Warianty tytułu
The Role of a Key Customer in the Development of Management Methods and Techniques Used By Suppliers
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule omówiono rolę kluczowego odbiorcy w kształtowaniu metod i technik zarządzania stosowanych przez jego dostawców. Posłużono się przykładem dolnośląskiego klastra Toyoty, która obliguje swoich dostawców do stosowania konkretnych rozwiązań w zakresie organizacji produkcji oraz dostaw. Wskazano także, że sytuacja, w której dostawcy dostosowują swoje metody i techniki zarządzania do wymogów odbiorcy, jest specyficznym rodzajem współpracy biznesowej, czyli jednej z form partnerstwa organizacyjnego. W rezultacie - zdefiniowano korzyści i zagrożenia, jakie mogą wynikać z tego rodzaju współpracy. Artykuł oparto na studiach literaturowych oraz wynikach badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)
The article discusses the role of a key customer in the development of management methods and techniques used by suppliers. As an example, the Lower Silesian Cluster of Toyota was used, because Toyota obliges its suppliers to use specific solutions for the organization of production and supply. It was also indicated that the situation in which suppliers adapt their management methods and techniques to the requirements of the customer is a specific type of business cooperation, which is one of the forms of organizational partnership. As a result, potential benefits and risks which may arise from this kind of cooperation have been defined. The article is based on literature studies and the results of empirical research. (original abstract)
Twórcy
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- 1. Adamik A. (2013), Dojrzewanie partnerstwa - niedoceniana zmiana w zachowaniach organizacyjnych, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 283, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- 2. Krasiński M. (2012), Cultural Domination or Cooperation on the Example of Toyota and Bridgestone, Journal of Intercultural Management, vol. 4, no. 4, SAN, Łódź.
- 3. Krasiński M. (2013), Rola kadry kierowniczej w kształtowaniu kultury organizacyjnej przedsiębiorstw japońskich w Polsce, w: Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, nr 1145, Organizacja i Zarządzanie, nr 50, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
- 4. Lorenzoni G., Lipparini A. (1999), The Leveraging of Interfirm Relationships as a Distinctive Organizational Capability: a Longitudinal Study, Strategic Management Journal, vol. 20, no. 4.
- 5. Ohno T. (2008), System produkcyjny Toyoty. Więcej niż produkcja na wielką skalę, ProdPress, Wrocław.
- 6. Pilarska C. (2009), Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
- 7. Porter M.E. (2010), Strategia konkurencji: metody analizy sektorów i konkurentów, MT Biznes, Warszawa.
- 8. Szumowski W. (2004), Innowacja operacyjna a doskonalenie procesów, Zmiana warunkiem sukcesu. Zmiana a innowacyjność organizacji, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1045, Wrocław.
- 9. Światowiec J. (2006), Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
- 10. Urbaniak M. (2008), Budowanie relacji partnerskich między dostawcami a klientami na rynku B2B, Logistyka, nr 3.
- 11. Wieteska G. (2011), Rola ryzyka w budowaniu relacji z dostawcami, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 251, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171284479