PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 24 | nr 1 Innowacje w Nowoczesnych Organizacjach : aspekty ekonomiczne i społeczne | 233--240
Tytuł artykułu

Innowacyjność i jej wpływ na konkurencyjność tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki

Warianty tytułu
Innovativeness and its Impact on the Competitiveness of the Hidden Champions of the Polish Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Procesy zachodzące we współczesnej gospodarce pokazują, że oprócz silnej pozycji zajmowanej w niej przez wielkie korporacje transnarodowe istotne znaczenie ma również nieszukająca rozgłosu w mediach i pozostająca w cieniu grupa przedsiębiorstw określana, zgodnie z koncepcją Hermanna Simona, mianem tajemniczych mistrzów. Przyjmując jako punkt wyjścia definicję tajemniczych mistrzów współczesnej gospodarki H. Simona, sformułowano definicję tajemniczego mistrza polskiej gospodarki. Zaproponowano, aby była to firma spełniająca następujące kryteria: zajmująca pierwsze, drugie lub trzecie miejsce na rynku europejskim oraz będąca liderem na rynku polskim, osiągająca przychody poniżej 3 mld euro, słabo obecna w świadomości publicznej (anonimowość). Badania empiryczne, których fragment został tu zaprezentowany, przeprowadzono w 2010 roku w ramach projektu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr N N115 008237 pt. "Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki" realizowanego na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaj Kopernika w Toruniu. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki w obszarze ich aktywności innowacyjnej i jej wpływu na ich konkurencyjność. (abstrakt oryginalny)
EN
The processes which are taking place in the modern economy show that in addition to a strong position played in it by large multinational corporations, it is also important not to seek publicity in the media and overshadowed by a group of companies-determined in accordance with the concept of H. Simon, as "hidden champions". Taking as a starting point, the H. Simons definition of the hidden champions of modern economy, we formulated the definition of a Hidden Champions of the Polish economy: dealing with first, second or third place in the European market and the leader on the Polish market; reaching revenues of less than 3 billion euro; and low current in the minds of the public (anonymous). Empirical research, which fragment is here presented were conducted in 2010 as part of a research project of the Ministry of Science and Higher Education "Intangible values as a hidden source of competitive advantage of hidden champions of the Polish economy", implemented in University of Nicolas Copernicus. This paper presents the results of empirical research conducted among hidden champions of the Polish economy, under the innovative activity and its influence on their competitiveness. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Beard, C. (2011/2012). Raising our hidden champions. NZ Business. The Owner Manager's Magazine, 12/1, 68.
  • Ewing, J. (2004). Ukryci mistrzowie. Mało znane europejskie spółki, które podbijają świat. Business Week, 2, 14.
  • Freeman, Ch., Soete, L. (1997). The Economics of Industrial Innovation. 3rd ed. London: Pinter. ISBN 978-0262561136.
  • Grego-Planer, D., Popławski, W., Zastempowski, M. (2011). Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. ISBN 978-83-221-2714-7.
  • Holtz, F., Sehat, N. (2011). A supplier's role in ensuring and improving excipient quality. Pharmaceutical Technology, 9, 36-38.
  • Kotler, Ph. (2009). Chaos - zarządzanie i marketing w dobie turbulencji. Warszawa: MT Biznes. ISBN 978-88-7424-681-6.
  • Leśniewski, M.A. (2011). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Wybrane problemy. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora". ISBN 978-83-7285-568-8.
  • Rozkrut, D. (2013). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2010-2012. Informacje i Opracowania Statystyczne. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny; Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • Simon, H. (1992). Lessons from Germany's midsize giants. Harvard Business Review, 3/4, 115-123.
  • Simon, H. (1996a). Hidden Champions Lessons from 500 of the World's Best Unknown Companies. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 978-0875846521.
  • Simon, H. (1996b). You don't have to be German to be a "hidden champion". Business Strategy Review, 7(2), 1-13.
  • Simon, H. (1999). Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12817-8.
  • Simon, H. (2012). The "hidden champions" are the pioneers in globalization: Chinese enterprises should seize opportunities in the wave of globalization. PR Newswire, 10th October.
  • Simon, H., Dietl, M. (2009). Tajemniczy mistrzowie XXI wieku. Strategie sukcesu nieznanych liderów na światowych rynkach. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-080-7.
  • Voyles, B. (2009). Germany's family firms are "hidden champions". Family Business, Spring, 10-12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171292665

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.