PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Procesy globalizacji internacjonalizacji i integracji w warunkach współczesnej gospodarki światowej.Tom 1 | 495--506
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja działalności przedsiębiorstw przy wykorzystaniu franchisingu

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesny rozwój gospodarki światowej cechuje pogłębiający się proces umiędzynarodowiania, który wyraża się w stałym wzroście liczby i stopnia intensywności powiązań między poszczególnymi państwami, regionalnymi ugrupowaniami oraz podmiotami gospodarczymi. Przyczynia się do tego między innymi jednolity rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, a dokładniej rzecz ujmując cztery podstawowe jego filary, czyli swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału. Procesy globalizacji przybierają stopniowo na intensywności, co skutkuje rozwojem przedsiębiorstw zintegrowanych już nie tylko w skali kontynentu, ale również całego wiata. Strategie działania przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych i rynku globalnym oraz zmiany w ich organizacji, które dokonują się w miarę postępu umiędzynarodowienia, mają różne oblicza. Jedną z licznych metod internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw, która z powodzeniem wykorzystywana jest już od początku XX wieku przez podmioty amerykańskie, stanowi franchising. Pierwsze przypadki wykorzystywania franchisingu na obszarze amerykańskim odnotowano jeszcze przed powstaniem samych Stanów Zjednoczonych. Początkowo określenie franchising stosowane było dla oznaczania państwowej koncesji udzielanej kolonizatorom na zagospodarowanie kraju. Prekursorem nowożytnego franchisingu stał się natomiast producent maszyn do szycia I. Singer, tworząc w XIX wieku sieć samodzielnych dystrybutorów, którzy po wniesieniu określonej opłaty uzyskiwali prawo wyłączności do rozprowadzania na danym obszarze produkowanych przez I. Singera maszyn do szycia. W organizowaniu sieci przedsiębiorstw działających na zasadach franchisingu wsławił się J.S. Pemberton, który udzielał rozlewniom licencji na rozprowadzanie wynalezionego przez siebie napoju Coca-Cola. W połowie XX wieku franchising przyjął nowe oblicze. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • British Franchise Association, http://www.thebfa.org/
  • Faria R.M.: France: Market Research Briefs - Franchising. http://www.buyusa.gov/
  • Franchise Research. Concept Consulting RMT. http://www.conceptrmt.co.uk/
  • Franchising in China - Country Report by CCFA. CCFA, Tokyo 2006
  • Franchising Industry in China, http://www.buyusainfo.net/
  • Franchising in Italy in 2000. Italian Institute for Foreign Trade, Rzym 2001
  • Fuchs B.: Umowy franchisingowe. Zakamycze, Kraków 1998
  • Fuchs B.: Franchising. Wzory umów z komentarzem. Info-Trade, Gdańsk 1997
  • Gastrogiovanni G.J., Combs J.G., Justis R.T.: Resource Scarcity and Agency Theory Predictions Concerning the Continued Use of Franchising in Multi-outlet Networks. "Journal of Small Business Management" 2006, nr 44
  • Holmes D.E.: Franchising in America. Holmes & Lofstrom LLP, Los Angeles 2003
  • International Franchise Association, http://www.franchise.org/
  • Jacyszyn J.: Nowe formy prowadzenia działalności gospodarczej. Lex, Gdańsk 1993
  • Koch D.: Franchising. Country questions: US. „International Sales and Marketing Practice Manual” 2003, nr 2
  • La franquicia en España en 2005. Servicio de Estudios Estadísticos de la Asociación Española de Franquiciadores, Madryt 2006
  • Ling J.: China & Hong Kong - franchising. Shanghai. http://www.iprights.com/assets/
  • Majocchi A., PavioneE.: International Franchising in Italy: Trends and Perspectives. Universita' dell' Insubria - Dipartimento di Economia, Varese 2002
  • Płowieć U.: Gospodarka Chin - wystąpienie podczas Rady Naukowej PTE. Warszawa, 07.06.2006
  • Raport 2006/2007: Rynek franczyzy i systemów agencyjnych w Polsce. Profit System, Warszawa 2007
  • Rapporto Sul Franchising in Italia 2005. Dati Definitivi Assofranchising Ela- borati da Quadrante S.R.L., Mediolan 2006
  • Steinerowska-Streb I.: Różnice kulturowe a marketing globalny. „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2004, nr 7
  • The Body Shop. http://www.thebodyshop.com/
  • The NatWest/British Franchising Association Annual Survey of Franchising 2006. BFA, Oxford 2006
  • Whichfranchise.com, http://www.whichfranchise.com/
  • Worthington J.: Franchise Your Business in France. http://www.franchise-international.net/
  • Zimmer C.: French Franchise Federation, http://www.bvv.cz/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171297535

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.