PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Metody matematyczne, ekonometryczne i komputerowe w finansach i ubezpieczeniach 2008 | 423--431
Tytuł artykułu

Wpływ przewidywanego wzrostu cen paliw na opłacalność transportu wodnego towarów produkowanych daleko od rynków zbytu

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dzisiejszej światowej gospodarce rynki zbytu oraz ośrodki produkcji są często znacznie oddalone od siebie. Jest to spowodowane dużą różnicą w kosztach produkcji towarów. Jednym z ważniejszych czynników wpływających na tę różnicę jest koszt siły roboczej. Do takich ośrodków należą m.in. Tajwan, Korea, Malezja, jak również Chiny, które są obecnie jednym z największych producentów. Kraje te eksportują swoje produkty głównie do dwóch największych rynków zbytu towarów, do których należą kraje Unii Europejskiej oraz NAFTA. Konieczne staje się więc transportowanie produkowanych w tych rejonach towarów na duże odległości. Najtańszym środkiem transportu pozwalającym jednocześnie na przewożenie dużych ilości towarów jest transport wodny. Nad Morzem Południowochińskim znajduje się wiele portów, najważniejsze z nich są: Singapur, Shenzen, Shanghai. Przewóz ładunków drogą morską z Chin do Europy odbywa się głównie dwoma szlakami, które najpierw prowadzą przez cieśninę Malacca, następnie jeden z nich prowadzi wybrzeżami Afryki poprzez przylądek Dobrej Nadziei, a drugi, krótszy, poprzez kanał Sueski do Europy. Tutaj trafiają do portów przeładunkowych. Dla Europy są to np.: Genua, Antwerpia, Rotterdam, Hamburg. Stąd trafiają na mniejszych jednostkach zwanych Feederami do innych portów basenu morza Bałtyckiego. Do Stanów Zjednoczonych towary z Chin trafiają m.in. do Los Angeles lub przez kanał Panamski do Nowego Jorku.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Morska w Szczecinie
Bibliografia
  • Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000
  • Domagalski J., Globalny problem paliwowy zakaża Światu, "Trend" 2008, nr 4(4)
  • Energy Information Administration, Official Energy Statistics from the U.S. Government, 2008
  • Hamilton J.D., Understanding Crude Oil Prices, University of California, San Diego 2008
  • Krichene N., Crude Oil Prices: Trends and Forecast, IMF 2008
  • Kuczyński P., Rynek ropy wymusiI korektą na giełdach akcji, "Trend" 2008 nr 4(4)
  • Soliński J., Kluczowe elementy rozwoju światowego i polskiego sektora energii, "Energetyka" 2004, wrzesień
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171296425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.