PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 625--638
Tytuł artykułu

Czynniki wpływające na zakupy żywności lokalnej

Autorzy
Warianty tytułu
Factors influencing the purchases of local food
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obserwując zachowania współczesnych konsumentów, można zauważyć, że zdecydowanie rośnie odsetek osób zainteresowanych prowadzeniem zdrowego trybu życia. Dotyczy to zarówno podejmowania aktywności fizycznej, dbałości o środowisko naturalne, jak i przywiązywania większej wagi do jakości spożywanych posiłków. W konsekwencji ludzie poszukują świeżych, bogatych w składniki odżywcze i niskoprzetworzonych produktów, które mają zapewnić im dłuższe i zdrowsze życie. Na popularności zyskują zatem różnego rodzaju idee związane ze wspomnianym trendem, jak chociażby locavore, czyli wybieranie żywności produkowanej w okolicy miejsca zamieszkania konsumenta. W niniejszym artykule podjęto próbę analizy przyczyn rosnącego zainteresowania konsumentów żywnością lokalną i regionalną, jak również czynników skłaniających do jej zakupu. Ponadto dokonano oceny znajomości idei locavore wśród mieszkańców Poznania, Lublina i Szczecina. Rozważania prowadzone były w oparciu o częściowe wyniki badań dotyczących postaw etnocentrycznych na rynku produktów żywnościowych, prowadzonych w Katedrze Strategii Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. (abstrakt oryginalny)
EN
While analyzing the behaviors of modern consumers one can observe that the percentage of people interested in living a healthy way is significantly growing. This attitude applies at the same way to physical activity, care for the environment and more attention given to the quality of the food. As a consequence, people are looking for fresh, rich in nutrients and low-processed products, which should assure them longer and healthier life. Therefore the popularity of all ideas associated with that trend - like the locavore or choosing food produced in the area of the consumer residence - is growing. The author of this paper attempts to analyze the major reasons for the increase of consumer interest in local and regional food, as well as the factors influencing its purchase. Moreover, the evaluation of the familiarity with the idea of ​​locavore among the inhabitants of Poznań, Szczecin and Lublin will be made. These deliberations are based on the partial results of research project concerning ethnocentric attitudes on the foodmarket, conducted in the Department of Marketing Strategy at the Poznań University of Economics. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
625--638
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • B.a. Locavore. http://poznan.wiemcojem.pl/locavore (5.12.2013).
  • B.a. Produkt lokalny, tradycyjny, regionalny, ekologiczny. http://www.produktytradycyjne-dobrepraktyki.pl/informator/produkt-lokalny-tradycyjny-regionalny-ekologiczny (1.12.2013).
  • Babicz-Zielińska, E. (2001). Zachowania konsumentów w stosunku do żywności i żywienia. Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, 4 (29), supl. 5-15.
  • Białoskurski, S. (2012). Wpływ wybranych atrybutów produktu na decyzje zakupowe nabywców finalnych produktów spożywczych. W: S. Makarski i P. Cyrek (red.), Perspektywy rozwoju marketingu. Klient - konsumpcja - handel. Handel Wewnętrzny, 2 (wrzesień-październik), 268-275. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
  • Caputi, J. (2012). Introduction: The Greening (or Not) of America. The Journal of American Culture, 35 (1), 1-3.
  • Chudy, S. i Gierałtowska, U. (2013). Produkty tradycyjne i regionalne z perspektywy szczecińskich studentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1 (27), 45-52.
  • Costa, T. (2010). Farming Jane. Women Changing the Way We Eat. Layton: Gibbs Smith.
  • Giombolini, K. i wsp. (2011). Testing the local reality: does the Willamette Valley growing region produce enough to meet the needs of the local population? A comparison of agriculture production and recommended dietary requirements. Agriculture and Human Values, 28 (2), 247-262.
  • Grzybek, M. (2009). Preferencje konsumentów z Podkarpacia dotyczące popytu na produkty regionalne. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1 (11), 103-110.
  • Grzybek, M. i Kawa, M. (2012). Znaczenie produktów lokalnych w budowaniu wizerunku gmin powiatu Nisko. Journal of Agribusiness and Rural Development, 4 (26), 5-15.
  • Kupracz, M. (2007). Z problematyki żywności tradycyjnej. Studia Regionalne i Lokalne, 4 (30), 100-115.
  • Lazaridis, P. i Drichoutis, A. (2005). Food Consumption Issues in the 21st Century. W: P. Soldatos i S. Rozakis (red.), The Food Industry in Europe. Ateny. http://ip.aua.gr/Studies/Lazaridis-Drichoutis_final.pdf (3.11.2012).
  • Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: PWE.
  • McWilliams, J.E. (2009). Just food: Where locavores get it wrong and how we can truly eat responsibly. New York: Little, Brown and Company.
  • Nestorowicz, R. (2012). Narzędzia komunikacji marketingowej wspierające prozdrowotne wybory żywieniowe a zachowania nabywców. W: E. Rudawska i E. Frąckiewicz (red.), Zachowania konsumenckie - badania, uwarunkowania, różnice. Handel Wewnętrzny, 1 (maj-czerwiec), 283-291. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
  • Nestorowicz, R. i Pilarczyk, B. (2010). Marketing ekologicznych produktów żywnościowych. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
  • Pieniak, Z. i wsp. (2009). Association Between Traditional Food Consumption and Motives for Food Choice in Six European Countries. APPETITE, 53 (1), 101-108.
  • Stanton, J.L. Wiley, J.B. i Wirth, F.F. (2012). Who are the locavores? Journal of Consumer Marketing, 29 (4), 248-261.
  • Stefańska, M. (2012). Wpływ CSR na postawę i preferencje nabywców wobec przedsiębiorstw handlowych i ich oferty - ujęcie teoretyczne. Handel Wewnętrzny, 5-6, 110-118. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
  • Vinaver, K. i Szklarek, J. (2004). Komercjalizacja produktów lokalnych. W: K. Vinaver i J. Jasiński (red.), Rzeczpospolita produktów regionalnych. Białystok-Paryż: Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Stowarzyszenie Solidarność Francja Polska, Fundacja Fundusz Współpracy, "Agro-Smak", Polsko-Amerykański Projekt Rozwoju Produktów Lokalnych, Międzynarodowe Centrum Badań nad Środowiskiem i Rozwojem w Paryżu.
  • Walker, M. (2012). Contemporary Agrarianism: A Reality Check. Agricultural History, 86 (1), Winter.
  • Żakowska-Biemans, S. i Kuc, K. (2009). Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3 (64), 105-114.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.