Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Analiza organizacji wirtualnej w podejściu procesowym wydaje się obiecującym spojrzeniem w kontekście jej adekwatności do jej specyficznych cech, takich jak brak regulacji hierarchicznej, zmienne i nieprzewidywalne środowisko działania. Modelowanie procesów w organizacjach wirtualnych napotyka jednak wiele problemów, dlatego opracowanie uniwersalnego modelu pasującego do większości sytuacji jest trudne, a większość istniejących modeli ogranicza się bardziej do cyklu życia "chwilowego, celowego bytu". W organizacji wirtualnej będącej de facto zbiorem różnych organizacji każdy proces przekracza wiele granic organizacji, tak więc w modelowaniu stosuje się uproszczenie - pomija się granice między poszczególnymi organizacjami, a organizację traktuje się jako jednolity byt. Nie jest to jednak podejście holistyczne i ma przez to znamiona dużego uproszczenia. Organizacja wirtualna powinna być tylko pojedynczym tworem dla finalnego klienta, ale nie dla jej uczestników. W tym miejscu powstaje pytanie o zasadność użycia podejścia procesowego w modelowaniu organizacji wirtualnej. Trzeba tu zauważyć pokrywanie się koncepcji procesowej biznesu z koncepcją wirtualnej organizacji, np. zorientowanie działania na spełnienie potrzeb klienta, wewnętrzną i zewnętrzną komunikację, rolę pracy w zespołach, kreatywność, szybkość i elastyczność. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
35--44
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Afsarmanesh, Camrinha-Matos L,: A Framework for Management of Virtual Organization breeding enviorments. W: Collaborative Networks and Their Breeding Environements. Ed. L. Camarinha-Matos. Springer, New York 2005.
- Babuśka Ł.: Modelowanie procesów z wykorzystaniem zunifikowanego języka modelowania UML. "Problemy Jakości" 2005, nr 7.
- Brzeziński M. (red.): Organizowanie i sterowanie produkcją. Placet, Warszawa 2002.
- GERAM w GERAM-IFAC/IFIP Task Force on Architecture for Enterprise Integration GERAM: Gerneralised Enterprise Reference Architecture and Methodology, ISO 15704: 2000, http:// cit.gu.edu.au/'bernus
- Główny Urząd Statystyczny, Departament Analiz i Statystyki Regionalnej, Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2005 r. Materiał na konferencję prasową z 22.12.2005 r.
- Grajewski P., Procesowa restrukturyzacja organizacji. "Przegląd Organizacji" 2003, nr 1.
- Grudzewski W., Hejduk I.: Przedsiębiorstwo wirtualne. Difin, Warszawa 2002.
- Katzy B., Dissel M.: A toolset for Building the Virtual Enterprise,www.portal.cetim.org/file/l/60/KatzyDissel- 2001_JoInManuf_AToolsetforBuildingtheVirtualEnterprise.pdf
- Kluber R.: A Framework for Virtual Organizing, Proceeding of Virtual organization. Net-Workshop, 27-28.04. 1998 r.
- Perechuda K.: Organizacja wirtualna. Ossolineum, Wrocław 1997.
- PN-EN ISO 9001:2001. Systemy zarządzania jakością,Wymagania.
- Tolle M., Vesterager J.: Guidelines for Inter-Enterprise Management (IEM). Globemen Deliverable, 2002.
- Zawistowski T.: Procesowe zarządzanie organizacją. "Problemy Jakości" 2001, nr 9.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171298735