PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1(25) Podstawy funkcjonowania rynku turystycznego | 367--383
Tytuł artykułu

Obiektywna i subiektywna ocena sytuacji finansowej gospodarstw domowych w Polsce a popyt na turystykę zorganizowaną

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Objective and Subjective Assessment of Financial Situation of Households in Poland and Organized Tourism Demand
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy podjęto próbę zbadania wydatków na turystykę zorganizowaną w polskich gospodarstwach domowych w ujęciu ilościowym i wartościowym w zależności od obiektywnej i subiektywnej oceny sytuacji finansowej tych gospodarstw. W obliczeniach wykorzystano niepublikowane dane dotyczące pojedynczych gospodarstw domowych, pochodzące z Badań budżetów gospodarstw domowych prowadzonych przez GUS w 2010 r. Do oceny sytuacji finansowej gospodarstw wykorzystano miernik syntetyczny skonstruowany na podstawie metody TOPSIS. Ocenę subiektywną stanowiły opinie osób odniesienia w gospodarstwach domowych na temat ich sytuacji finansowej i materialnej. Stwierdzono, że zarówno odsetek konsumentów turystyki zorganizowanej, jak i poziom konsumpcji są ściśle powiązane nie tylko z obiektywną sytuacją finansową gospodarstw domowych, lecz także z ich subiektywną samooceną.(fragment tekstu)
EN
The article attempted to examine organized tourism related expenditures of Polish households - participation and volume - with respect to both objective and subjective evaluation of financial situation of the households. The calculations were based on raw micro data from the Household Budget Survey conducted by Polish Central Statistical Office in 2010. The assessment of the households' objective financial condition was carried out using a synthetic TOPSIS-based index, and the subjective one by analyzing opinions of the reference persons of the households on their self-perceived financial and material situation. It was found that both participation ratio and the level of consump-tion were not only related to the objective financial situation of the households but also to their subjective self-evaluation.(fragment of text)
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
Bibliografia
  • Biura podróży w Polsce, www.intur.com.pl.
  • Budżety gospodarstw domowych w 2010 r., GUS, Warszawa 2011.
  • Bywalec C., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce, Stowarzyszenie na rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki, Warszawa 2012
  • Niezgoda A., Popyt turystyczny - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, w: Popyt turystyczny. Zagadnienia podstawowe, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szcze-cińskiego" 2012, nr 697, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 82.
  • Niezgoda A., Uwarunkowania popytu turystycznego, w: M. Kachniewska, E. Nawroc-ka, A. Niezgoda, A. Pawlicz, Rynek turystyczny, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
  • Podolec B., Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania sytuacji materialnej gospodarstw domowych, http://www.stat.gov.pl/gus/5840_4193_PLK_HTML.htm.
  • Stanisławska J., Wysocki F., Ocena kondycji finansowej gospodarstw domowych we-dług ich wielkości i grup społeczno-ekonomicznych ludności, "Roczniki Nauko-we SERiA" 2008, t. X, z. 2.
  • Sytuacja gospodarstw domowych w 2010 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych, GUS.
  • Szopa B., Kondycja polskich gospodarstw domowych i jej zmiany, w: Zachowania de-cyzyjne podmiotów gospodarczych, red. D. Kopycińska, Printgroup, Szczecin 2006
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171287545

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.