PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 179 Polityka społeczna wobec problemu bezpieczeństwa socjalnego w dobie przeobrażeń społeczno-gospodarczych | 41--50
Tytuł artykułu

Mit państwa dobrobytu? Próba analizy porównawczej Finlandii oraz Polski

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Myth of the Welfare State? Attempt a Comparative Analysis of Finland and Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po 20 latach transformacji można stwierdzić, że społeczeństwo polskie zakończyło drogę zmian systemowych, co skłania do prób oceny tego procesu. Jednym z faktów jest wybranie przez rządzących modelu liberalizmu gospodarczego, jak większość państw zachodnich Europy. Konsekwencją tego jest porzucenie idei państwa dobrobytu w Polsce. W publikacji starano się wskazać argumenty, które pokazują ostateczne zerwanie z tą ideą i brak możliwości powrotu do niej. W artykule zostaną wykorzystane dostępne analizy statystyczne.(fragment tekstu)
EN
Many scientists wondered: whether Poland can become a welfare state, despite the choice of a market economy. At work I put the hypothesis that Poland has not created the idea of the welfare state. It is worth mentioning the main features of the welfare state. These are: cost - free, universality and public character. Implementation of these features, as well as specific principles such as social justice, protection of labor, health care model, model of education show whether the state is realizing the ideas of welfare state, or not. The study compares Polish achievements and Finnish ones - country which, despite difficult historical experience, consistently implementing the ideas of welfare state. Also an important aspect is social identity and social acceptance of changes that take place, depending on the model of the economy. Polish experience show that the welfare state was not a real idea, but rather a myth, in which has been believed. Years of transition pointed out that attempt to create a welfare state in the current situation is hardly ever real. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Castells M.: Siła tożsamości. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 23.
  • Castells M., Himanen P.: Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
  • Education and science in Finland. Ministry of Education Publications, Helsinki 2006.
  • Encyklopedia Socjologii. Tom 2. Red. H. Domański. Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 250.
  • http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_283_en.pdf, s. 38 [5.03.2012].
  • http://finlandia.2taj.net/Edukacja [11.03.2012].
  • http://helsinki.trade.gov.pl/pl/finland/article/detail,1634,Ogolna_sytuacja_gospodarcza_ Finlandii_w_2010_roku.html [4.03.2012].
  • http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/miws04.pdf, [4.03.2012].
  • http://wiadomosci.gazeta.pl/kraj/1,34308,2849330.html [11.03.2012].
  • http://www.aleksandrajankowska.pl/pliki/biuletyn_2%20wykluczenie%20finansowe%20 mo_liwo_ci%20rozwiazan.pdf, s. 29 [4.03.2012].
  • http://www.indexmundi.com/finland/life_expectancy_at_birth.html [11.03.2012].
  • http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/2;5;mln;zwiazkowcow;w;polsce;ponad ;6;tys;zwiazkow,17,0,520209.html [4.03.2012].
  • http://www.solidarnosc.org.pl/pl/zwiazki-zawodowe/finlandia.html [11.02.2012].
  • http://www.stat.gov.pl/gus/5840_677_PLK_HTML.htm [4.03.2012].
  • Pilikowski J.: Szkolny słownik wiedzy o społeczeństwie, państwie i prawie. Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
  • Szarfenberg R.: Marginalizacja i wykluczenie społeczne 2007/2008. Wykład 4: Wskaźniki, kryteria i mierniki, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/miws04.pdf, s. 7 [4.03.2012].
  • Wnuk-Lipiński E.: Socjologia życia publicznego. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171283517

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.