PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Procesy globalizacji internacjonalizacji i integracji w warunkach współczesnej gospodarki światowej.Tom 1 | 437--452
Tytuł artykułu

Proces europeizacji chińskich korporacji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Korporacje chińskie są nową grupą korporacji tzw. "Asian Multinationals", "Dragon's Multinationals", czy jeszcze inaczej z grupy "Emerging Markets' Multinationals", w trakcie procesów internacjonalizacji31. Korporacje te wchodzą zarówno na rynki krajów rozwijających się (Azja, Afryka, Ameryka Pld.), jak i na rynki wysoko rozwinięte (USA, Europa). Wyróżnić można dwie grupy chińskich korporacji: wywodzące się z byłych przedsiębiorstw państwowych SOEs (głównie z sektorów strategicznych: Baosteel, CNPC) oraz stosunkowo nowe, powstałe pod koniec lat 80i w latach 90. (Lenovo, TCL). Pierwsza z nich poszukuje przede wszystkim dostępu do surowców poprzez wykup złóż, korporacje z drugiej grupy oferują towary o coraz wyższej technologii: elektroniczne, komputery (Lenovo), sprzęt gospodarstwa domowego (Haier), telekomunikacyjne (Huawei). Korporacje chińskie stosują już obecnie zróżnicowane strategie ekspansji na rynki zagraniczne, zarówno z punktu widzenia etapów internacjonalizacji (sprzedaż na rynkach zagranicznych, joint-ventures, otwieranie zakładu produkcyjnego), jak i indywidualnych wymagań rynku. Jest to już także widoczne na rynku europejskim. Analizując proces ekspansji chińskich korporacji na rynki europejskie, stykamy się ze zjawiskiem Europeizacji chińskich korporacji. Samo pojęcie oznacza proces nabierania cech europejskich. Pojęcie to jest najczęściej stosowane w odniesieniu do europejskiej integracji politycznej czy związane z ewolucją tożsamości europejskiej. W odniesieniu do korporacji chińskich europeizację rozumiemy jako wzmocnienie ich obecności na rynku europejskim. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Anshan L.: Transformation of China's Policy towards Africa. Hong Kong University of Science and Technology, Center on China's Transformation Relations - CCTR, Working Paper No. 20/2007
  • Aulakh P.: Emerging Multinationals from Developing Economies: Motivations, Paths and Performance. "Journal of International Management" 2007, Vol. 13, No.3
  • Bai Ch.-E., Lu J., Tao Zh.: The Multitask Theory of State Enterprise Reform: Empirical Evidence from China. "American Economic Review" 2006, Vol. 96, No. 2
  • Blazquez-Lidoy J., Rodrigez J., Santiso J.: Angel or Devil? Chinese Trade Impact on Latin American Emerging Markets, OECD, Development Centre, Working Paper No. 252 June 2006
  • Branstetter L.G., Feenstra R.C.: Trade and Foreign Direct Investment in China: A Political Economy Approach, „Journal of International Economics” 2002, No. 58
  • Child J., Rodrigues S.: The ilnternationalization of Chinese Firms: A Case for Theoretical Extension? „Management and Organization Review” 2005, Vol. 1, No. 3
  • 3 Com buys out Huawei Joint Venture. „Network World” 2006, 2/4, Vol. 23, Issue 47
  • Dougherty S., Herd R.: Fast-Falling Bariers and Growing Concentration: The Emergence of Private Economy in China. OECD, Economic Development Working Papers No. 471/2005
  • Emerging Multinationals: Manufacturing in a Rapidly Changing Global Landscape. How Powerhouses from Emerging Markets are Reshaping Global Manufacturing, CapGemini 2008
  • Filippov S., Saebi T.: Europeanisation Strategy of Chinese Companies: Its Perils and Promises, United Nations University & Mastricht University. UNU-Merit, The Netherlands, Working Paper Series No. 055/2008
  • Fortanier F., van Tulder R.: Internationalization Trajectories - A Cross-Country Comparison: Are Large Chinese and Indian Companies Different? UNU-Merit-United Nations University Maastricht Economic and Social Research and Training Centre on Innovation and Technology, The Netherlands, Working Paper Series No. 054/2008
  • Gieroczyńska E.: Globalne inwestycje zagraniczne w perspektywie 2010 r.- początek patriotyzmu ekonomicznego? „"Biuletyn UKIE" 2006
  • http://www.biuletyn.ukie.gov.p1/HLP/banal.nsf/0/2770197B21C3F28BC125728100503D4C/$file/7_EGier%20Globalne%20BIZ_final.pdf?Open
  • Grzegorczyk M.: Lenovo jedną nogą w Legnickim Polu. "PAP" z 25.09.2007
  • Haier: Wejście smoka. "Harvard Business Review" 2007, nr 57
  • Haier on Asian brand Top ten List. „Electronics” 19 September 2007
  • Hirn W.: Globalni pretendenci. „Manager Magazine” 2005, nr 1
  • Hong E., Sun L.: Go Overseas via Direct Investment: Internationalization Strategy of Chinese Corporations in a Comparative Prism, SOAS University of London Discussion Paper No. 40 30 January 2004
  • Huawei Mobile is Growing Together with Customers, Telecommunications - International Edition, Vol. 41 Issue 2/2007
  • International Expansion for Huawei. Telecommunications - International Edition, Vol. 37 Issue 2/2003
  • Jakubowski R.: Chińskie Huawei podbija polski rynek telekomunikacyjny, "ComputerWorld" z 15.02. 2006 http://www.computerworld.pl/news/89016.html
  • Kamiński T.: Niemiecka propozycja ochrony strategicznych przedsiębiorstw europejskich. „Komentarze Natolińskie” 2007, nr 2(12)
  • Kubicka J.: Asian Multinationals - co z nich wyrośnie? "Rynki Zagraniczne" 2007, nr 22/23
  • Kubicka J.-. Rozwój gospodarczy Chin w dobie globalizacji - wybrane aspekty. AE, Katowice 2007
  • Lin Y., Zhu T.: Ownership Restructuring in Chinese State Industry: An Analysis of Evidence on Initial Organizational Changes. „China Quarterly”2001, No. 166
  • Li W.: The Impact of Economic Reform on the Performance Enterprises, 1980- 1989. „Journal of Political Economy” 1997, Vol. 105 No. 5
  • Local Vendors Lose out Again as eMobile signs Huawei. "Wireless Asia" 2006, Vol. 9 Issue 6
  • Luo Y., Tung R.: International Expansion of Emerging Market Enterprises: A Springboard Perspective. "Journal of International Business Studies" 2007, No. 38
  • Müller Th.: Analysing Modes of Foreign Entiy: Greenfield Investment versus Acquisition. „Review of International Economics” 2007, No. 15
  • Nolan P., Zhang J.: The Challenge of Globalization for Large Chinese Firms. UNCTAD Discussion Paper No. 162 July 2002
  • Tomaszkiewicz M.: Polskie Lenovo w Legnicy. 27 listopad 2007. www.PAIiZ
  • Reforming China's Enterprises, China in the Global Economy. OECD, Paris 2000
  • Responsible Trade and Market Access. Opportunities and Obstacles for SMEs in Developing Countries? UNIDO Report, Vienna 2006
  • Sauvant K.: New Sources of FDI: The BRICs - Outward FDI from Brazil, Russia, India and China. „The Journal of World Investment & Trade” 2005, Vol. 6, No. 5
  • Strzelecki J.: Chińczycy w Polsce. Inwazja szczura, „Rynki Zagraniczne” z 21.03.2008
  • Sun P.: Industrial Policy, Corporate Governance and the Competitiveness of China's National Champions: The Case of Shanghai Baosteel Group. "Journal of Chinese Economic and Business Studies" 2005, Vol. 3, Iss. 2
  • Świderek T.: Piąta sieć komórkowa na sprzęcie Huawei. „Gazeta Prawna” z 01.10.2008. http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/20809,huawei_dostarczy_ orange_sprzet_do_budowy_sieci_bezprzewodowego_internetu.html
  • Wang Y.: Understanding Contractual Joint Ventures in China. "Journal of Chinese Economic and Business Studies" 2007, Vol. 5 Iss. 1
  • Wong J., Chan S.: China’s Outward Direct Investment: Expanding Worldwide. "China: An International Journal" 2003, Vol. 1, No. 2
  • Wu J., Callahan J.: Motive, Form and Function of International R&D Alliances' Evidence from the Chinese IT Industry, Carleton University, Department of Systems and Computer Engineering, Ottawa, Ontario, Kanada
  • Wu F., Chen C.H.: An Assessment of Outward Foreign Direct Investment from China’s Transitional Economy. "Europe-Asia Studies" 2001, Vol. 53, No. 8
  • www. lenovo .com
  • Ye G,: Chinese Transnational Corporations. "Transnational Corporations" 1992, Vol. 1, No. 2
  • Zagórski J.: Aktualia ropy naftowej i gazu ziemnego. "Przegląd Geologiczny" 2005, Vol. 53, No. 10/1
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171297517

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.