PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 5 | 99--111
Tytuł artykułu

Model międzypokoleniowego przekazywania kompetencji i wiedzy w sektorze MŚP - dobre praktyki z Włoch

Warianty tytułu
Method of Transmitting Competencies and Knowledge between Generations in the SME Sector : Best Practice from Italy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono dobre praktyki z Włoch w zakresie zarządzania wiekiem pracowników w wieku 50+ w sektorze małych przedsiębiorstw, w kontekście narastającego problemu starzejących się zasobów pracy. Szczególną uwagę zwrócono na problemy współpracy międzypokoleniowej w firmach: młodzi - starsi pracownicy, jak też współpracy między nowymi, przyjmowanymi do pracy, pracownikami a starszymi, odchodzącymi, możliwości i metod przekazywania wiedzy, zarówno formalnej, jak i ukrytej przez starszych pracowników. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents best practices as applied in Italy in the field of age management of workers aged 50+ in the small business sector in the context of the growing problem of an aging workforce. Particular attention was paid to the problems of intergenerational cooperation within companies-younger-older workers-as well as cooperation among newly hired workers and older, departing workers as well as opportunities and methods for the transfer of knowledge, both formal and tacit. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
99--111
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Age management. Interventi per gli over 45. Percorsi strumenti per gli over-45 nel mercato del lavoro: la sperimentazione in Veneto (2010), Regione del Veneto, Ministero del Lavoro e della Previdenza Sociale.
  • Bąk M., Bednarz P., red. (2013), Zostań mentorem, Warszawa, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.
  • Bielski I. (2007), Zasoby ludzkie w kreowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa produkcyjnego, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4.
  • Brdulak J.J. (2005), Zarządzanie wiedzą a proces innowacji produktu. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, Warszawa, SGH.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I. (2005), Zarządzanie wiedzą w organizacjach, E mentor, nr 1 (8).
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2004), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Warszawa, Difin.
  • Haberla M., Kuźmińska-Haberla A. (2013), Wiedza jako kluczowy czynnik rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw, Nauki o Zarządzaniu, nr 2 (15).
  • Invecchiamento e occupabilitá: inquadramento del fenomeno e spunti per I'analisi (2011), Obiettivo Lavoro, listopad.
  • Karwala S. (2009), Mentoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty, Nowy Sącz, Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University.
  • Karwowski W. (2004), Zarządzanie wiedzą, Bezpieczeństwo Pracy, nr 11.
  • Król H., Ludwiczyński A. (2007), Zarządzanie kapitałem ludzkim a konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4.
  • La valorozzazione dei saperi taciti. Una sfida tra presente e futuro (2010), Politecnico Calzaturiero.
  • Mongelli T.L. (2010), Strategie i metody wydłużania aktywności zawodowej osób po 50. roku życia. Analiza rozwiązań innowacyjnych we Włoszech dotyczących wydłużania aktywności zawodowej, Lublin, Europerspektywa.
  • Niklewicz-Pijaczyńska M., Wachowska M. (2012), Wiedza - kapitał ludzki - innowacje, Wrocław, Uniwersytet Wrocławski.
  • Piechnik-Kurdziel A. (2000), Analiza pracy jako instrument zarządzania zasobami ludzkimi, Zeszyty MWSE w Tarnowie, z. 3.
  • Piotrowska A. (2012), Wiedza jawna i niejawna jako zasób decyzyjny w zarządzaniu personelem, w Grzegorczyk A., red., Procesy decyzyjne w warunkach niepewności, Warszawa, Wyższa Szkoła Promocji.
  • Zambelli M. (2010), Premessa, w La valorozzazione dei saperi taciti. Una sfida tra presente e futuro, Politecnico Calzaturiero.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288957

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.