PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 187 Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań ekonomicznych | 87--100
Tytuł artykułu

Koncepcja i przykład metody badania konkurencyjności przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Example Conception and Test Methods of Competitiveness of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tematyka konkurencyjności zajmuje ważne miejsce w nurcie zarządzania strategicznego, jednak samo pojęcie wciąż nie doczekało się jednoznacznego zdefiniowania, co m.in. pociąga za sobą problemy z pomiarem i oceną. Mając na uwadze powyższe uwagi, autorzy niniejszego opracowania stworzyli własną koncepcję pomiaru konkurencyjności przedsiębiorstwa, a w szczególności metodę Barometru Konkurencyjności Przedsiębiorstw, według której zostały przeprowadzone pierwsze badania w 2012 r. W wyniku zebranych doświadczeń metodyka prowadzenia badań nad konkurencyjnością ewoluowała i w 2013 r. badania zostały przeprowadzone w nieco zmodyfikowanej formule. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja założeń zastosowanego podejścia do badania konkurencyjności przedsiębiorstw. W opracowaniu opisano podstawowe zagadnienia związane z konkurencyjnością przedsiębiorstw, sformułowany model konkurencyjności przedsiębiorstw oraz metodę Barometru Konkurencyjności Przedsiębiorstw wraz z opisem kwestionariusza ankiety. (fragment tekstu)
EN
The purpose of this paper is to present the principles of this approach to study the competitiveness of enterprises. This paper describes the basic issues related to the competitiveness of enterprises, formulated model of Competitiveness of Enterprises and Enterprise Competitiveness Barometer method descriptions and a questionnaire. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Bień W., Dobiegała-Korona B., Duczkowska-Piasecka M., Kasiewicz S., Pierścionek Z.: Skuteczne strategie. Wydawnictwo CIM, Warszawa 1997.
  • Dwyer L., Kim Ch.: Destination Competitiveness: Determinants and Indicators. "Current Issues in Tourism" 2003, Vol. 6, No. 5.
  • Flak O., Głód G.: Konkurencyjni przetrwają. Difin, Warszawa 2012.
  • http://www.konkurencyjniprzetrwaja.pl
  • Koźmiński A.K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Lombana J.E.: Competitiveness and Trade Policy Problems in Agricultural Export. University of Gotingen 2006.
  • Malara Z.: Konkurencyjność współczesnych przedsiębiorstw w teorii i praktyce. W: Przedsiębiorstwo na przełomie wieków. Zarządzanie, restrukturyzacja, rozwój. Red. M. Sierpińska, A. Jaki. Fundacja AE, Kraków 2006.
  • Moszkowicz M.: Przewagi konkurencyjne - próba systematyzacji. W: Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego. Red. J. Jeżak. Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łódź 2003.
  • Olszewska B., Piwoni-Krzeszowska E.: Partnerstwo z klientami szansą zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw. W: Przedsiębiorstwo i region w zjednoczonej Europie. Red. Z. Olesiński, A. Szplit. Wydawnictwo AŚ, Kielce 2004.
  • Penc-Pietrzak I.: Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcja i stosowanie. C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • Rokita J.: Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2005.
  • Romanowska M.: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 2004.
  • Romanowska M.: Strategie rozwoju i konkurencji. Wydawnictwo CIM, Warszawa 1998.
  • Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2000.
  • Strategor: Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość. PWE, Warszawa 2001.
  • Urbanowicz-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H.: Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa 2004.
  • Wattanapruttipaisan T.: SME Subcontracting as Bridgehead to Competitiveness: an Assessment of Supply-side Capabilities and Demand-side Requirements. "Asia- Pacific Development Journal" 2002, Vol. 9, No. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171298829

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.