PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 1170--1176
Tytuł artykułu

Behawioralne kategorie w naukach o zarządzaniu - kontekst metodologiczny i metodyczny

Warianty tytułu
Behavioural Categories in Management Science - Methodological Issues
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł ma charakter teoriopoznawczy. Sposobem rozwiązania problemu naukowego, którym jest wypracowanie schematu postępowania badawczego, są studia literaturowe oraz doświadczenia empiryczne autorki w zakresie prowadzenia badań naukowych nad behawioralnymi kategoriami w naukach o zarządzaniu. Celem opracowania jest podjęcie dyskursu o metodologicznych i metodycznych aspektach prowadzenia badań naukowych, w szczególności badań nad kategoriami behawioralnymi, z zamierzeniem wypracowania określonej morfologii metodologicznej i metodycznej w omawianym obszarze badań. Badania nad kategoriami behawioralnymi w naukach o zarządzaniu umiejscowiono w następujących, w głównej mierze socjologicznych, paradygmatach: teorii krytycznej, strukturalizmie, teorii konfliktu społecznego, teorii wymiany, symbolicznym interakcjonizmie, naturalizmie, etnometodologii, teorii ugruntowanej, etnografii, paradygmacie interpretatywnym oraz paradygmacie radykalnego humanizmu. Zastosowanie w badaniach triangulacji teoretycznej, a w konsekwencji metodologicznej, implikuje problem wyboru metodologii badań, charakteru rozumowania, charakteru badania oraz metodyki badań własnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents theoretical considerations. The aim of the article is to discuss methodological aspects of researching behavioural categories so as to work out a methodological morphology in terms of a given field. The way of solving a scientific problem concerning a methodological framework constitutes literature studies and the author's research experience in the scope of conducting the research on behavioural categories in management science. The research on behavioural categories in management science was placed in the following, mainly sociological, paradigms: critical theory, structuralism, social conflict theory, exchange theory, symbolic interactionism, naturalism, ethnomethodology, grounded theory, ethnography, interpretative paradigm and the paradigm of radical humanism. Implementing theoretical and, as a result, methodogical triangulation determines the problem of selecting research methodology, way of considering, research character, and own research methodology. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1170--1176
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Ajdukiewicz K. (1974), Logika pragmatyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 2. Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 3. Brzezińska A., Brzeziński J. (1975), Konstrukcja i stosowanie skal szacunkowych do oceny zachowania się, Psychologia Wychowawcza, nr 18.
  • 4. Brzeziński J. (2003), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 5. Burrell G., Morgan G. (1979), Sociological Paradigms and Organizational Analysis, Heinemann, London.
  • 6. Chełpa S. (2003), Celowy dobór prób badawczych w zarządzaniu kadrami - sens czy nonsens metodologiczny, Współczesne Zarządzanie, nr 4.
  • 7. Czarniawska-Joerges B. (1992), Doing Interpretive Studies of Organizations, Lunds Universitet, Institutet főr Ekonomisk Forskning, Lund.
  • 8. Denzin N.K. (1992), Symbolic Interactionism and Cultural Studies: The Politics of Interpretation, Blackwell, Oxford-Cambridge, USA.
  • 9. Kamiński S. (1992), Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
  • 10. Kerlinger F.N. (1986), Foundations of Behavioral Research, Holt, Riehart and Wiston, New York.
  • 11. Konecki K. (2000), Studia metodologiczne z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 12. Kostera M. (1996), Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa.
  • 13. Koziński J. (2004), Idiograficzne i nomotetyczne podejście do badania i projektowania strategii, w: Krytyczna analiza szkół i kierunków zarządzania strategicznego, red. R. Krupski, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
  • 14. Nowak L. (1977), Wstęp do idealizacyjnej teorii nauk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 15. Pabis S. (1985), Metodologia i metody nauk empirycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 16. Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002), Metody badawcze w psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • 17. Reber A.S., Reber E.S. (2005), Słownik psychologii, Scholar, Warszawa.
  • 18. Słownik socjologii i nauk społecznych (2006), red. M. Tabin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 19. Such J. (1975), Problemy weryfikacji wiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 20. Sułkowski Ł. (2004), Metodologia nauk o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, nr 10.
  • 21. Sztumski J. (1984), Wstęp do metod i technik badań społecznych, PWN, Warszawa.
  • 22. Tillmann K.J. (2005), Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 23. Topolski J. (1984), Metodologia historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 24. Wójcicki R. (1974), Metodologia formalna nauk empirycznych, Ossolineum, Wrocław.
  • 25. Wójcicki R. (1977), Wykłady z metodologii nauk, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171296381

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.