PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 4 | 43--51
Tytuł artykułu

Znaczenie niematerialnych zasobów w procesach budowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Uwarunkowania gospodarki opartej na wiedzy (knowledge-based economy) oraz przeobrażenia i zmiany zachodzące w otoczeniu sprawiają, że funkcjonowanie i rozwój współczesnych przedsiębiorstw determinowane są przez synergiczne oddziaływanie wielu procesów i czynników. Powszechną akceptację zyskuje pogląd, że wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa staje się obecnie najważniejszym celem w perspektywie strategicznej, bowiem chcąc przetrwać i odnosić sukcesy na konkurencyjnym rynku, firmy są zmuszone do podejmowania działań, które zapewnią im trwałą i trudną do podważenia przewagę nad rywalami1. W ostatnich latach można zaobserwować zmianę kluczowych determinantów konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw - na znaczeniu zyskują zasoby niematerialne, które w znacznej mierze przesądzają o zajmowanej pozycji rynkowej, a także są podłożem do kreowania potencjału kapitału intelektualnego. Trzeba w tym miejscu wyraźnie zaznaczyć, że zasoby materialne są nadal ważną częścią aktywów, jednakże w dzisiejszych realiach gospodarki opartej na wiedzy to przede wszystkim kapitał intelektualny tworzy wartość dodaną dla klienta, stając się ważnym składnikiem budowania wartości rynkowej.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
43--51
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Barrett R., Building a values driven organization: a whole system approach to cultural transformation, Butterworth-Heinemann, Oksford 2006.
  • Black A. (red.), Questions of value: master the latest developments in value-based management, investment and regulation, FT Prentice Hall, Pearson Education Limited, Harlow 2004.
  • Borowiecki R., Czekaj J.(red.), Zarządzanie zasobami informacyjnymi w warunkach nowej gospodarki, Difin, Warszawa 2010.
  • Bratnicki M., Dylematy i pułapki współczesnego zarządzania, Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2001.
  • Dobiegała-Korona B., Doligalski T.(red.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltext, Warszawa 2010.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Restrukturyzacja firmy jako kierunek wzrostu jej wartości, [w:] A. Herman, A. Szablewski (red.), Zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa 1999.
  • Hoag B., Cooper C.L., Managing value-based organizations: it's not what you think, Edward Elgar Publishing Limited, Northampton 2006.
  • Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcja. Kontrowersje, Aplikacje, PWE, Warszawa 2010.
  • Kaczmarek B., Walczak W., Zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach. Ujęcie multidyscyplinarne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
  • Kumar V., Zarządzanie wartością klienta, PWN, Warszawa 2010.
  • Marcinkowska M., Niematerialne źródła wartości przedsiębiorstwa, [w:] B. Dobiegała-Korona, A. Herman (red.), Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2006.
  • Martin J.D., Petty J.W., Wallace J.S., Value Based Management with Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, Nowy Jork 2009.
  • Morin R.A.,. Jarrell S.L, Driving shareholder value: value-building techniques for creating shareholder wealth, McGraw-Hill Companies, Nowy Jork 2001.
  • Panfil M., Szablewski A. (red.), Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora, Poltext, Warszawa 2006.
  • Scarlett R. (red.), Value Based Management, The Chartered Institute of Management Accountants, Londyn 2001.
  • Szablewski A., Tuzimek R.(red.), Wycena i zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa 2004.
  • Szablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B.(red.), Value based management. Koncepcje, narzędzia, przykłady, Poltext, Warszawa 2008.
  • Szablewski A.(red.), Zmienność rynków a wartość przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa 2010.
  • Walczak W., Zarządzanie wartością przedsiębiorstw w warunkach globalizacji, [w:] A. Pabian (red.), Zarządzanie organizacjami w warunkach globalizacji. Nowe trendy, strategie, techniki, Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2009.
  • Walczak W., Niematerialne determinanty konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw, [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun (red.), Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, Politechnika Łódzka, Łódź 2009.
  • Walczak W., Źródła kreowania wartości współczesnych przedsiębiorstw, [w:] Współczesne przedsiębiorstwo, Zeszyty Naukowe - Ekonomiczne Problemy Usług, t. II, nr 572, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2009.
  • Ulrich D., Smallwood N., Sweetman K., The leadership code: five rules to lead by, Harvard Business Press, Boston 2008.
  • Yang K., Voice of the customer: capture and analysis, McGraw-Hill Companies, Nowy Jork 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294295

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.