PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Kreatywne miasto - kreatywna aglomeracja | 79--91
Tytuł artykułu

Miasto jako środowisko życia kreatywnych ludzi - przykład Poznania

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie opinii dotyczącej atrakcyjności Poznania i jego obszaru metropolitalnego w oczach pracowników sektora kreatywnej wiedzy. Podjęto także próbę porównania jakości życia w omawianym mieście w odniesieniu do wybranych metropolii europejskich. Wnioski z badań mogą posłużyć także budowaniu przyszłej polityki, służącej promowaniu kreatywnych miast w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Niniejszy artykuł wypełnia również lukę w zakresie opracowań empirycznych dotyczących zadowolenia osób kreatywnych, a nie firm. Przedstawione w nim wyniki badań zostały oparte na wstępnych analizach przeprowadzonych w ramach realizacji międzynarodowego projektu badawczego, finansowanego ze środków 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej, którego tytuł brzmi: "Wykorzystanie kreatywnej wiedzy. Konkurencyjność europejskich regionów metropolitalnych w rozszerzonej Unii". (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Baum S., Yigitcanlar T., Horton S., Velibeyoglu K., Gleeson B.: The Role of Community and Lifestyle in the Making of a Knowledge City. Urban Research Program Practice and Policy Paper, 2, Griffith University, Brisbane 2007.
  • Dziembowska-Kowalska J., R.H. Funk: Cultural Activities as a Location Factor in European Compétition between Régions: Concepts and Some Evidence. "Annals of Régional Science" 2000, 34, pp. 1-12.
  • Florida R.: The Economie Geography of Talent. Annals of the Association of American Geographers, 92(4), Blackwell Publishing, London 2002.
  • Florida R.: The Rise of the Creative Class and How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Basic Books, New York 2002.
  • Florida R.: The Flight of the Creative Class: The New Global Competition for Talent. HarperCollins Publishers, New York 2005.
  • Florida R.: Who's Your City? How the Creative Economy is Making Where to Live the Most Important Decision of Your Life. Basic Books, New York 2008.
  • Glaeser E., Mare D.: Cities and Skills. "Journal of Labour Economics" 2001, Vol. 19, No. 2, pp. 316-342.
  • Grossetti M., Engsig J., Martin-Brelot H.: Why Are They Here? First Analysis of the WP-5 Data Set. LISST, Toulouse 2008 (niepublikowane materiały projektu ACRE).
  • Leadbeater C.: Living on Thin Air. Penguin, London 1999.
  • Lloyd R., Clark T.: The City as Entertainment Machine. In: Research in Urban Sociology, Critical Perspectives on Urban Redevelopment. Vol. 6. Edited by K. Fox Gatham. JAl-Elsevier, Oxford 2001, pp. 357-378.
  • Małecki E.J.: The R&D Location Decision of the Firm and "Creative" Regions - a Survey. "Technoinovation" 1987, Vol. 6, No. 3, pp. 37-58.
  • Polska Klasyfikacja Działalności. GUS, Warszawa 2007.
  • Porter M.: The Competitive Advantage of Nations. Free Press, New York 1990.
  • Scott A.J., Agnew J., Soja E.W., Storper M.: Global City-Regions. In: Global City-Regions: Trends, Theory, Policy. Edited by A.J. Scott. Oxford University Press, Oxford 2001, pp. 11-30.
  • Storper M., Manville M.: Behaviour, Preferences and Cities: Urban Theory and Urban Resurgence. "Urban Studies" 2006, Vol. 43, No. 8, pp. 1247-1274.
  • Storper M.: The Regional World: Territorial Development in a Global Economy. Guildford Press, New York 1997.
  • Stryjakiewicz T., Kaczmarek T., Męczyński M., Parysek J.J., Stachowiak K.: Poznań Faces Its Future. Pathways to Creative and Knowledge-Based Regions. AMIDSt, University of Amsterdam, Amsterdam 2007.
  • Stryjakiewicz T., Grzywińska E., Kaczmarek T., Męczyński M., Parysek J.J., Stachowiak K.: Poznań Welcomes Talents. Understanding the Attractiveness of the Metropolitan Region for Creative Knowledge Workers. AMIDSt, University of Amsterdam, Amsterdam 2008.
  • Stryjakiewicz T.: Rozwój sektora kreatywnego w regionach metropolitalnych. W: Region społeczno-ekonomiczny i rozwój .regionalny. Red. J.J. Parysek, T. Stryjakiewicz. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2008.
  • Tornquist G.: Creativity and Renewal of Regional Life. W: Creativity and Context. Edited by A. Buttimer. Lund Studies in Geography, Series B, No. 50, Royal University of Lund, Lund 1983, pp. 91-112.
  • Trip J.J.: Assessing Quality of Place: A Comparative Analysis of Amsterdam and Rotterdam. "Journal of Urban Affairs" 2007, Vol. 29, No. 5, pp. 501-517.
  • Turok I.: The Distinctive City: 'Quality' as Source of a Competitive Advantage. Department of Urban Studies, University of Glasgow, Glasgow 2004.
  • Turok I., Mykhnenko V.: Resurgent European Cities? "Urban Research & Practice" 2008, Vol. 1, No. 1, pp. 54-77.
  • Van Den Berg L., Poi P.M.J., Van Winden W., Woets P.: European Cities in the Knowledge Economy. Ashgate, Aldershot 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.