PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 1 | 152--167
Tytuł artykułu

Kariera zawodowa w hotelarstwie w opinii studentów -implikacje dla współpracy praktyki gospodarczej z systemem edukacji

Warianty tytułu
Students' Attitudes Towards a Career in the Hospitality Industry - Implications for Cooperation between the Hospitality Sector and Educational Institutions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Działalność w sektorze HoReCa, stanowiącym fundamentalne ogniwo gospodarki turystycznej, charakteryzuje się dużą pracochłonnością. Świadczenie usług na rynku hotelarskim i skuteczne rywalizowanie z innymi podmiotami wymaga nie tylko zapewnienia odpowiedniej liczby pracowników, ale przede wszystkim pracowników o odpowiednich kompetencjach zawodowych. Jeśli przedsiębiorcy chcą uczynić z kapitału ludzkiego źródło trwałej przewagi konkurencyjnej, powinni podejmować działania sprzyjające pozyskaniu wykwalifikowanych kadr i utrzymaniu stabilności załogi. Celem artykułu jest diagnoza postrzegania perspektyw kariery zawodowej w hotelarstwie przez studentów. Umożliwi ona sformułowanie rekomendacji dla sektora HoReCa w zakresie współpracy z instytucjami edukacyjnymi. Dzięki badaniom pierwotnym przeprowadzonym na grupie 335 słuchaczy studiów z zakresu turystyki w Poznaniu wykazano, że studenci, którzy zdobyli doświadczenie zawodowe w hotelarstwie, znacznie lepiej postrzegają atrakcyjność zatrudnienia i wykazują większe zainteresowanie ubieganiem się o pracę w obiektach turystycznego zakwaterowania niż ich koledzy, a także wyrażają bardziej przychylne opinie na temat finansowych i pozafinansowych warunków zatrudnienia w sektorze. Powinno to zachęcić podmioty rynku hotelarskiego do aktywnego angażowania się w proces kształcenia.(abstrakt oryginalny)
EN
The hospitality industry is a highly labour-intensive sector that relies on the abilities and intentions of employees to identify and satisfy customers' needs. Increasing competition within the sector, combined with the significance of the customer-employee interaction in the provision of services, has resulted in the need to intensify efforts to attract and retain qualified and motivated personnel. If companies wish to gain a competitive advantage through recruiting the best available human capital, they should create an image of being an excellent place to work in the minds of potential staff. The objective of this paper is to examine the perceived prospects for career development in the hospitality industry by potential employees, which will help put forward recommendations to the HORECA sector with respect to cooperation with educational institutions. The research was conducted on a group of 335 students enrolled in tourism studies in Poznan. It revealed that students with working experience in the lodging industry perceive a hospitality-related career as more attractive than do those without such experience, are more willing to apply for a job in accommodation establishments, and rate financial and non-financial working conditions in the sector more favourably. This should encourage establishments of the HORECA sector to become involved in cooperative education partnerships.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
152--167
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Barron, P., Maxwell, G., Broadbridge, A., Ogden, S., 2007, Careers in Hospitality Management: Generation Y's Experiences and Perceptions, Journal of Hospitality and Tourism Management, vol. 14, no. 2, s. 119-128.
  • Bednarska, M., 2012, Cechy rynku pracy w turystyce jako bariery rozwoju gospodarki turystycznej, w: Bednarska, M., Gołembski, G. (red.), Współczesne wyzwania dla gospodarki turystycznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 225, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 47-60.
  • Bednarska, M., 2009, Scenariusze rozwoju sektora HORECA i ich wpływ na potrzeby edukacyjne, w: Rapacz, A. (red.), Gospodarka turystyczna w regionie: wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, Wydawnictwo AD REM, Jelenia Góra, s. 109-113.
  • Bednarska, M., Olszewski, M., 2012, Organizacyjne determinanty wizerunku przedsiębiorstwa turystycznego, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 11(754), s. 45-55.
  • Berthon, P., Ewing, M.T., Hah, L.L., 2005, Captivating Company: Dimensions of Attractiveness in Employer Branding, International Journal of Advertising, vol. 24, no. 2, s. 151-172.
  • Blomme, R., Rheede, A. van, Tromp, D., 2009, The Hospitality Industry: An Attractive Employer? An Exploration of Students' and Industry Workers' Perceptions of Hospitality as a Career Field, Journal of Hospitality & Tourism Education, vol. 21, no. 2, s. 6-14.
  • Chen, T.-L., Shen, C.-C., 2012, Today's Intern, Tomorrow's Practitioner? - The Influence of Internship Programmes on Students' Career Development in the Hospitality Industry, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, vol. 11, no. 1, s. 29-40.
  • Chuang, N.-K., Dellmann-Jenkins, M., 2010, Career Decision Making and Intention: A Study of Hospitality Undergraduate Students, Journal of Hospitality & Tourism Research, vol. 34, no. 4, s. 512-530.
  • Collins, A.B., 2002, Gateway to the Real World, Industrial Training: Dilemmas and Problems, Tourism Management, vol. 23, no. 1, s. 93-96.
  • Dickerson, J.P., 2009, The Realistic Preview May Not Yield Career Satisfaction, International Journal of Hospitality Management, vol. 28, no. 2, s. 297-299.
  • Feldman, D.C., 2003, The Antecedents and Consequences of Early Career Indecision among Young Adults, Human Resource Management Review, vol. 13, no. 3, s. 499-531.
  • Jenkins, A.K., 2001, Making a Career of It? Hospitality Students' Future Perspectives: An Anglo-Dutch Study, International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 13, no. 1, s. 13-20.
  • Kędzior, Z. (red.), 2005, Badania rynku. Metody, zastosowania, PWE, Warszawa.
  • Kim, H.-B., Park, E.J., 2013, The Role of Social Experience in Undergraduates' Career Perceptions through Internships, Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, vol. 12, no. 1, s. 70-78.
  • King, C., Grace, D., 2006, Exploring Managers' Perspectives of the Impact of Brand Management Strategies on Employee Roles within a Service Firm, Journal of Services Marketing, vol. 20, no. 6, s. 369-380.
  • King, B., McKercher, B., Waryszak, R., 2003, A Comparative Study of Hospitality and Tourism Graduates in Australia and Hong Kong, International Journal of Tourism Research, vol. 5, no. 6, s. 409-420.
  • Ko, W.-H., 2007, Training, Satisfaction with Internship Programs, and Confidence about Future Careers among Hospitality Students: A Case Study of Universities in Taiwan, Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 7, no. 4, s. 1-15.
  • Kocór, M., Czarnik, S., Strzebońska, A., 2012, Potrzeby pracodawców a dostępność zasobów pracy. Próba bilansu, w: Górniak, J. (red.), Kompetencje jako klucz do rozwoju Polski, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Uniwersytet Jagielloński, Warszawa, s. 22-99.
  • Kusluvan, S., Kusluvan, Z., Ilhan, I., Buyruk, L., 2010, The Human Dimension: A Review of Human Resources Management Issues in the Tourism and Hospitality Industry, Cornell Hospitality Quarterly, vol. 51, no. 2, s. 171-214.
  • Lee, C.-S., Chao, C.-W., 2012, Intention to "Leave" or "Stay" - The Role of Internship Organization in the Improvement of Hospitality Students' Industry Employment Intentions, Asia Pacific Journal of Tourism Research.
  • Leslie, D., Richardson, A., 2000, Tourism and Cooperative Education in UK Undergraduate Courses: Are the Benefits Being Realised? Tourism Management, vol. 21, no. 5, s. 489-498.
  • Lucas, R.E., 2004, Employment Relations in the Hospitality and Tourism Industries, Routledge, London.
  • Lusch, R.F., Vargo, S.L., O'Brien, M., 2007, Competing Through Service: Insights from Service-Dominant Logic, Journal of Retailing, vol. 83, no. 1, s. 5-18.
  • Maxwell, G.A., Ogden, S.M., Broadbridge, A., 2010, Generation Y's Career Expectations and Aspirations: Engagement in the Hospitality Industry, Journal of Hospitality and Tourism Management, vol. 17, no. 1, s. 53-61.
  • Mosley, R.W., 2007, Customer Experience, Organisational Culture and the Employer Brand, Journal of Brand Management, vol. 15, no. 2, s. 123-134.
  • O'Leary, S., Deegan, J., 2005, Career Progression of Irish Tourism and Hospitality Management Graduates, International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 17, no. 5, s. 421-432.
  • Osiński, Z., 2010, W poszukiwaniu efektywnych metod kształcenia uniwersyteckiego, e-mentor, nr 2 (34), s. 18-21.
  • Richardson, S., 2010, Generation Y's Perceptions and Attitudes Towards a Career in Tourism and Hospitality, Journal of Human Resources in Hospitality, Tourism, vol. 9, no. 2, s. 179-199.
  • Richardson, S., Butler, G., 2012, Attitudes of Malaysian Tourism and Hospitality Students' towards a Career in the Industry, Asia Pacific Journal of Tourism Research, vol. 17, no. 3, s. 262-276.
  • Richardson, S., Thomas, N.J., 2012, Utilising Generation Y: United States Hospitality and Tourism Students' Perceptions of Careers in the Industry, Journal of Hospitality and Tourism Management, vol. 19, no. 1, s. 102-114.
  • Riley, M., Ladkin, A., Szivas, E., 2002, Tourism Employment: Analysis and Planning, UK Channel View Publications, Clevedon.
  • Salehuddin, M., Zahari, M., Hanafiah, M.H., Othman, Z., Jamaluddin, M.R., Zulkifly, M.I., 2010, Declining Interest of Hospitality Students toward Careers in Hotel Industry: Who's to be Blamed?, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, vol. 2, no. 7, s. 269-287.
  • Schlager, T., Bodderas, M., Maas, P., Cachelin, J.L., 2011, The Influence of the Employer Brand on Employee Attitudes Relevant for Service Branding: An Empirical Investigation, Journal of Services Marketing, vol. 25, no. 7, s. 497-508.
  • Siu, G., Cheung, C., Law, R., 2012, Developing a Conceptual Framework for Measuring Future Career Intention of Hotel Interns, Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 12, no. 2, s. 188-215.
  • Solnet, D., Robinson, R., Cooper, C., 2007, An Industry Partnerships Approach to Tourism Education, Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, vol. 6, no. 1, s. 66-70.
  • Strzyżewska, M., 2011, Współpraca między przedsiębiorstwami - odniesienie do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
  • Thiel, G.R., Hartley, N.T., 1997, Cooperative Education: A Natural Synergy Between Business and Academia, SAM Advanced Management Journal, vol. 2, no. 3, s. 19-24.
  • Walsh, K., Taylor, M.S., 2007, Developing In-House Careers and Retaining Management Talent: What Hospitality Professionals Want from Their Jobs, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, vol. 48, no.2, s. 163-182.
  • Wood, R.C., 2003, The Status of Tourism Employment, w: Kusluvan, S. (ed.), Managing Employee Attitudes and Behaviors in the Tourism and Hospitality Industry, Nova, New York, s. 53-65.
  • Yiu, M., Law, R., 2012, A Review of Hospitality Internship: Different Perspectives of Students, Employers, and Educators, Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 12, no. 4, s. 377-402.
  • Zopiatis, A., Constanti, P., 2012, Managing Hospitality Internship Practices: A Conceptual Framework, Journal of Hospitality & Tourism Education, vol. 24, no. 1, s. 44-51.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171291107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.