PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 22 | nr 1 | 16--35
Tytuł artykułu

Rola czasu pracy w kulturze profesjonalnej prawników

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Professional Culture of Lawyers - the Role of Work Hours
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel: Celem artykułu jest przedstawienie problemu czasu pracy w międzynarodowych kancelariach prawnych z punktu widzenia samych prawników.

Metodologia: Badania sytuują się w nurcie badań jakościowych. Przeprowadzono dwadzieścia jeden niestrukturyzowanych wywiadów z prawnikami, absolwentami harwardzkiego programu LLM.

Wnioski: Prezentowany materiał pokazuje, że prawników pracujących w kancelariach prawnych cechuje głęboki brak poczucia sprawczości w sferze organizacji czasu pracy. Poświęcanie na pracę więcej niż standardowe osiem godzin dziennie jest dla prawników nieodłącznym elementem życia, stało się elementem tożsamości profesjonalnej. Chociaż długie dni pracy oceniane są negatywnie, prawnicy nie dążą do zmiany tej niekorzystnej sytuacji.

Oryginalność: Autor prezentuje perspektywę wewnętrzną samej grupy, która jest dotknięta problemem długich dni pracy. Dzięki takiemu podejściu możliwe było zidentyfikowanie i opisanie nowego elementu badanego zjawiska - braku poczucia sprawczości. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose: The aim of the article is to present a problem of long hours in law firms from insiders' perspective.

Methodology: Presented research was based on qualitative methodology. More than twenty unstructured interviews have been conducted with lawyers, the Harvard LLM graduates.

Findings: The research material shows that lawyers have no sense of agency to control their work time. All respondents reported that their work day was usually longer than standard eight hours. This element is perceived as a standard, inseparable part of work in a law firm. Long hours become an important element of lawyers' professional identity. Despite the fact that long hours are perceived as disturbing respondents do not considers themselves in power to make a change.

Originality: Article presents a unique insiders' perspective on the phenomenon under study. This approach, which is new in the literature, allowed us to identify the lack of the sense of agency as a crucial element of the problem of long hours in law firms. (original abstract)
Rocznik
Tom
22
Numer
Strony
16--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Akerlof, G. (1976). The Economics of Caste and of the Rat Race and Other Woeful Tales. The Quarterly Journal of Economics, 90(4): 599-617.
  • Bogus, C.T. (1996). The Death of an Honorable Profession. Indiana Law Review, 71 (4): 911-1049.
  • Brett, J.M., L.K. Stroh (2003). Working 61 Plus Hours a Week: Why Do Managers Do It? Journal of Applied Psychology, 88(1): 67-78.
  • Coser, L.A. (1974). Greedy Institutions: Patterns of Undivided Commitment. New York: Free Press.
  • Gowdy, J. (1997). Limited Wants, Unlimited Means: A Reader On Hunter-Gatherer Economics And The Environment. Washington, D.C.: Island Press.
  • Green, A. (1993). Wobblies, Pile Butts, and Other Heroes: Laborlore Explorations. Urbana: University of Illinois Press.
  • Heugens, Pursey PMAR, Lander, M.W. (2009). "Structure! Agency!(and Other Quarrels): A Meta-analysis of Institutional Theories of Organization." Academy of Management Journal, 52(1): 61-85.
  • Hochschild, A.R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hodson, R. (2004). "Work Life and Social Fulfillment: Does Social Affiliation at Work Reflect a Carrot or a Stick?*." Social Science Quarterly, 85(2): 221-239, doi:10.1111/j.0038- 4941.2004.08502001.x.
  • Jemielniak, D. (2005). Kultura: Zawody i Profesje. Prace i Materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych/Szkoła Główna Handlowa, 32: 7-22.
  • Jemielniak, D. (2012). The New Knowledge Workers. Cheltenham- Northampton: Edward Elgar.
  • Jemielniak, D., Latusek, D. (2007) "(Dis)Trust in Software Projects: a Thrice Told Tale: On Dynamic Relationships Between Software Engineers, IT Project Managers, and Customers. The International Journal of Technology, Knowledge and Society, 3(10): 117-125.
  • Kaveny, C.M. (2001). Billable Hours in Ordinary Time: A Theological Critique of the Instrumentalization of Time in Professional Life. Loyola University Chicago Law Journal, 33: 173-220.
  • Krzyworzeka, P. (2012). Kultura i Organizacje: Perspektywa Antropologiczna. W: Nowe Kierunki w Organizacji i Zarządzaniu, red. M. Kostera, B. Glinka, s. 63-78. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Organ, J.M. (2011). "What Do We Know About the Satisfaction/ Dissatisfaction of Lawyers? A Meta-Analysis of Research on Lawyer Satisfaction and Well-Being." University of St. Thomas Law Journal, 8(2): 255-274.
  • Pratt, M.G. (2000). The Good, the Bad, and the Ambivalent: Managing Identification Among Amway Distributors. Administrative Science Quarterly, 45(3): 456-493.
  • Sahlins, M. (1972). Stone Age Economics. Chicago: Aldine- -Atherton.
  • Schiltz, P.J. (1999). On Being a Happy, Healthy, and Ethical Member of an Unhappy, Unhealthy, and Unethical Profession. Vanderbilt Law Review, 52: 871-917.
  • Schor, J. (2008). The Overworked American: The Unexpected Decline of Leisure. New York: Basic Books.
  • Sułkowski, Ł. (2012). Metodologie Emic i Etic w Badaniach Kultury w Zarządzaniu. Management and Business Administration. Central Europe, 1(114): 64-71.
  • Tetlock, Ph.E. (1992). The Impact of Accountability on Judgment and Choice: Toward a Social Contingency Model. Advances in Experimental Social Psychology, 25(3): 331-376.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171289757

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.