PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
14 (2007) | nr 1 (50) | 77--83
Tytuł artykułu

Preferencje konsumentów mlecznych napojów fermentowanych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers' Preferences of Fermented Milk Drinks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem badań było określenie preferencji konsumentów mlecznych napojów fermentowanych. Badania wykonano w okresie październik 2005 - styczeń 2006 na terenie Wrocławia. Bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe przeprowadzono z 310 respondentami. Badania wykazały, że nabywcom mlecznych napojów fermentowanych najbardziej znane były jogurty - 97% i kefir - 94% wskazań. Produkty te były konsumowane głównie 1-3 razy tygodniowo - 43% i codziennie - 39% wskazań. Szacowany poziom spożycia wyniósł 2 litry na osobę miesięcznie i był trzykrotnie wyższy od średniej na Dolnym Śląsku. Największy wpływ na wybór badanych produktów miały: smak - 24%, marka - 23% i cena - 18% wskazań. Mniejsze znaczenie miały: jakość (9%), obniżona zawartość tłuszczu (6%), termin przydatności do spożycia (5%) i wartość odżywcza (5%). Konsumenci preferowali następujące marki jogurtów: Danone (28%), Zott (24%) i Bakoma (15% wskazań). Głównym źródłem informacji o mlecznych napojach fermentowanych były: reklama (43%) oraz informacje prasowe i telewizyjne (23% wskazań). (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study was to examine the preferences of consumers of fermented milk drinks. The study was conducted in Wroclaw, in the period from October 2005 to January 2006. 310 persons were surveyed. The results showed that the consumers of fermented milk drinks were best acquainted with yoghurts - 97% and kefir - 94% of indications. The products were consumed mainly 1-3 times a week - 43% and daily - 39% of indications. The estimated level of consumption was 2 liters/person/month and was three times higher than the average in the Lower Silesia region. The factors which were most important for the selection of products were: taste - 24%, brand name - 23% and price 18% of indications. Quality (9%), reduced fat content (6%), expiry date (5%) and nutritional value (5%) were less important. The consumers preferred the following brand names of yoghurts: Danone (28%), Zott (24%) and Bakoma (15% of indications). The main source of information about fermented milk drinks were advertisements (43%) and press and TV news (23% of indications). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
77--83
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Bibliografia
  • [1] Altkorn J.: Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków 1997, s. 67-79.
  • [2] Babicz-Zielińska E.: Czynniki wpływające na wybór żywności. Konsument żywności i jego zachowania rynkowe. Wyd. SGGW, Warszawa 2000, s. 245-253.
  • [3] Chrostowska A.: Rynki produktów - jogurty. Detal Dzisiaj, 2004, 15, www.detaldzisiaj.com.pl
  • [4] Foxall G.R., Goldsmith R.E.: Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu. PWN, Warszawa 1998, s. 48, 59.
  • [5] Golubicka. B., Kwasek M.: Wpływ dochodów na spożycie żywności - przesłanki dla polityki żywnościowej. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 2006, 1, 25.
  • [6] Górska-Warsewicz H: Znaczenie marki produktu w decyzjach konsumentów na rynku żywności. W: Pilarski S. (red.): Decyzje konsumentów i ich determinanty. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2003, s. 191-194.
  • [7] Jeznach M.: Ocena zmian na rynku produktów mleczarskich w opinii konsumentów. Rocz. Nauk. SERiA, 2005, t. VII, z. 3, 71-77.
  • [8] Kowalczuk I.: Wpływ marki na zachowania nabywcze konsumentów na rynku produktów żywnościowych W: Adamowicz M. (red.) Marketing w strategiach rozwoju sektora spożywczego. Wyd. SGGW, Warszawa 2003, s. 269.
  • [9] Kowalska A.: Sytuacja na rynku jogurtów w Polsce i ich znaczenie w żywieniu człowieka. Roczniki Naukowe SERiA, 2004, t. VI, z. 2, 147.
  • [10] Kozyra-Szymczak I.: Preferencje konsumenckie w zakresie wybranych produktów mleczarskich na terenie miasta Wrocławia. Praca magisterska. Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  • [11] Mikuła B.: Polski konsument żywności W: Adamowicz M. (red.) Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego. Wyd. SGGW, Warszawa 2003, s.121.
  • [12] Nieżurawski L., Szczepańska E.: Preferencje klientów na rynku wybranych produktów mleczarskich. Przegl. Mlecz., 2004, 4, 10-14.
  • [13] Pieczonka W., Skibińska-Buczek J.: Próba segmentacji rynku pod względem popytu i struktury cech jakości mlecznych napojów probiotycznych. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2001, 4, 125.
  • [14] Raport z wyników spisów powszechnych w województwie dolnośląskim., 2003, www.stat.gov.pl
  • [15] Rocznik Statystyczny Województwa Dolnośląskiego. Wrocław, 2005, 190.
  • [16] Świątkowska M.: Reklama jako narzędzie wpływu na konsumentów. Przegl. Mlecz., 2006, 2, 32-34.
  • [17] Świda J., Kuliński A.: Opakowania produktów mleczarskich w opinii konsumentów. Żywność. Nauka Technologia Jakość, 2002, 3, 118-119.
  • [18] Świda J., Sikora T.: Model zachowania konsumenta na rynku produktów mleczarskich. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 1999, 4, 156.
  • [19] Świda J., Sikora T.: Preferencje konsumenckie cech jakości produktów mleczarskich w Polsce południowo-wschodniej. Żywność, Nauka. Technologia. Jakość, 1999, 1, 63.
  • [20] Świetlik K.: Popyt na żywność - stan i perspektywy. Analizy Rynkowe, 2005, 6, 17.
  • [21] Tableaux de l Economie Française. Consommation moyenne de quelques produits alimentaires, 2006, www.insee.fr
  • [22] Urala N., Arvola A., Lahteenmaki L.: Strenght of health-related claims and their perceived advantage. Int. J. Food Technol., 2003, 38, 819.
  • [23] Urban S.: Marketing produktów spożywczych., AE we Wrocławiu, Wrocław 1999, s. 48-53.Consumers' Preferences of Fermented Milk Drinks
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171300707

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.