PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1(25) Podstawy funkcjonowania rynku turystycznego | 199--212
Tytuł artykułu

Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Examining the Determinants of Room Rates for Hotels in Capitals of Polish Regions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cena usługi hotelarskiej jest determinowana przez liczne czynniki związane zarówno z samym produktem hotelu, jak i jego otoczeniem. Dotychczasowe badania ilościowe czynników wpływających na ceny usług hotelarskich wskazywały na: wielkość obiektu, dostępność licznych usług dodatkowych (np. spa, parking, kasyno itp.) w obiekcie, kategorię obiektu, wiek, a także odległość od hubów transportowych, istotnych atrakcji turystycznych, a nawet klimat czy widok z okna jako zmienne objaśniają-ce modele. Celem badań, których wyniki zostały przedstawione w artykule, było określenie determinant cen usług hotelarskich w Polsce. Model bazuje na danych z 612 hoteli zlokalizowanych w 18 miastach wojewódzkich. W odróżnieniu od poprzednich badań jako czynnik wpływający na cenę uwzględniono wielkość miasta, w którym znajduje się obiekt.(fragment tekstu)
EN
Price hedonic theory states that the price for a product may be thought of as an ad-ditive function of the various utility-bearing attributes embedded in the product. Within this framework, the present study demonstrates how the room rates for hotels in capitals of Polish regions can be linked to certain hotel attributes and its location. Previous stud-ies examined various determinants which can be classified into two groups: situation factors (location of the venue) and site factors (services it offers). In contrast to previous research a size of a city in which a hotel operate has been incorporated in a model. Our regression analysis demonstrates that number of stars (classification of a ven-ue), size of the city and quality of service do significantly influence hotel price. Size of a venue (number of rooms) do not significantly influence hotel price. Results are con-sistent with a majority of previous research in this area. The empirical results can help hoteliers in shaping investment and pricing strategies.(author's abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Borkowski B., Dudek H., Szczesny W., Ekonometria. Wybrane zagadnienia, Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Chen C.-F., Rothschild R., An Application of Hedonic Pricing Analysis to the Case of Hotel Rooms in Taipei, "Tourism Economics" 2010, vol. 16.
  • Chen C.-M., Lin Y.-C., Does Better Service Induce Higher Profitability? Evidence from Taiwanese Hospitality Industry, "International Journal of Hospitality Manage-ment" 2012, vol. 31.
  • Hung W.-T., Shang J.-K., Wang F.-C., Pricing Determinants in the Hotel Industry: Quintile Regression Analysis, "International Journal of Hospitality Management" 2010, vol. 29.
  • Israeli A.A., Star Rating and Corporate Affiliation: Their Influence on Room Price and Performance of Hotels in Israel, "Hospitality Management" 2002, vol. 21.
  • Lee C.G., The Determinants of Hotel Room Rates: Another Visit with Singapore's Data, "International Journal of Hospitality Management" 2011, vol. 30.
  • O'Neill J.W., Carlbäck M., Do Brands Matter? A Comparison of Branded and Inde-pendent Hotels' Performance during a Full Economic Cycle, "International Journal of Hospitality Management" 2011, vol. 30.
  • Page S., Hall C., Managing Urban Tourism, Pearson, Essex 2003.
  • Pawlicz A., Convention Bureau jako forma współpracy publiczno-prywatnej w zakresie promocji turystyki biznesowej w wybranych miastach nadbałtyckich, w: Gospo-darka turystyczna w regionie. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, Wyd. AE we Wrocławiu, Jelenia Góra 2007.
  • Pawlicz A., Promocja produktu turystycznego. Turystyka miejska, Difin, Warszawa 2008.
  • Schamel G., Weekend vs. Midweek Stays: Modeling Hotel Room Rates in a Small Market, "International Journal of Hospitality Management" 2012.
  • Sidorkiewicz M., Uwarunkowania cenowe elementów produktu turystyki biznesowej w hotelach województwa zachodniopomorskiego, "Zeszyty Naukowe Uniwersy-tetu Szczecińskiego" 2010, nr 591, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 53.
  • Tatar C., Gonzer M., Pawlicz A., Heritage Based Push Factors and the Accommodation Supply Analysis in the Crisuri Mountains, "GeoJournal of Tourism and Geosites" 2008, no. 1, vol. 1.
  • Thrane C., Examining the Determinants of Room Rates for Hotels in Capital Cities: The Oslo Experience, "Journal of Revenue and Pricing Management" 2007, vol. 5.
  • Tso A., Law R., Analyzing the Online Pricing Practices of Hotels in Hong Kong, "Hospitality Management" 2005, vol. 24.
  • Zhang H. et al., Modeling Hotel Room Price with Geographically Weighted Regression, "International Journal of Hospitality Management" 2011, vol. 30.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171287287

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.