial market watchdog institutions. There is a lack of a kind of banker's ethical code that could constrain negative practices in the relations between bank and his client. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu
Bibliografia
  • Bandler R., La Valle J. (2006), Alchemia manipulacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Beck G. (2007), Zakazana retoryka. Podręcznik manipulacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Bredemeier K. (2007), Czarna retoryka. Siła i magia języka, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa.
  • Cialdini R.B. (2003), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • D'Almeida F. (2004), Manipulacja. W polityce, w reklamie, w miłości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Informacja o działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego w 2011 roku. (BAK, 2012), Warszawa, styczeń 2012.
  • Knight S. (2006), NLP w biznesie. Techniki skutecznego przekonywania, Wyd. Helion, Gliwice.
  • Łabuz A.M. (2010), NLP w negocjacjach handlowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Moloney N. (2010), How to protect investors. Lessons from the EC and the UK, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Pachucki M. (2012), Piramidy i inne oszustwa na rynku finansowym. Poradnik klienta usług finansowych, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Pismo z dnia 27 marca 2012 r. nr DRK/023/27/5/V/14/2012/PT Przewodniczącego KNF do prezesów domów maklerskich, dyrektorów bankowych biur maklerskich, oddziałów zagranicznych firm inwestycyjnych (KNF, 2012) [http://www.knf.gov.pl, dostęp 1 września 2012 r].
  • Płókarz R. (2010), Rozważania o naturze innowacji finansowych, [w:] W świecie finansów i prawa finansowego, (red.) Kołosowska B., Prewysz-Kwinto P, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu.
  • Schopenhauer A. (2007), Erystyka - sztuka prowadzenia sporów, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Simon G.K. (2011), Wilk w owczej skórze. Jak zdemaskować przeciwnika i skutecznie bronić się przed manipulacją, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Szelągowska A. (red.) (2010), Współczesna bankowość detaliczna, Wyd. CeDeWu, Warszawa.
  • Tytuła M., Okaramus J. (2011), Słownik wyrazów obcych, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa.
  • www.deloitte.com/assets/Dcom-Poland/Local%20Assets/Documents/Raporty,%20badania,%20rankingi/pl_BadanieMiFID_2009.pdf (Deloitte, 2012) [dostęp 1 września 2012 r.].
  • www.uokik.gov.pl (UOKiK, 2012) [dostęp 1 września 2012 r.].
  • Zatwarnicka-Madura B. (2010), Perswazja w sprzedaży, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279231

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.