Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
The relationship of organizational culture and innovation has been subject to different research over the last years. The multitude of cultural variables under investigation has led to a fragmented concept of culture for innovation. Further, managerial practice requires an underlying structure in order to decide what culture should be implemented in order to innovate and to assess if a specific culture is an effective and efficient coordination instrument. The purpose of this article is to identify the elements of organizational culture in companies implementing innovation and to attempt to present its model. The paper presents the findings of the research conducted in Polish companies operating in the Province of Silesia. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
27--39
Opis fizyczny
Twórcy
- Academy of Business in Dąbrowa Górnicza, Poland
Bibliografia
- 1. Balcerowicz, E., Wziątek-Kubiak, A. (2009), Determinanty rozwoju innowacyjności firmy w kontekście poziomu wykształcenia pracowników. CASE - Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
- 2. Brouwer, M.T. (2002), Weber, Schumpeter, and Knight on entrepreneurship and economic development, Journal of Evolutionary Economics, Vol. 12, No. 1-2, pp. 83-105.
- 3. Claver, E., Llopis, J., Garcia, D., & Molina, H. (1998), Organizational culture for innovation and new technological behavior, The Journal of High Technology Management Research, Vol. 9, No. 1, pp. 55-68.
- 4. Edinger, S. (2012), Don't innovate. Create a culture of innovation, Forbes, available at: http://www.forbes.com/sites/scottedinger/2012/11/20/dont-innovate-create-a-culture-of-innovation/
- 5. Flaszewska, S., Szymańska, K. (2013), Organizacja w rozwoju - od narodzin do dojrzałości organizacji, in: Adamik A. (Eds.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
- 6. Francik, A., Pocztowski, A. (1991), Procesy innowacyjne. Akademia Ekonomiczna, Kraków.
- 7. Gadomska-Lila, K. (2010), Charakterystyka i uwarunkowania proinnowacyjnej kultury organizacyjnej - wyniki badań, Przegląd Organizacji, No. 2.
- 8. Koźmiński, A.K., Obłój, K. (1989), Zarys teorii równowagi organizacyjnej. PWE, Warszawa.
- 9. Loewe, P., Dominiquini, J. (2006), Overcoming the barriers to effective innovation. Strategy & Leadership, Vol. 34, No. 1, pp. 24-31.
- 10. Maher, L. (2014), Building a culture for innovation: A leadership challenge, World Hospitals and Health Services, Vol. 50, No. 1, pp. 4-6.
- 11. Przestaszewska, J. (Ed.) (1992), O nową kulturę przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, No. 6.
- 12. Perenc, J., Hołub-Iwan, J. (2011), Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm: Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
- 13. Schumpeter, J.A. (2002), The economy as a whole, seventh chaprter of the theory of economic development, Industry and Innovation, Vol. 9, No. 1-2, pp. 93-145.
- 14. Steinman, H., Schreyogg, G. (1992), Zarządzanie. Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem - koncepcje, funkcje, przykłady. Politechnika Wrocławska, Wrocław.
- 15. Strategor (1995), Zarządzanie firmą: Strategie, struktury, decyzje, tożsamość. PWE, Warszawa.
- 16. Szczepańska-Woszczyna K. (2014), SMEs managers - the need for competence, Acta Technologica Dubnicae, Vol. 1, No. 1.
- 17. West, M.A. (2000), Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. PWN, Warszawa.
- 18. Zbiegień-Maciąg L. (1994), "Duch" przedsiębiorstwa, czyli budowanie corporate identity w polskich firmach, Przegląd Organizacji, No. 11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171290005