PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 10 (CD) | 477--483
Tytuł artykułu

Teoria perspektywy a problem podejmowania decyzji

Warianty tytułu
The Prospect Theory and Decision Making Problem
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie założeń teorii perspektywy, który stanowi ważny element w rozwoju nurtu ekonomii behawioralnej. Teoria ta opisuje zachowanie człowieka w obliczu ryzyka. Stanowi ona rozwinięcie teorii oczekiwanej użyteczności, zakładającą, że człowiek podejmując decyzje kieruje się zasadami rachunku prawdopodobieństwa. Wyjaśnia jak i dlaczego zachowanie ludzi odbiega od modelu oczekiwanej użyteczności oraz opisuje w jaki sposób czynniki behawioralne wpływają na podejmowanie decyzji, co prowadzi do nieracjonalnego zachowania się podmiotów na rynku. Wydaje się, że wykorzystanie teorii perspektywy w działaniach marketingowych pozwala uzyskać przewagę rynkową.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to present the assumptions prospect theory, which is an important element in the development of behavioral economics mainstream. This theory describes human behavior in the face of risk. It is a development of the theory of expected utility, which assumes that the person when taking decisions is guided by principles of probability theory. It explains how and why people's behavior deviates from the expected utility model and describes how behavioral factors affect decision-making, which leads to irrational behavior of market actors. It seems that the use of prospect theory in marketing allows to get a market advantage.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
477--483
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • J. Neumann, O. Morgenstern, Theory of games and economic behavior. New York, Princeton University Press, 1944.
  • A. Solek, Ekonomia behawioralna a ekonomia neoklasyczna, Zeszyty Naukowe PTE, nr 8/2010, Kraków 2010, s. 22
  • R.E. Lucas, Expectations and the neutrality of money. Journal of Economic Theory, vol. 4, no 2, s. 103 - 124
  • H.A. Simon, Models of Bounded Rationality, MIT Press, Cambridge, MA 1982
  • D. Kahneman, A. Tversky, Choices, values and frames. Cambridge University Press and the Russell Sage Foundation, New York, 2000, pp.860
  • Ch.D. Kirkpatrick, J.R. Dahlquist, Technical Analysis, The Complete Resource for Market Technicians, 2007 pp. 49.
  • K. Wach, Od człowieka racjonalnego do emocjonalnego. Zmiana paradygmatu nauk ekonomicznych. Horyzonty Wychowania (ISSN 1643- 9171) , Vol. 9, No. 17 2010, p. 95-105.
  • W. Budner, Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczno-przestrzenne i środowiskowe. Wyd AE w Poznaniu, Poznań, 2004, ss. 254.
  • A. Solek, Ekonomia behawioralna a ekonomia neoklasyczna, Zeszyty Naukowe PTE, nr 8/2010, Kraków 2010, s. 25
  • H. Szymusiak, Neurobiologiczne techniki stosowane w biznesie. Wyd UE w Poznaniu, Poznań 2012, s.31.
  • V.L. Smith, Economics in the laboratory. Journal of economic perspectives. Vol. 8, no. 1, p. 113 - 131.
  • C. Kahneman, A. Tversky, Prospect Theory: An Analysis of Decisions under Risk, "Econometrica" 1979, no 47, p. 263-291
  • D. Kahneman, P. Slovic, A. Tversky, Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, Cambridge University Press, 1982, pp. 544
  • N.H. Anderson, A Functional Theory of Cognition. Lawrence Erlbaum Associates, 1996, p. 348.
  • E. Begg, S. Fisher, R. Dornbusch, Ekonomia. Mikroekonomia, Wyd. II, PWE Warszawa, 2000, s. 418.
  • M. Doszyń, S. Majewski, Behawioralne aspekty kryzysu finansowego (w:) Behawioralne determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Behawioralny wymiar przedsiębiorczości. (red) P. Kulawczuk, A. Poszewiecki. Fund Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010, s.41-51.
  • R. Makarowski, A. Leszczyńska, K. Lozach, P. Makarowski, Skoki na bungee a teoria perspektywy D.Kahnemana i A.Tverskyego, Polski Przegląd Medycyny i Psychologii Lotniczej, 2012, 2(18), s. 47-62.
  • P. Zielonka, Czym są finanse behawioralne, czyli krótkie wprowadzenie do psychologii rynków finansowych. Materiały i Studia, nr 158. NBP, Warszawa, 2003, ss. 44
  • K. Marczak, K. Piech, Cykle koniunkturalne: ujęcie historyczne i przegląd głównych teorii, (w:) Koniunktura gospodarcza. Od bańki internetowej do kryzysu subprime, red. J. Czech-Rogosz, J. Pietrucha, R. Żelazny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2009, s. 15-23.
  • H. Minsky, Can 'it' happen again? Essays on instability and finance, M. E. Skarpe, New York, 1982, p.22-36
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294669

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.