PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 3 | 45--51
Tytuł artykułu

Przysposobienie biblioteczne online w bibliotekach uniwersyteckich - próba oceny

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Library orientation online in university libraries - the attempt to evaluate
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wiele polskich bibliotek uniwersyteckich przygotowuje kursy e-learningowe - zwłaszcza z zakresu przysposobienia bibliotecznego. Opracowując je, biblioteki stosują różne rozwiązania. W artykule przedstawiono wyniki analizy pięciu kursów o charakterze otwartym realizowanych w bibliotekach uniwersyteckich. Podjęto się oceny tych kursów z punktu widzenia użytkownika, biorąc pod uwagę aspekt dydaktyczny, treściowy i technologiczny oraz ich dostępność. Wskazano te elementy, które warte są uwagi i naśladowania, oraz problemy i niedoskonałości. Badania miały na celu nie tylko ocenę wybranych kursów, ale także zidentyfikowanie elementów, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania i doskonalenia tego rodzaju szkoleń online. (abstrakt oryginalny)
EN
A lot of Polish university libraries prepare e-learning courses - especially in the field of library orientation. They use different approaches in the e-learning courses development but not every solution is good. The article presents results of researches of open e-learning courses implemented in five university libraries: Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, Biblioteka Jagiellońska w Krakowie, Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu, Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. The evaluation was done from users point of view and takes into account the educational aspect, content, technology and availability. Through these researches one can identify at least some problems, and at the same time determine those items that are prepared properly. The results show that some efforts should be made especially with availability for people with disabilities. Another weak point of these courses is insufficient degree of interactivity and only few tools for self-assessment. Some educational aspects need to be improved. The strengths of the courses are: very well prepared content, consistency and presentation. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
45--51
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bednarek-Michalska B., Ocena jakości bibliotekarskich serwisów informacyjnych udostępnianych w Internecie, "Biuletyn EBIB" 2002, nr 2 (31), http://www.ebib.pl/biuletyn-ebib/31/a.php?bednarek_michalska.
  • Bednarek-Michalska B., Ocena jakości informacji elektronicznej. Pułapki sieci, "Biuletyn EBIB" 2007, nr 5 (86), http://www.ebib.pl/2007/86/a.php?bednarek.
  • Dąbrowski M., Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć online, "e-mentor" 2004, nr 4 (6), s. 13-18, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/70.
  • Kowalska M., Analiza porównawcza jakości serwisów WWW bibliotek wyższych szkół niepaństwowych województwa kujawsko-pomorskiego, "Folia Toruniensia" 2008, t. 8, s. 117-135.
  • Kryteria oceny kursu internetowego w zakresie "opracowania kursu" Stowarzyszenie E-learningu Akademickiego, http://www.sea.edu.pl/kryteria/?page=obszary.
  • Kurkowska E.J., Platformy e-learningowe w działalności dydaktycznej bibliotek publicznych uczelni akademickich, "e-mentor" 2012, nr 4 (46), s. 64-67, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/46/id/954.
  • Nielsen J., 10 Usability heuristics for user interface design, http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics.
  • Sapa R., Benchmarking w doskonaleniu serwisów www bibliotek akademickich, Wydwanictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  • Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, "e-mentor" 2004, nr 4 (6), s. 10- 12, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/69.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279667

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.