PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | Zarządzanie, finanse, ekonomia : warsztaty doktoranckie '07 | 179--187
Tytuł artykułu

O kilku metodach badania zmiennych niemetrycznych

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W statystyce jest niewiele metod pozwalających na analizę danych mierzonych na słabych skalach pomiaru. Można do nich zaliczyć m.in. analizę korespondencji, modele log-liniowe czy też wykresy mozaikowe. Punktem wyjścia ilu przeprowadzenia analiz jest zbudowanie odpowiedniej tablicy kontyngencji. Do lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia tablice te pozwoliły jedynie na obliczanie statystyki chi-kwadrat i weryfikowanie hipotezy o niezależności zmiennych. Pozostałe metody rozpatrywane w artykule (analiza korespondencji oraz wykresy mozaikowe) są metodami graficznymi, pozwalającymi na przedstawienie kategorii zmiennych oraz wskazanie ich wzajemnych powiązań. Celem prezentowanego artykułu jest przedstawienie różnych metod badania zależności między danymi mierzonymi na skali nominalnej oraz rozpoznanie współwystępowania kategorii zmiennych. Jako przykład zostanie pokazane badanie preferencji konsumentów telefonów komórkowych. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, doktorant
Bibliografia
  • Agresti A. (1990): Categorial Data Analysis. Wiley, New York.
  • Clausen S. H. (1998): Applied Correspondence Analysis. An Introduction. Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Friendly M. (1994): Mosiac Displays for Multi-Way Contingency Tables. "Journal of the American Statistical Association", 89, pp. 190-200.
  • Goodmann L.A. (1970): The Multivariate Analysis of Qualitative Data: Interactions Among Multiple Classifications. "Journal of the American Statistical Association", 329, pp. 226-255.
  • Greenacre M.J. (1984): Theory and Applications of Correspondence Analysis. Academic Press, London.
  • Knoke D., Burke P.J. (1980): Log-linear Model. Sage Publications, Beverly Hills-London.
  • Mynarski S. (1999): Metody ilościowe i jakościowe badań rynkowych i marketingowych. W: Marketing i statystyka: seminarium, Warszawa 13 października 1999. StatSoft Polska, Kraków.
  • Vermunt, J.K. (1997): Log-linear Models for Event Histories. Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Stanimir A. (2005): Analiza korespondencji jako narzędzie badania zjawisk ekonomicznych. AE, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171293415

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.