PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 8 Międzynarodowe uwarunkowania rozwoju przemysłu | 219--240
Tytuł artykułu

Rozwój i struktura przestrzenna działalności firmy Nokia w latach 1997-2003

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie nasilających się przemian globalizacji zachodzących na rynku światowym coraz większą rolę odgrywają korporacje transnarodowe, a wśród nich firmy związane z branżą telekomunikacyjną. Zajmujące się technologią informacyjną firmy ujednolicają świat i przyspieszają jego rozwój gospodarczy i społeczny. Wśród światowych firm telekomunikacyjnych najważniejsza rolę odgrywają korporacje: Nokia, Siemens, Alcatel, Motorola i Ericsson, które łącznie w roku 2003 osiągnęły wartość rynkową 176 mld USD. Niniejsze rozważania poświęcono procesowi kształtowania ponadnarodowej firmie Nokia, światowemu liderowi w dziedzinie komunikacji bezprzewodowej. Dzięki swemu doświadczeniu, innowacyjności oraz łatwym w obsłudze rozwiązaniom, firma zajmuje czołową pozycję wśród producentów telefonów komórkowych, a także jest jednym z głównych dostawców sieci komórkowych, szerokopasmowych sieci stacjonarnych oraz sieci IP. Łącząc mobilność z Internetem, Nokia otwiera nowe możliwości przed firmami oraz ułatwia powszednie życie ludzi. Jest jedną z najbardziej znanych na świecie firm, a jej akcje są notowane na sześciu światowych giełdach (www.nokia.com). W pracy wykorzystano metodę indukcyjną która polega na porównywaniu i systematyzowaniu faktów, do interpretacji danych zastosowano metody statystyczne, natomiast za pomocą metod kartograficznych przedstawiono zagadnienia przestrzenne.(fragment tekstu)
Twórcy
autor
  • Akademia Pedagogiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Berezowski S., 1980, Metody badań w geografii ekonomicznej, WSiP, Warszawa
  • "Bussines Week", 1990, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001
  • "Bussiness Week Polska", 2000, 2001, 2002, 2003
  • Durka B., 2000, Działalność korporacji międzynarodowych na świecie i w Polsce. Inwestycje zagraniczne w Polsce, Raport Jubileuszowy. Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Warszawa
  • Dytwald J.A., 1997, Współczesne koncepcje zarządzania korporacjami, Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa
  • Gwiazda A., 1998, Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej, Wyd. A. Marszałek, Toruń
  • Oficjalne strony internetowe: www.nokia.com, www.nokia.pl. www.bussinesweek.com
  • Wajda E., 2002, Proces kształtowania się ponadnarodowych firm na przykładzie Motoroli, Praca magisterska wykonana w Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Instytut Geografii Akademii Pedagogicznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Z. Zioło
  • Zioło Z., 2001, Współczesne tendencje rozwoju przemysłu i ich problematyka badawcza, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 2, Problematyka przemian struktur przestrzennych przemysłu, pod red. Z. Zioło, Kraków
  • Zioło Z., 2001, Struktura branżowa i koncentracja przestrzenna wiodących światowych firm przemysłowych, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 3, Problemy przemian struktur przemysłowych w procesie wdrażania reguł gospodarki rynkowej, pod red. Z. Zioło, Kraków
  • Zorska A., 2000, Korporacje transnarodowe, [w:] Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, pod red. M.K. Nowakowskiego, Wyd. Key Text, Warszawa
  • Zorska A., 2000, Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i gospodarce światowej, PWN, Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171295323

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.