PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. 123 | 101--114
Tytuł artykułu

Fiskalizm w transporcie lotniczym na tle innych gałęzi transportu

Autorzy
Warianty tytułu
Fiscalism in Air Transport in comparison with Other Transport Sectors
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania porównawcze potwierdzają, że transport lotniczy w przeciwieństwie do innych gałęzi transportu pokrywa w całości z opłat koszty infrastruktury, z której korzysta. Inaczej odbywa się to w przypadku innych gałęzi transportu, gdzie w szczególności w przypadku kolei i transportu drogowego, finansowanie infrastruktury odbywa się w formie opodatkowania, ale bilansowanego przez inwestycje publiczne oraz subsydia. Co ważne, system opodatkowania transportu lotniczego nie jest efektywny. Przez te czynniki podróżowanie samolotami jest dyskryminowane w porównaniu do innych środków transportu. Warto również zauważyć, że władze chętnie nakładają obciążenia fiskalne na transport lotniczy. Dzieje się tak, ponieważ transport lotniczy to gałąź, która generuje duże obroty, a przy okazji funkcjonuje na podstawie stosunkowo małej sieci dostawców, którzy nie dysponują dostateczną siłą, żeby blokować decyzje polityków. Dodatkowo podróżowanie samolotami wbrew zmianom, do których doszło, wciąż postrzegane jest jako dobro luksusowe. W efekcie obciążenia nakładane na transport lotniczy wywołują wiele skutków negatywnych dla tego sektora, w tym między innymi opóźniają jego rozwój oraz zaburzają możliwość konkurowania z innymi gałęziami transportu.(abstrakt oryginalny)
EN
Fiscalism plays an important role in the creation of the air transport services offer and demand. The impact of fiscal charges is multidimensional, and thus difficult to quantify. It does not distort the identification of the main effects of fiscal policy on the air transport. Such an analysis is especially valuable when based on the comparison with other sectors of transport. The comparative studies confirm that the air transport, unlike other transport sectors, covers all costs of infrastructure it makes use of from charges, e.g. navigation and airport charges, taxes and others. Importantly, fiscal charges imposed on the air transport do not meet the criteria indispensable in an effective tax system. As a result, the burdens imposed on the air transport give rise to numerous negative effects, e.g. they delay its development and distort the competition with other transport sectors.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
101--114
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Airport and Airway Trust Fund, GAO, Washington 2003.
  • Button K. J., The taxation of air transportation, Center for Transportation Policy, Operations and Logistics, School of Public Policy, George Mason University, Fairfax, Virginia, kwiecień 2005
  • Government-Imposed Taxes/Fees on Commercial Air Travel, Air Travel Association, http://www.airlines.org/Economics/Taxes/Pages/GovTaxesandFeesonAirlineTravel. aspx.
  • Smyth M., Pearce B., Aviation Taxes and Charges, IATA Economics Briefing No 2, Montreal, listopad 2005.
  • The economic and social benefits of air transport, Air Transport Action Group, Genewa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294187

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.