Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Change in the Mission Oriented Scorecard and its Effect on the Behaviour of the Public Organisation Members
Języki publikacji
Abstrakty
Na podstawie literatury i praktyki zarządczej nasuwa się wniosek, iż Zorientowana na Misję Karta Wyników (MSC) może stanowić bardzo skuteczne narzędzie wpływu na zachowania członków organizacji. Zatem, aby wykorzystać potencjał w tym zakresie i uniknąć kryjących się niebezpieczeństw, należy wziąć pod uwagę nie tylko zagadnienia dotyczące technicznych aspektów związanych z realizacją Karty. Charakter realizowanych usług sprzyja podkreślaniu miejsca i roli pracowników we wdrożeniu i monitoringu podejmowanego w MSC. Podsumowując należy podkreślić, że rolę personelu w organizacji jaką jest szpital można uznać za kluczową, umiejscowienie jej w różnych wymiarach i kontekście w miernikach parametryzujących sprzyja spojrzeniu na Kartę jako efektywne narzędzie zmiany, przyczyniając się tym samym do odsłaniania najsłabszych ogniw jawiących się w niedoprecyzowanych celach czy niewłaściwie dobranych miernikach. Personel w przyjętych rozważaniach zajmuje kluczowe miejsce, będąc zarówno katalizatorem, jak i zapalnikiem zachodzących procesów zmian w organizacji. Podkreślić należy, iż aby Karta służyła usprawiedliwieniu wzrostowi i rozwojowi organizacji, powinna stanowić narzędzie przede wszystkim motywujące, dopiero zaś w następnej kolejności stymulujące i kontrolujące, co także potwierdzają wnioski płynące z praktyki zarządczej.(fragment tekstu)
As a result arising from the implementation of the Mission Oriented Scorecard should be the improvement of the functioning of the organization, and consequently the implementation of the vision, or at a shorter period of time- the strategy of the organization. It occurs however, that in organizations where the system is implemented (or its components), there is a situation in which employees, being accountable for a specific value metrics, carry undesirable actions from the point of view of the mission and the strategy of the company. The aim of this article is to examine the function-oriented mission Scorecard as a tool for leading employees (including managers) to achieve the objectives of the organization and to examine these problems in the functioning of the Mission Oriented Scorecard (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
228--244
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ACAMAR w Sanoku
Bibliografia
- Becker B.E., Huselid M.A., Urlich D.: Karta Wyników Zarządzania zasobami ludzkimi. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
- Bormann H.-W.: Zarządzanie zmianą. "HBR" 2011.
- Citroen C.L.: The Role of Information in Strategic Decisionmaking. "International Journal of Information Management" 2011.
- Farnham D., Horton S.: Managing People in the Public Services. Macmillan, London 1996.
- Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Kaplan R.S.: Ewolucja Balanced Scorecard: Budowanie organizacji skupionej na strategii. Konferencja organizowana przez Institute for International Research, Warszawa, 9 luty 2005.
- Kaplan R.S., Norton D.P.: Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- Kaplan R.S., Norton D.P.: The Balance Scorecard - Measure that Drive Performance. "Harvard Business Review" 1992.
- Kożuch B.: Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji. Placet, Warszawa 2004.
- Lazenby S.: How to Motivate Employees: What Research is Telling Us. "Public Management" 2008.
- Luneski C.: Some Aspects of the Meaning of Control. "The Accounting Review" 1964, July, Vol. 39, No. 3.
- Makridakis S.G.: Forecasting, Planning, and Strategy for the 21st Century. Free Press, London 1990.
- Mazzola P., Kellermanns F.W.: Handbook of Research on Strategy Process. Edward Elgar Publishing Limited, 2010.
- Nair M.: Essentials of Balanced Scorecard. John Wiley & Sons, 2004. Noworól A.: Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2007.
- Ostrowska S.: Mission Oriented Scorecard w SPZOZ-ach - perspektywa pracownicza. "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2011.
- Ostrowska S.: Zastosowanie karty monitorowania strategii do zarządzania publiczną jednostką ochrony zdrowia. W: Pomiar efektywności organizacji publicznych na przykładzie sektora ochrony zdrowia. Red. A. Frączkiewicz-Wronka. Katowice 2010.
- Pomiar efektywności organizacji publicznych na przykładzie sektora ochrony zdrowia. Red. A. Frączkiewicz-Wronka. Katowice 2010.
- Tyagi R.K., Gupta P.: Strategiczna Karta Wyników Firm Usługowych. PWN, Warszawa 2010.
- Wilson D., Croxson B., Atkinson A.: What Gets Measured Gets Done. "Policy Studies" 2006, June, Vol. 27, No. 2.
- Woodburn D.: Engaging Marketing in Performance Measurement. "Measuring Business Excellence" 2004, Vol. 8, No. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171285625