Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Niniejszy artykuł przybliża metodę badawczą, jaką jest analiza sieci społecznych (Social Network Analysis, SNA) i jej praktyczne możliwości zastosowania w badaniu organizacji - pod kątem procesów przepływu informacji, wiedzy czy dyfuzji innowacji. Omawiana metoda pozwala na odtworzenie i wielowymiarową analizę dynamicznej sieci powiązań społecznych, która ma kluczowe znaczenie dla wspomnianych procesów w przedsiębiorstwie. W tym kontekście przybliżone zostały trzy podstawowe poziomy analizy: całej organizacji, części organizacji i poszczególnych pracowników. Zgodnie z tezą postawioną w artykule, badanie oparte na omawianej analizie powinno być traktowane jako punkt wyjścia do podejmowania kolejnych kroków mających na celu budowanie organizacji opartej na wiedzy. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- Alee V., The Future of Knowledge. Increasing Prosperity through Value Networks, Butterworth-Heinemann, Oxford 2003.
- Anklam P., Net Work. A Practical Guide to Creating and Sustainin Netorks at Work and in the World, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2007. .
- Ara K., Kanehira N., Olguín D., Waber B. N., Kim T., Mohan A., Gloor P., Laubacher R., Oster D., Pentland A. (Sandy), Yano K., Sensible Organizations: Changing Our Businesses and Work Styles through Sensor Data, "Journal of Information Processing" 2008, t. 16. .
- Brown .S.J., Duguid P., The Social Life of Information, Harvard Business School Press, Boston 2000. .
- Burt R.S., Structural Holes versus Network Closure as Social Capital, [w:] N. Lin, K. Cook, R. S. Burt, Social Capital: Theory and Research, Aldine Transaction, Nowy Jork 2001. .
- Burt R.S., Structural Holes and Good Ideas, "The American Journal of Sociology" 2004, t. 110, nr 2. .
- Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. .
- Evans, C. Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005. .
- Gloor P.A., Swarm Creativity: Competitive Advantage through Collaborative Innovation Networks, Oxford University Press, Oxford 2006. .
- Klincewicz K., Cele zarządzania wiedzą, [w:] D. Jemielniak, A.K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. .
- Kowalczyk A., Nogalski B., Zarządzanie wiedzą. Koncepcje i narzędzia, Difin, Warszawa 2007. .
- Cross R., Parker A., The Hidden Power of Social Networks. Understanding How Work Really Gets Done in Organizations, Harvard Business School Press, Boston 2004.
- Molina J.L., The informal organizational chart in organizations: An approach from social network analysis, "Connections", nr 24 (1). .
- Scott J., Social Network Analysis. A Handbook, SAGE Publications, Londyn 2000. .
- Travers J., Milgram S., An Experimental Study of the Small World Problem, [w:] M. Newman, A.L Barabási, J.W. Duncan, The Structure and Dynamics of Networks, Princeton University Press, Princeton 2006. .
- Wasserman S., Faust K., Katherine, Social Network Analysis. Methods and Applications, Cambridge University Press, Cambridge 2007. .
- Audyt komunikacji wewnętrznej w organizacji przy wykorzystaniu analizy sieci społecznych (SNA) Social Network Analysis, http://www.episteme.com.pl/content/files/Audyt_Komunikacja.pps. .
- O metodzie (Social Network Analysis), http://www.episteme.com.pl/obszary-wiedzy/SNA/o-metodzie. .
- Hanneman R.A., Riddle M., Introduction to social network methods, University of California, Riverside 2005, http://faculty.ucr.edu/~hanneman/.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294989