Warianty tytułu
Consumer ethnocentric attitudes on the food market
Języki publikacji
Abstrakty
Jak można sądzić na podstawie wyników dostępnych badań, nasilenie postaw etnocentrycznych, charakteryzujących się bardziej korzystnym nastawieniem do produktów rodzimego pochodzenia, różni się nie tylko w odniesieniu do różnych segmentów konsumentów wyróżnianych ze względu na ich profil socjodemograficzny, ale również ze względu na specyfikę produktów, wobec których te postawy są analizowane. W artykule zaprezentowano wyniki badań własnych, wskazujące, że natężenie postaw etnocentrycznych wobec żywności różnicują zmienne socjodemograficzne charakteryzujące badanych, takie jak: wiek, wykształcenie, ocena sytuacji finansowej. Zmienne te różnicują także sposób rozumienia pojęcia "żywność polskiego pochodzenia". (abstrakt oryginalny)
According to available results of studies, it is believed that the intensification of ethnocentric attitudes, which is significant by more favorable behaviour to the products of local origin, differs not only in relation to various consumer segments distinguished due to their sociodemographic profile, but also due to the nature of the products to which these attitudes are analyzed. The paper presents the results of the own study indicating that the intensity of ethnocentric attitudes towards food is differentiated by sociodemographic variables characterizing the respondents, such as age, education, assessment of the financial situation, but also these variables differentiate the way of understanding the concept of "food of Polish origin". (original abstract)
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
- Bernabéu, R. Prieto, A. i Díaz. M. (2013). Preference patterns for wine consumption in Spain depending on the degree of consumer ethnocentrism. Food Quality and Preference, 28, 77-84.
- Bombol, M. (2001). Postawy polskich konsumentów wobec krajowych i zagranicznych artykułów żywnościowych. Handel Wewnętrzny, 3, 40-47.
- Camarena, D.M. Sanjua´n, A.I. i Philippidis, G. (2011). Influence of ethnocentrism and neo-phobia on ethnic food consumption in Spain. Appetite, 57, 121-130.
- Durvasula, S. Andrews, C.J. i Netemeyer, R.G. (1997). A cross - cultural comparison of consumer ethnocentrism in the United States and Russia. Journal of International Consumer Marketing, 9 (4), 73-84.
- Good, L.K. i Huddleston, P. (1995). Ethnocentrism of Polish and Russian consumers: are feelings and intentions related? International Marketing Review, 12 (5), 35-48.
- Gutkowska, K. i Ozimek, I. (2005). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania. Warszawa: Wyd. SGGW.
- Karcz, K. i Kędzior, Z. (1999). Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych. Poziom etnocentryzmu i wpływ efektu kraju pochodzenia. Katowice: CBiE AE.
- Karcz, K. (1999). Etnocentryzm polskich konsumentów - bariera czy szansa w procesie integracji gospodarczej? W: K. Gutkowska, I. Ozimek (red.), Polskie gospodarstwa domowe w perspektywie integracji z Unią Europejską. Warszawa, 14-15.10.1999, Ogólnopolska Konferencja Naukowa (110-121). Warszawa: Wyd. SGGW.
- Netemeyer, R.G. Durvasula, S. i Lichtenstein, D.R. (1991). A cross - National Assessment of the Reliability and Validity of the Cetscale. Journal of Marketing Research, 28, 320-327.
- Nowa encyklopedia powszechna. (1996), tom 2, 276.
- Sajdakowska, M. (2003). Wpływ kraju pochodzenia na zachowania konsumentów na rynku żywności. Niepublikowana praca doktorska. Warszawa: SGGW.
- Sajdakowska, M. (2004). Znaczenie kraju pochodzenia produktu w wyborze żywności. W: J. Kall, B. Sojkin (red.), Zarządzanie produktem w warunkach globalizacji gospodarki (185-192). Poznań: Wydawnictwo AE w Poznaniu.
- Sharma, S. Shimp, T.A. i Shin J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators. Journal of Academy of Marketing Science, 23 (1), 26-37.
- Shimp, T.A. i Sharma, S. (1987). Consumers Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24 (August), 280-289.
- Szromnik, A. (1998). Etnocentryzm konsumencki - istota i uwarunkowania rozwoju. Marketing i Rynek, 11, 9-13.
- Zimbardo, Ph.G. i Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288459