PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 3 | 24--30
Tytuł artykułu

Czynniki afektywne w zdalnej edukacji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tworząc środowisko zdalnej edukacji lub kurs internetowy, koncentrujemy się zazwyczaj na elementach kognitywnych i tak kształtujemy otoczenie poznawcze, aby jak najlepiej prezentowało treści nauczania. Tymczasem w procesie poznawczym równie ważną rolę - lub nawet ważniejszą - pełnią czynniki afektywne, kształtujące emocje uczących się osób. Badania pokazują, że efektywne uczenie się zachodzi w tzw. pozytywnym cyklu poznawczym, czyli wtedy, gdy dominują pozytywne emocje. Wkład swój mają również emocje negatywne, stosowane we właściwym miejscu i czasie. Okazuje się, że czynniki afektywne można wprowadzić do założeń kursu i powiązać je z kognitywnymi czynnikami uczenia się. Przyczynia się to do utrzymania wysokiej aktywności poznawczej i zapewnia skuteczny tok przyswajania wiedzy. Artykuł przedstawia rodzaje emocji powstających w procesach zdalnej edukacji, ich charakter, a także wnioski do zastosowania bezpośrednio w kursach opartych na formach e-learningowych.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
24--30
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Altya J.L., Rigas D., Exploring the use of structured musical stimuli to communicate simple diagrams: the role of context, "International Journal of Human-Computer Studies" 2005, nr 62.
  • Anfang G., Demmler K., Lutz K., Erlebniswelt Multimedia, Kopaed, 2001.
  • Arbib M.A., Fellous J.M., Emotions: from brain to robot, "TRENDS in Cognitive Sciences" 2004, nr 8/12.
  • Brave S., Nass C., Hutchinson K., Computers that care: investigating the effects of orientation of emotion exhibited by an embodied computer agent, "International Journal of Human-Computer Studies" 2005, nr 62.
  • Busch U., Gestaltung computergestützter Lernprogramme unter Berücksichtigung der pädagogischen Konzeption Maria Montessoris, Peter Lang, 1998.
  • Dehn M., Hoffman T., Lüth O., Peters M., Zwischen Text und Bild. Schreiben und Gestalten mit neuen Medien, Fillibach Verlag Freiburg im Breisgau, 2004.
  • Dörner D., Schaub H., Die Simulation von Gefühlen, [w:] G. Bente, N.C. Krämer, A. Petersen (red.), Virtuelle Realitäten, Hogrefe, 2002.
  • Gerhard M., Moore D., Hobbs D., Embodiment and copresence in collaborative interfaces, "Interantional Journal of Human-Computer Studies" 2004, nr 61.
  • Göhner P., Information Technology Online. Online-gestütztes Lehren und Lernen in informationstechnischen Studiengängen, Waxmann, 2004.
  • Goldstein L.S., Teaching with Love, Peter Lang, 1997.
  • Jones A., K. Issroff, Learning technologies: Affective and social issues in computer-supported collaborative learning. "Computers and Education" 2005, nr 44.
  • Kolb D., Experimental Learning. Experience as a source of Learning and Development, Prentice Hall, 1984.
  • Kritzenberger H., Multimediale & interaktive Lernräume, Oldenbourg Verlag, 2004.
  • Kritzenberger H., Winkler T., Herczeg M., Collaborative and Constructive Learning of Elementary School Children in Experimental Learning Spaces along the Virtuality Continuum, [w:] M. Herzeg, W. Prinz, H. Oberquelle (red.), Mensch and Computer, B.G. Teubner, 2002.
  • Lubina E., Rola emocji w procesie kształcenia na odległość, "e-mentor" 2005, nr 3 (10).
  • Meger Z., Oddziaływania socjalne w czasie pracy w systemie CSCL, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E learning w kształceniu akademickim, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2006.
  • Meger Z., Podstawy e-learningu. Od Shannona do konstruktywizmu, "e-mentor" 2006, nr 4(16).
  • Mohamad Y., Hammer S., Haverkamp F., Nöker M., Tebarth H., First Evaluational Results in the Development of Training by Animated Pedagogical Agents (TAPA), [w:] M. Herzeg, W. Prinz, H. Oberquelle, Mensch and Computer, B.G. Teubner, 2002.
  • .Myers D.G., Psychologie, Springer, 2005.
  • Niegemann H., Hessel S., Hochscheid-Mauel D., Aslanski K., Deimann M., Kompendium E-Learning, Springer, 2004.
  • Redish E., Teaching Physics: with the Physics Suite, Wiley, 2003.
  • Reinmann G., Die vergessenen Weggefährte des Lernenes: Emotionen beim eLearning, [w:] H.O. Mayer, D. Treichel (red.), Handlungsorientiertes Lernen und eLearning, Oldenburg Verlag, 2004.
  • Sailer-Burckhardt v, IntEgrated Learning. Strategien und Vorteile für ein erfolgreiches E-Learning in der Praxis, Smartbook, 2002.
  • Schachtner C., Netfeelings. Das Emotionale in der computergestützten Kommunikation, [w:] W. Schindler, R. Bader, B. Eckmann (red.), Bildung in virtuellen Welten. Praxis und Theorie außerschulischer Bildung mit Internet und Computer, Gemeinschaftswerk der Evangelischen Publizistik gGmbH, 2001.
  • Scheunpflug v, Biologische Grundlagen des Lernens, Cornelsen Verlag, 2001.
  • Siebold v, Lets Talk: Lehrtechniken. Vom gebundenen zum freien Sprechen, Cornelsen, 2004.
  • Stock A., Stock C., Telekolleg MultiMedial Psychologie. Erleben - Verhalten - Bewusstsein, TR-Verlagsunion, 2003.
  • Strelau J., Jurgowski A., Putkiewicz Z., Podstawy psychologii dla nauczycieli, PWN, Warszawa 1975.
  • Sureda B., Bados J., Riera L., Aktiv und erfolgreich mit Psychologie. Verhalten, Intelligenz, Lernen, Motivation, Liebe, Emotionen, Kaiser, 2000.
  • Vath N., Hasselhorn M., Lüer v, Multimedia-Produkte für das Internet. Psychologische Gestaltungsgrundlagen, Munchen, Oldenbourg, 2001.
  • Wallace P., Psychologia internetu, Rebis, Warszawa 2001.
  • Weidenmann B., Wissenserwerb mit Bildern. Instruktional Bilder in Printmedien, Film/Video und Computerprogrammen, Hans Hubner, 1994.
  • Wodecki A., Second Life uniwersytetu, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając, E-edukacja dla rozwoju społeczeństwa, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2008.
  • Zühlke D., Useware-Engineering für technische Systeme, Springer, 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171299107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.