PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | nr 10 Zachowania rynkowe konsumentów i ich determinanty | 125--143
Tytuł artykułu

Ruch społeczny w ochronie interesów konsumenta na przykładzie Federacji Konsumentów w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
Social Movement in the Protection of the Consumers' Interests on the Basis of the Federation of the Consumers in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeprowadzona analiza działalności Federacji Konsumentów wskazuje, że główne kierunki jej działania są ściśle ze sobą powiązane i wzajemnie się uzupełniają, co oznacza ich komplementarny charakter. Jakkolwiek kierunki działalności zasadniczo nie zmieniły się w okresie funkcjonowania Federacji, to jednak przedstawione przykłady działań świadczą o różnorodności przyjętych rozwiązań w zależności od aktualnych uwarunkowań rynku, a tym samym skali i zakresu zagrożeń interesów konsumenta w Polsce. Gospodarka niedoboru ograniczała prawa konsumentów i minimalizowała możliwość podejmowania świadomych decyzji konsumenckich. Trudna była również droga realizacji uprawnień przyznanych konsumentowi. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z procesem urynkowienia gospodarki. Z jednej strony pojawiło się bogactwo produktów, możliwość szerokiego ich wyboru, reklama w mass mediach itp., z drugiej okazało się szybko, że do nowej sytuacji konsumenci nie są odpowiednio przygotowani, nie potrafią bowiem dokonać racjonalnego wyboru, bezkrytycznie ufają reklamie, nie znają swoich uprawnień i nie umieją z nich korzystać. Za zmianami zachodzącymi na rynku nie nadążają także nowe przepisy prawne. Przekształcenie ustroju społeczno-gospodarczego zmieniło warunki działania Federacji. Cele Federacji nie zostały zmienione, ale musiały ulec zmianie metody pracy, które zostały wypracowane w latach osiemdziesiątych i niektóre z nich stały się nieprzydatne, a inne niewystarczające już w I połowie lat dziewięćdziesiątych (fragment tekstu)
EN
In the sphere of consumption of goods and services, there may occur violations concerning consumer interests. Various forms of the consumer movement are the methods which allow the protection of consumer's interests. The study deals with the features of the social movement, specific actions of the consumer movements and the organization and aims of the consumer movement in Poland. It is also an attempt ofevaluating the activity of the Federation of Consumers in Poland. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • K. Wilk: Jakie są potrzeby i sposoby ochrony interesów konsumenta w gospodarce rynkowej? W: Badania marketingowe - przykłady, zastosowania. Centrum Badań i Ekspertyz AE, Katowice 1996, z. 1, s. 93
  • Cz. Żuławska: Ochrona konsumenta w reformowanej gospodarce. "Spółdzielczy Kwartalnik Naukowy" 1985, nr 3, s. 42
  • S. Malarski: Instrumenty prawne marketingu. Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1996 s. 111-115.
  • W. Wrzosek: Od rynku do marketingu. "Marketing i Rynek" 1994, nr 1, s. 3.
  • P. Davies, D. Pardey: Marketing w praktyce. Komsoft, Warszawa 1994, z. 1, s. 94
  • Podstawy marketingu. Praca zbiorowa pod red. J. Altkoma. Instytut Marketingu, Kraków 1995, s. 44-46;
  • T. Sztucki: Rynek konsumenta. PWE, Warszawa 1989, s. 25
  • S. Gajewski: Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. UŁ, Łódź 1994, s. 148 i dalsze.
  • K. Wilk: Przesłanki i zakres konsumeryzmu w Polsce. Zeszyty Naukowe AE, Katowice 1995, nr 136, s. 31 i dalsze.
  • A. Wiśniewski: Interwencja państwa w sferę konsumpcji. IRWiK, Warszawa 1992, s. 2 i dalsze
  • T. Kramer: Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 1994, s. 27-29.
  • A. Jawłowska: Ruch konsumentów. Wiedza Powszechna, Warszawa 1981, s. 15.
  • B. Misztal: Socjologiczna teoria ruchów społecznych. "Studia Socjologiczne" 1984, nr 1, s. 118.
  • H. Katz: Ruchy społeczne - próba definicji. W: Historia - studia metodologiczne. T. 1. Warszawa 1967, s. 15.
  • H. Przybylski: Pojęcie ruchu społecznego i politycznego. "Studia Nauk Politycznych" 1977, nr 1, s. 17.
  • W. Modzelewski: Z problematyki ruchów społecznych. "Studia Nauk Politycznych" 1976, nr 1, s. 124.
  • R. Krzyżewski: Problemy ruchu konsumentów w krajach zachodnich. SIB, Warszawa 1974, s. 27.
  • A. Wiśniewski: Ochrona interesów konsumentów w krajach Unii Europejskiej. "Handel Wewnętrzny" 1994, nr 3, s. 59.
  • S. Wymyslowski: Ochrona konsumenta w Polsce. "Handel Wewnętrzny" 1993, nr 1-2, s. 22.
  • A. Catkiewicz, T. Sztucki: Społeczny system ochrony konsumentów. IHWiU, Warszawa 1981, s. 11 i dalsze.
  • A. Broniatowska, G. Rokicka: Wybrane problemy edukacji konsumenckiej wspomaganej komputerem. FK, Warszawa 1991, s. 24.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171283783

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.