Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Application of Distance Measures for Ordinal Data for Aggregation Individual Preferences
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule dokonano klasyfikacji metod agregacji preferencji indywidualnych oraz przedstawiono metody wykorzystujące miary odległości. Wskazano miary, które mogą być stosowane do pomiaru odległości między relacjami preferencji różnych respondentów. Opisano miary wykorzystujące jedynie rozkłady preferencji dla wszystkich par obiektów, miary oparte na rangach oraz miarę GDM2, która w swojej konstrukcji wykorzystuje relacje dopuszczalne na skali porządkowej. W części empirycznej przedstawiono przykład, w którym agregację preferencji indywidualnych przeprowadzono z wykorzystaniem funkcji BruteAggreg programu R.(abstrakt oryginalny)
The article presents the classification of individual preferences aggregation methods and shows the methods which use the distance measures. Measures which can be applied to measuring the distance between different respondents preference relationship were discussed. The article describes measures which use preference distributions for all pairs of objects (e.g. obtained from pairwise comparisons), measures based on ranks and dis-tance measure using permissible transformations to ordinal scale (GDM2 distance). In the empirical part the example of individual preference aggregation was carried out by BruteAggreg function of R program.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
330--337
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Bąk A. (2004), Dekompozycyjne metody pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, Wydaw-nictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
- Bogart K.J. (1973), Preference Structures I: Distances Between Trasitive Asymetric Relations, "Jour-nal of Mathematical Sociology", no. 3, s. 49-67.
- Kemeny J.G., Snell L. (1962), Mathematical Models in the Social Sciences, Ginn, Boston, s. 9-23.
- Kendall M.G. (1938), A new measure of rank correlation, "Biometrika", no. 30.
- Lissowski G. (2000), Metody agregacji indywidualnych preferencji, "Studia Socjologiczne", nr 1, 2.
- Pihur V., Datta S., Datta S. (2009), RankAggreg, an R package for weighted rank aggregation, BMC Bioinformatics, http://www.biomedcentral.com/1471-2105/10/62.
- Podani J. (1999), Extending gowers general coefficient of similarity to ordinal characters, "Taxon", no 48.
- Varian H.R. (1997), Mikroekonometria, PWN, Warszawa.
- Walesiak M. (1993), Statystyczna analiza wielowymiarowa w badaniach marketingowych, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 654, Monografie i Opracowania nr 101, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171283073