PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 661--667
Tytuł artykułu

Czynniki wzrostu zatrudnienia w mikroprzedsiębiorstwach - czy chcieć znaczy móc?

Warianty tytułu
Growth Factors of Employment at Microfirms - Whether the one With Will Can Do Anything?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dotychczasowe badania nad wzrostem małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzone od wielu lat zarówno na świecie, jak i w Polsce, nie przyniosły odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki na to zjawisko wpływają. W artykule przedstawiono pokrótce podejścia badawcze wykorzystywane w badaniu czynników wzrostu. Na podstawie przeprowadzonych w 2009 i 2012 r. badań panelowych w województwie pomorskim przeanalizowano wpływ czynników związanych z właścicielem firmy (obierane przez niego cele, postrzeganie możliwości i szanse firmy) na wzrost zatrudnienia. Analiza wyników badań wskazuje, że planowanie wzrostu nie idzie w parze z jego osiąganiem. Natomiast na plany i cele mikroprzedsiębiorcy ma wpływ postrzeganie przez niego sytuacji firmy i możliwości, jakie niesie otoczenie. (abstrakt oryginalny)
EN
The growth of firm is a subject of investigation for more than five decades, however we still know little about it. The reason is in the large amount of different variables influencing this phenomena and the diversity of methodology used by researchers. Author decided to investigate a small segment of factors related to aims and plans, to check whether they have an impact on the real change in employment of microfirms at Pomerania Region. It appeared that neither assumed aims, nor the plans have a real influence on the reality of micro firms. It leads to the conclusion, that owners of those firms, are reacting to the situation, without looking at the plans they made. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
661--667
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • 1. Achtenhagen L., Naldi L., Melin L. (2010), "Business Growth" - Do Practitioners and Scholars Really Talk about the Same Thing? Entrepreneurship, Theory and Practice, vol. 34, March, t. 2, s. 289-316.
  • 2. Baron R. (2004), The Cognitive Perspective: a Valuable Tool for Answering Entrepreneurship's Basic "Why" Questions, Journal of Business Venturing, vol. 19, s. 221-239.
  • 3. Baum J., Locke E. (2004), The Relationship of Entrepreneurial Traits, Skill, and Motivation to Subsequent Venture Growth, Journal of Applied Psychology, vol. 89, t. 4.
  • 4. Coad A. (2009), The Growth of Firms: a Survey of Theories and Empirical Evidence, Cheltenham, UK and Northampton, MA, Edward Elgar, USA.
  • 5. Delmar F. (2006), Measuring Growth: Methodological Considarations and Empirical Results, w: Entrepreneurship and the Growth of Firms, eds. P. Davidsson, F. Delmar, J. Wiklund, Monpellier, Edward Elgar, Northnampton.
  • 6. Dominiak P., Wasilczuk J., Daszkiewicz N., Zięba K., Sobiechowska-Ziegert A. (2010), SME Sector in Pomerania in Worsened Economic Conditions, Pomerania Development Agency, Gdańsk.
  • 7. Dominiak P., Wasilczuk J., Zięba K., Daszkiewicz N., Sobiechowska-Ziegert A. (2013), Sektor MSP na Pomorzu w warunkach spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego, Agencja Rozwoju Pomorza, Gdańsk.
  • 8. Leitch C., Hill F., Neergaard H. (2010), Entrepreneurial and Business Growth and the Quest for a "Comprehensive Theory", Tilting at Windmills?, Entrepreneurship Theory and Practice, March, vol. 34, no. 2, s. 249-260.
  • 9. Sexton D., Bowman N. (1986), Validation of a Personality Index: Comparative Psychological Characteristics Analysis of Female Entrepreneurs, Managers, Entrepreneurship Students and Business Students, w: Frontiers of Entrepreneurship Research, eds. R. Ronstadt, J. Hornaday, R. Peterson, K. Vesper, Babson Colledge, Wellesley.
  • 10. Wach K. (2012), Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.
  • 11. Wasilczuk J. (2003), Influence of Methodology on the Growth Research Output, RENT XVII - Research in Entrepreneurship and Small Business, Łódź, s. 20-21.
  • 12. Wasilczuk J.E. (2005), Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • 13. Wiklund J. (1996), Theoretical Perspectives in Research on Firm Growth, materiały konferencyjne, RENT X, November, Brussels.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171291127

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.