PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Współczesna gospodarka światowa i jej podmioty w warunkach niestabilności | 175--189
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja wizerunku obszaru a jego konkurencyjność na rynku turystycznym

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Stosunki międzynarodowe rozwijają się w warunkach globalizacji, obniżania barier w międzynarodowych przepływach kapitału, osób, idei, technologii, a także gospodarki opartej na wiedzy. Powoduje to nasilenie konkurencji między obszarami (krajami, regionami, gminami) o nowy kapitał, tworzący miejsca pracy i przynoszący dochód budżetom, pracowników o najwyższych kwalifikacjach, zdolnych do wytwarzania innowacji, kreatywnych mieszkańców i studentów, turystów, organizację wielkich imprez czy lokalizację siedziby prestiżowej organizacji. Konkurencję między jednostkami terytorialnymi nasila także decentralizacja państwa i polityki na szczeblu krajowym, oznaczająca utworzenie samodzielnych władz publicznych odpowiedzialnych za politykę i zarządzanie między innymi na szczeblu regionu. Obserwuje się jednocześnie także istotne zmiany po stronie konsumpcji. Konsumowanie nie jest traktowane jedynie jako nabywanie, posiadanie czy użytkowanie, ale staje się sposobem na określenie przez jednostkę własnego "ja". W dobie globalizacji pojawiła się postawa zwana konsumpcjonizmem. (...) Na międzynarodową konkurencyjność wpływa niewątpliwie internacjonalizacja obszaru turystycznego i jego wizerunku. Poprzez budowanie pozytywnych wyobrażeń i skojarzeń, ORT oddziałuje na percepcję odbiorców - między innymi potencjalnych turystów, inwestorów, przedstawicieli regionów zagranicznych i organizacji międzynarodowych, która przyczynia się do powstawania relacji społecznych i gospodarczych o charakterze międzynarodowym. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Alejziak W.: Turystyka. Albis, Kraków 1999.
  • Bywalec Cz.: Nowe wyzwania i wymiary konsumpcji we współczesnym świecie. "Handel Wewnętrzny" 2009, nr 3.
  • Ekonomia dla prawników. Red. M. Bednarski, J. Wilkin. LexisNexis, Warszawa 2003.
  • Flagestad A., Hope C.A.: Strategie Success in Winter Sports Destinations: A Sustain- able Value Perspective. "Tourism Management" 2001, Vol. 22, No. 3.
  • Gajek K.: Międzykulturowy transfer wiedzy i doświadczeń w małych i średnich przedsiębiorstwach - pytania do dalszych badań. Prace Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2009, nr 49.
  • Gelan A.: Local Economie Impacts. The British Open. "Annals of Tourism Research" 2003, No. 2.
  • Gorynia M., Jankowska B.: Teorie internacjonalizacji. "Gospodarka Narodowa" 2007, nr 10.
  • Gorynia M., Jankowska B,: Wpływ klasterów na konkurencyjność i internacjonalizację przedsiębiorstw. "Gospodarka Narodowa" 2007, nr 7-8.
  • Klasik A.: Międzynarodowa konkurencyjność regionu transgranicznego Górnego Śląska i Północnych Moraw. W: Górny Śląsk i Północne Morawy jako silny region transgraniczny Europy Środkowej. Red. A. Klasik, O. Miłerski. AE, Katowice 2001.
  • Kornak A., Rapacz A.: Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie. AE, Wrocław 2001.
  • Kukułka J.: Teoria stosunków międzynarodowych. Scholar i Fundacja Stosunków Międzynarodowych, Warszawa 2000.
  • Nawrocka E.: Rola zasobów nierzeczowych w tworzeniu potencjału konkurencyjności obszaru na rynku turystycznym). Prace Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2008, nr 29.
  • Panasiuk A.: Współpraca samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw turystycznych - zagadnienia instytucjonalne. W: Gospodarka turystyczna w regionie. Red. A. Rapacz. WSZGRiT w Kielcach, Jelenia Góra 2006.
  • Przyszłość Europy - wyzwania globalne, wybory strategiczne. Red. A Kukliński, K. Pawłowski. Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz 2006.
  • Ritchie B., Crouch G.: The Competitive Destination. A Sustainable Tourism Perspective. CABI Publishing, London 2005.
  • Vengesayi S.: A Conceptual Model of Tourism Destination Competitiveness and Attractiveness. ANZMAC 2003. www.anzac.inisa.edu.au
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171289107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.