Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, a w szczególności ubezpieczeń auto casco, szeroko poruszana w literaturze kwestia estymacji rozkładów częstości i wysokości szkód jest szczególnie trudna z uwagi na występowanie łaknienia zniżek, czyli niezgłaszanie części szkód przez ubezpieczonych, którzy dzięki temu mogą zachować zniżki za bezszkodową jazdę. Umożliwiająca dokładne szacowanie składek pełna informacja o spowodowanych wypadkach nie jest więc dostępna. W opracowaniu zaproponowano model, za pomocą którego można oszacować wpływ czynników a priori (wiek kierowcy, pojemność silnika itp.) na przeciętną szkodowość ubezpieczonych. Wykorzystanie danych panelowych pozwala na uwzględnienie i oszacowanie wpływu na częstość powodowanych wypadków również czynników nieobserwowalnych, jak np. skłonność do brawurowej jazdy.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
97--106
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- Klugman S., Panjer H., Willmot G.: Loss models. From Data to decisions. John Wiley & Sons, New York 1998
- Lemaire J.: Bonus-malus systems in automobile insurance. Kluwer Academic Publishers, Boston 1995
- Topolewski M.: System bonus-mahis jako łańcuch Markowa z wypłatami. Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Analiz Ekonomicznych, Warszawa 2002
- Witkowski B.: Ekonometryczna analiza szkodowości w portfelu ubezpieczeń komunikacyjnych na podstawie danych panelowych. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2005
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171291177