PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 4 (CD) | 111--116
Tytuł artykułu

Innowacyjne środki i formy komunikacji wykorzystywane na polskim rynku teatralnym

Autorzy
Warianty tytułu
Innovative means and types of communication used in the Polish theatrical market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na rynku teatralnym w Polsce od ponad dziesięciu lat zauważyć możemy szeroko pojęte przemiany w dziedzinie zarządzania oraz wykorzystania narzędzi marketingowych. Do najczęściej stosowanych zaliczyć trzeba strategie komunikacji, w tym również innowacyjne rozwiązania, które zintensyfikowały się wraz z postępem technicznym i pojawieniem się Internetu. Zastosowanie innowacyjnych środków i form komunikacji przyniosło wymierne korzyści. Najważniejsza zaleta to zbliżenie i nawiązanie relacji z odbiorcami oferty artystycznej, co przyczynia się do zaspokajania pewnych potrzeb społecznych, związanych z kulturą. Chodzi tu m.in. o potrzeby samorealizacji, poszerzenia wiedzy, komunikacji z artystami. Mając na uwadze specyfikę rynku kultury oraz oferowanych produktów zaistniała konieczność modyfikacji definicji marketingu z nastawienia wyłącznie na zysk ku zaspakajaniu z wyczuciem wymagań klientów, a co najważniejsze nawiązywaniu relacji z nimi, budowaniu tożsamości i świadomości odbiorców, potrafiących nawiązać kontakt z dziełem sztuki. Celem niniejszego artykułu jest próba analizy rynku teatralnego w Polsce pod kątem zastosowania innowacyjnych środków i form komunikacji, wykorzystywanych przez polskie teatry oraz ukazanie przemian, jakie w związku z tym nastąpiły na tym rynku pod względem relacji z obecnym i potencjalnym klientem. (abstrakt oryginalny)
EN
The past ten years have seen a general transformation in the field of management and in the use of marketing tools. Among the tools used most often, one can find communication strategies, including innovative solutions, which have become more popular in the course of technological development and with the emergence of the Internet. The application of tools connected with communication strategies has brought considerable benefits. The biggest advantage consists in building a rapport with the arts audience, which contributes to the fulfilment of certain social needs connected with the domain of culture, such as the need for self-realisation, the desire to broaden one's knowledge, and to communicate with artists. Taking into account the specific nature of the cultural market, it becomes necessary to redefine the notion of marketing, and understand it no longer as a process aimed exclusively at a financial gain, but as a careful fulfillment of the audience's expectations, most importantly, their need for interaction and the creation of their sense of identity as people who are capable of responding to a work of art. The aim of this article is to present the theatrical market in Poland from the vantage point of the applied innovative means and types used in the Polish theatrical market and the transformation in the field of building relations with current and potential customers. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
111--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Błaszczak, E. (2009). Seks dyskoteka i jam session w teatrze. http://www.e-teatr.pl (10.12.2013).
  • Chwastek, A. (2006). Obnażenie teatru. http://www.e-teatr.pl (15.12.2013).
  • Dragicević-Sesic, M., Stojkovic, B. (2010). Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  • Dussel, M. (2009). Marketing w praktyce. Warszawa: BC.edu.
  • Edukacja teatralna w Studio (2013). http://www.news.o.pl (22.12.2013).
  • Gębura, R. (2012). Sąsiedzka parapetówka w Nowym Teatrze. http://www.wiadomosci.ngo.pl (17.12.2013).
  • Grzela, R. (2007). Teatr ze złości i marzeń. http://www.krystynajanda.pl (07.12.2013).
  • Jarzębowska, E. (2007). Kulturalna autoreklama Jaracza. http://www.gazeta.pl (13.12.2013).
  • Jedleńska, B. (2003). Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
  • Kotler, P., Scheff J. (1997). Standing Room Only: Strategies For Marketing the Performing Arts. Boston: Harvard Business School Press.
  • Laberschek, M. (2011). Nowe trendy w promocji polskich teatrów. http://www.kulturasieliczy.pl (29.12.2013).
  • Legnica: rusza projekt Ośrodek Nowy Świat (2010). http://www.polskatimes.pl (19.12.2013).
  • Pawlicka, K. (2013). Rozmowa z Bartoszem Szydłowskim - badania własne.
  • Pawlicka, K. (2013). Rozmowa z Pawłem Łysakiem - badania własne.
  • Pawlicka, K. (2013). Rozmowa z Martą Fertacz - badania własne.
  • Sądecka, K. (2007). Kilka przemyśleń na temat marketingu w kulturze-cel nie uświęca środków, cel środków wymaga... W: Ł. Gaweł, E. Orzechowski, Zarządzanie w kulturze (8). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Szawiel, A. (2013). Teatr w klasie w Powszechnym. http://www.e-teatr.pl (17.12.2013).
  • Teatralnie w autobusach MPK (2013). http://www.teatr.olsztyn.pl (06.12.2013).
  • Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  • Wróblewski, Ł. (2012). Strategie marketingowe w instytucjach kultury. Warszawa: PWE.
  • Żaglewska, P. Do teatru i na plażę? http://www.polskatimes.pl (15.12.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171300035

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.