PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 26 | nr 1 Innowacje w Nowoczesnych Organizacjach : aspekty ekonomiczne i społeczne | 179--190
Tytuł artykułu

Wybrane instrumenty wspomagające zarządzanie wiedzą w polskich urzędach administracji samorządowej

Warianty tytułu
Selected Instruments to Support Knowledge Management in Polish Offices of Local Administration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W XXI wieku wiedza stała się najistotniejszym zasobem będącym w posiadaniu przedsiębiorstw, co implikuje konieczność podjęcia trudu zarządzania nią. Urzędy administracji samorządowej mogą być traktowane jak przedsiębiorstwa usługowe. Głównym zadaniem administracji samorządowej jest bowiem świadczenie usług na rzecz swoich interesantów. Załatwianie spraw, z którymi interesanci zwracają się do urzędu, wymaga od jego pracowników przede wszystkim szerokiego zakresu wiedzy. Najważniejszym zasobem wykorzystywanym przez urzędy administracji samorządowej są więc zasoby wiedzy. Ze względu na częste zmiany przepisów urzędnicy winni ciągle uzupełniać i aktualizować swoją wiedzę. Zaleca się, by pracownicy urzędu uczestniczyli w szkoleniach oraz mieli stały dostęp do aktualnych przepisów i obowiązujących w urzędzie procedur. Urzędnicy powinni być chętni do dzielenia się swoją wiedzą oraz do pozyskiwania nowej wiedzy. Urzędy muszą pozyskiwać wiedzę z różnych źródeł, w tym także od swoich klientów. Sprawne zarządzanie wiedzą w urzędach samorządu terytorialnego wymaga zastosowania odpowiednich instrumentów, które bardzo często opierają się na nowych technologiach. W artykule zostaną zaprezentowane wybrane zagadnienia dotyczące zarządzania wiedzą w urzędach samorządu terytorialnego, przykładowe narzędzia stosowane w zarządzaniu wiedzą oraz rozwiązania w zakresie zarządzania wiedzą stosowane przez Urząd Miasta Lublina. (abstrakt oryginalny)
EN
In the 21st century knowledge became the most important resource which is used by companies. As a result of this, companies have to try to manage their knowledge. Municipal offices can be treated as service companies. The most important task for the local administration is to supply of services for their clients. To deal with clients' problems officials must have a wide range of knowledge. So knowledge resources are the most important resource used by local government authorities. Unfortunately law changes follow very quickly, so officials have to update their knowledge all the time. Officials should take part in training courses and they should have a permanent access to the current rules of law procedures which are applicable in the local administration. Officials should be willing to share their knowledge and to acquire the new one. Offices should acquire knowledge from a variety of sources, including their customers. Effective knowledge management in the offices of the local government requires the use of appropriate instruments, which very often are based on new technologies. In the article selected issues of knowledge management in local government offices as well as the examples of tools used in knowledge management are presented. The author also presents the solutions, in the field of knowledge management, used by the Municipality of Lublin City. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Bibliografia
  • Brozdowski, P., Dyrlico, J., Leja, K. (2005). Wybrane elementy zarządzania wiedzą w organizacji publicznej na przykładzie Urzędu Miasta Elbląga [online, dostęp: 2014-03-21]. Dostępny w Internecie: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/9/id/141.
  • COIG (2008). Mdok - Obsługa spraw i dokumentów. Podręcznik użytkownika. Katowice: COIG.
  • Fazlagić, J. (2008). Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą. Gliwice: Wydawnictwo Helion. ISBN 978-83-246-2222-1.
  • Hysa, B., Mularczyk, A. (2011). Metody i techniki zarządzania wspomagające podejmowanie decyzji w urzędach administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 57, 153-167.
  • Jemielniak, D., Koźmiński, A.K. (red.) (2008). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 978-83-60501-95-5.
  • Kowalczyk, A., Nogalski, B. (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-694-7.
  • Krawczyk, M. (2010). Problematyka zarządzania informacją i wiedzą w instytucjach sektora publicznego na przykładzie Urzędu Komunikacji Elektronicznej [online, dostęp: 2014-06-17]. Dostępny w Internecie: http://www.knws.uz.zgora.pl/history/pdf/knws_2010_183.pdf.
  • Mazur, S. (2008). Zarządzanie wiedzą w polskiej administracji publicznej. W: A. Haber, M. Szałaj (red.). Środowisko i warsztat ewaluacji (s. 51-70). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-60009-86-4.
  • Mozalewski, M. (2011). Zarządzanie wiedzą w administracji publicznej [online, dostęp: 2014-06-16]. Przegląd Komunalny, 10. Dostępny w Internecie: http://e-czytelnia.abrys.pl/?mod=tekst&id=13813.
  • Możdżeń, M. (2011). Co stoi na przeszkodzie w skutecznym zarządzaniu wiedzą w administracji publicznej? W: S. Mazur (red.). Reformowanie polskiej administracji publicznej: wybrane aspekty zagadnienia. [online, dostęp: 2014-06-15]. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. ISBN 978-83-894-1096-2.Dostępny w Internecie: http://ssrn.com/abstract=2373257.
  • Panek, G. (2012). Nowe technologie komunikacyjne a zarządzanie wiedzą w organizacjach sektora publicznego. Kwartalnik Internetowy "Komunikacja Społeczna", 3, 65-76.
  • Prezydent Miasta Lublin (2012). Regulamin podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu Miasta Lublin. Załącznik do Zarządzenia nr 11/11/2012 Prezydenta Miasta Lublin z dnia 12 listopada 2012 r. Lublin.
  • Suchodolski, B. (2012). Profesjonalny urzędnik administracji publicznej. W: J.S. Kardas (red.). Przeobrażenia i wsparcie procesów zarządzania ludźmi (s. 120-131). Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. ISBN 978-83-62304-57-8.
  • Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 978-83-208-2015-7.
  • Urząd Miasta Lublin (2008). Bezpłatne serwisy informacyjne UM Lublin. [online, dostęp: 2014-03-28]. Dostępny w Internecie: http://lublin.eu/Bezplatne_serwisy_informacyjne_UM_Lublin-1-284.html.
  • Urząd Miasta Lublin (2012). Księga Jakości Urzędu Miasta Lublin. Wyd. 4 z dnia 7 sierpnia 2012 r. Lublin.
  • Urząd Miasta Lublin (2014). Karta informacyjna [online, dostęp: 2014-03-22]. Dostępny w Internecie: http://www.um.lublin.pl/um/index.php?t=200&id=39471.
  • Związek Powiatów Polskich (2011). E-Intranet: system zarządzania wiedzą w urzędzie. Dziennik Warto Wiedzieć, 16 maja [online, dostęp: 2014-03-28]. Dostępny w Internecie: http://wartowiedziec.org/index.php/e-administracja/zarzadzanie/2834-e-intranet-system-zarzdzania-wiedz-w urzedzie.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171296683

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.