PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 365--370
Tytuł artykułu

Koncepcja CSR w kompozycjach modelowych

Autorzy
Warianty tytułu
The Concept of CSR in the Compositions of Model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne organizacje i rola, jaką pełnią w społeczeństwie, są kwestionowane. W odpowiedzi na oczekiwania społeczne w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w pracy tej przeprowadzone zostaną rozważania na temat konsekwencji wynikających ze stosowania przez organizacje dwóch zasadniczych modeli społecznej odpowiedzialności biznesu. Do fundamentalnych modeli w zakresie CSR zalicza się model społecznej odpowiedzialności biznesu zaproponowany przez A.B. Carrolla oraz opozycyjny model autorstwa Y.C. Kang i D.J. Wood. Przeprowadzona tutaj analiza dotyczy znanych podejść do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu. W pierwszej kolejności przeanalizowany zostanie model Carrolla, który postuluje ekonomiczny paradygmat jako poziom tworzący fundament piramidy odpowiedzialności. Co ważne, dokonana zostanie także autorska analiza porównawcza modelu odpowiedzialności z modelem potrzeb A. Maslowa oraz wskazane zostaną podobieństwa występujące na poziomie konstrukcji obu modeli. W następnej kolejności przeprowadzona zostanie interpretacja modelu Kang i Wood, którzy w opozycji do modelu Carrolla, konstrukcję swego modelu oparli o prymat moralnych i społecznych obowiązków organizacji. Na podstawie porównania tych teorii, oprócz praktycznych spostrzeżeń, wskazane zostaną implikacje adresowane do menadżerów w zakresie sposobu reagowania na wyzwania społecznej odpowiedzialności biznesu. Najważniejszym wnioskiem jest teza, że piramida społecznej odpowiedzialności biznesu zdefiniowana przez Kang i Wood daje obietnicę uzyskania trwalszych efektów stosowania zasad CSR. Wynika to z elementarnych potrzeb indywidualnego człowieka - definiowanego w tym kontekście jako pracownika - które poprzez dyfuzję kreują poziom kultury organizacyjnej znamiennej dla idei społecznie odpowiedzialnego postępowania. W konsekwencji, w artykule podnoszona jest kwestia zmiany paradygmatu społecznej odpowiedzialności w kierunku rozwiązań, umożliwiających uzyskanie trwałych efektów jej stosowania. (abstrakt oryginalny)
EN
Organizations and their role are challenged by societal expectations. In order to contribute to this challenge of how corporations can deal with different CSR orientations when they perform their activities in different cultural settings our analysis is theoretically based on the comparison of two well known corporate social responsibility approaches by Carroll versus Maslow and Kang & Wood. The analysis is based on two well-known corporate social responsibility approaches: first, reference is made to Carroll who reflects the economic paradigm as the basic layer of a pyramid as economic responsibility. On the opposite side, to Kang and Wood who give priority to moral and social responsibilities aligned to the different organizations. Based on the comparison of these theories in addition to some practical insights will be provided into and managerial implications developed regarding how to respond to the challenges of corporate responsibility. It is claimed that corporations which follow a CSR understanding corresponding to the pyramid of Kang and Wood are better prepared to deal with differences regarding CSR compared with corporations that are based on the thinking of Carroll's pyramid. But this important strategic challenge response process cannot be analyzed within the traditional views of the firm. Therefore, a paradigm shift is asked in corporate responsibility. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
365--370
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Opolska
Bibliografia
  • 1. Carroll A.B. (1991), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, vol. 34(4), s. 39-48.
  • 2. Hys K., Hawrysz L. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 4, s. 3-17, Wydawnictwo Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "Orgmasz".
  • 3. Kang Y.C. and Wood, D.J. (1995), Before-profit Social Responsibility - Turning the Economic Paradigm Upside-down, w: Proceedings of the 6th Annual Meeting of the International Association for Business and Society (IABS), eds. D. Nigh, D. Collins, Vienna, s. 408-418.
  • 4. Maslow A.H. (1943), A Theory of Human Motivation, Psychological Review, vol. 50(4), s. 370-396.
  • 5. Przybytniowski J.W. (2012), Odpowiedzialny biznes nie dla wszystkich, w: Zarządzanie procesami restrukturyzacji. Koncepcje-strategie-analiza, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 33-56.
  • 6. Rybak M. (2004), Etyka menadżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 31.
  • 7. Sachs S., Rühli E., Mittnacht V. (2005), A CSR Framework due to Multiculturalism: the Swiss Re Case, Corporate Governance, Emerald Group Publishing Limited, vol. 5, iss. 3, s. 52-60.
  • 8. Wolniak R. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie doskonalenia systemów zarządzania jakością, Problemy Jakości, nr 9, s. 2-5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171284233

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.