PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 332 Gospodarka lokalna w teorii i praktyce | 34--43
Tytuł artykułu

Tożsamość terytorialna w odniesieniu do rozwoju lokalnego

Warianty tytułu
Territorial Identity in Terms of Local Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu poruszone zostały zagadnienia dotyczące tożsamości terytorialnej w relacji do rozwoju lokalnego. Na wstępie przedstawiono wybrane definicje, teoretyczne aspekty tożsamości terytorialnej oraz rozwoju lokalnego, z uwzględnieniem zjawiska więzi emocjonalnej społeczności z miejscem swojego zamieszkania. W dalszej części zaprezentowano wybrane, pozytywne obszary wpływu, powiązania tożsamości terytorialnej z procesem rozwoju lokalnego, wśród których wymienić można wartości społeczne, transfer wiedzy, samoreprodukcję, ostrożne implementowanie zewnętrznej wiedzy i rozwiązań, promocję terytorialnych zasobów, jakość i efektywność lokalnej polityki, zrównoważony rozwój, kreatywność społeczności oraz markę miejsca. Ponadto zwrócono uwagę na wzrost znaczenia tożsamości terytorialnej w programowaniu nowych ścieżek rozwoju lokalnego.(abstrakt oryginalny)
EN
The study discusses problems of territorial identity related to local development. The introduction presents selected definitions, theoretical aspects of territorial identity and local development, including emotional bond phenomenon of local community with the place of residence. Next the author presents selected, positive areas of impact, relations between territorial identity and local development process, among which the following can be listed: social values, knowledge transfer, self-reproduction, careful implementation of both external knowledge and solutions, promotion of territorial resources, local policy quality and efficiency, sustainable development, local community creativity, place branding. Additionally, attention is paid to the increasing importance of territorial identity in the new local development paths programming.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Allmendinger P., Tewdwr-Jones M., Territory, identity and spatial planning, [w:] Territory, Identity and Spatial Planning. Spatial governance in a fragmented nation, eds. M. Tewdwr-Jones, P. Allmendinger, Routledge, New York 2006.
  • Anholt S., Places. Identity, Image and Reputation, Palgrave Macmillan, New York 2010.
  • Brol R., Zarządzanie rozwojem lokalnym. Definicje, cele, zasady i procedury, [w:] Zarządzanie rozwojem lokalnym. Studium przypadków, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 1998.
  • Deffner A., Mataxas T., Place marketing, local identity and branding cultural images in Southern Europe: Nea Ionia, Greece and Pafos, Cyprus, [w:] Towards Effective Place Brand Management. Branding European Cities and Regions, eds. G. Ashworth, M. Kavaratzis, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2010.
  • Florida R., The Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York 2002.
  • Govers R., Go F., Place Branding. Global, Virtual and Psychical Identities, Constructed, Imagined and Experienced, Palgrave Macmillan, New York 2009.
  • Hague C., Planning and place identity, [w:] Place identity, participation and planning, eds. C. Hague, P. Jenkins, Routledge, New York 2005.
  • Jewtuchowicz A., Strategie rozwoju dużych miast i ich wpływ na proces transformacji gospodarki, [w:] Strategie rozwoju wielkich miast, red. R. Domański, Wydawnictwo PAN KPZK, Warszawa 1995.
  • Kornblum W., Sociology in the Changing World, Cengage Learning, Andover 2011.
  • Kotler P., Asplund C., Rein I., Heider D., Marketing Places Europe, Prentice Hall, London 1999.
  • Malikowski M., Pokrzywa M., Ruchliwość przestrzenna a tożsamość terytorialna na przykładzie wybranych kategorii mieszkańców województwa podkarpackiego, [w:] Tożsamość terytorialna w różnych skalach przestrzennych, red. Z. Rykiel, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
  • Markowski T., Teoretyczne podstawy rozwoju lokalnego i regionalnego, [w:] Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Miranda C., Adib A., Sustainable development and the territorial approach: Identities and typologies, Comuniica, Inter-American Institute for Cooperation on Agriculture, May-August, Third Year 2007.
  • Pike A., Rodriguez-Pose A., Tomaney J., Local and Regional Development, Routledge, New York 2006
  • Pollice F., The role of territorial identity in local development processes, Proceedings of the Conference The Cultural Turn in Geography, Landscape Construction and Cultural Identity, University of Trieste, Trieste 2003.
  • Raszkowski A., City Brand in Relation to Local Development, "Nauki Społeczne=Social Sciences" 2012 nr 1(5) , Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2012.
  • Raszkowski A., Marketing miejsc w kontekście wzmacniania i kształtowania tożsamości terytorialnej, [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Orientacja marketingowa jednostek samorządu terytorialnego i instytucji publicznych, red. A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 775, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 30, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
  • Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171292189

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.