PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Dynamika zarządzania organizacjami : paradygmaty - metody - zastosowania : księga pamiątkowa wydana z okazji 50-lecia pracy naukowej prof. zw. dr. hab. Jerzego Rokity | 95--106
Tytuł artykułu

Elementy koncepcji zarządzania okazją w organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Elements of the Opportunity Management Idea in an Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Punktem wyjścia do kreowania koncepcji zarządzania okazją w organizacji (a także pewnego przyczynku do teorii) jest teoria zarządzania strategicznego (XVII-wieczny pogląd filozoficzno-teologiczny zwany okazjonalizmem, którego istotą jest stosunek dwóch substancji: materii i duszy, tylko z nazwy, a nie z treści nawiązuje do istoty sprawy). Jedna z ważniejszych historycznie definicji strategii autorstwa K.R. Andrewsa akcentuje konieczność osiągnięcia zgodności pomiędzy kategoriami: strangths and weaknesses firmy a opportunities and threats otoczenia w osiąganiu zamierzonego celu. Kategoria opportunities, choć kluczowa dla zarządzania strategicznego, głównie ze względu na SWOT - sztandarową metodę analizy i planowania strategicznego, nie jest jednoznacznie rozumiana w literaturze przedmiotu. W naszej, rodzimej, tłumaczona jest różnie, jako: sposobności, możliwości, ale również jako szanse (np. M. Romanowska - autorka hasła "analiza SWOT" w Leksykonie zarządzanie) albo jako okazje (np. J. Supernat w Management. Tezaurus kierownictwa). Co to jest okazja, czy jest to kategoria tożsama np. z szansą? (fragment tekstu)
EN
The article presents chosen elements of occassion management conception. The category of occassion was defined. The issues of occassion types were presented. The cycle of occassion life was characterised and the machanisms of organization flexibility were identified. The article is also devoted to the redefinition of organization strategy. This redefinition concerns the consideration of occassions in a strategy category. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Tatarkiewicz W. : Historia filozofii. T. 2., PWN, Warszawa 1990.
  • Andrews K.R. : The Concept of Corporate Strategy. R.D. Irwin, Homewood, Illinois 1971.
  • Supernat J. : Management. Tezaurus kierownictwa. Kolonia Ltd 2000.
  • Obłój K. : Strategia organizacji. PWE, Warszawa 2007.
  • Sharplin A. : Strategic Management. New York, 1985.
  • Krupski R. : Strategia bez celów. "Przegląd Organizacji", 2003, nr 11.
  • Skat-Rordam P. : Zmiany decyzji strategicznych. Wykorzystywanie okazji rynkowych do rozwoju przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Collins J.C., Porras J.I. : Wizjonerskie organizacje. Praktyki zarządzania najlepszych firm. Jacek Santorski - Wydawnictwa Biznesowe, Warszawa 2003.
  • Krzakiewicz K., Cyfert Sz., Kraśnik J. : Zmiany w systemach planowania i organizowania polskich przedsiębiorstw. "Przegląd Organizacji", 2006, nr 2.
  • Krupski R. : Planowany czy nie planowany rozwój małych firm. Co z teorią zarządzania strategicznego ? "Przegląd Organizacji", 2005, nr 3.
  • Krupski R. : Badania nad oryginalnością zasobów przedsiębiorstwa. W : Zmiana warunkiem sukcesu. Dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucja. Red. Skalik J., Wrocław 2006.
  • Eisenhardt K.M., Sull D.N. : Strategy and Simple Rules. "Harvard Business Review", 2001, January.
  • Krupski R. : Operacjonalizacja strategii przedsiębiorstwa działającego w turbulentnym otoczeniu. W : Instrumenty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie. Analiza krytyczna. Red. Zimniewicz K., AE Poznań, 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294059

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.