PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 15 | nr 2 | 33--37
Tytuł artykułu

Wydarzenia kulinarne jako szansa na turystyczną aktywizację regionu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Culinary Events as an Opportunity to Activate Regional Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poniższy artykuł jest analizą szans, jakie daje regionowi rozwój turystyki w oparciu o nowy walor, do tej pory nie postrzegany jako możliwość aktywizacji ruchu turystycznego. W opracowaniu analizowane jest wydarzenie kulinarne, które - w zamyśle lokalnej społeczności - może stanowić istotny czynnik nowego systemu atrakcyjności turystycznej regionu. Jako przykładowy wybrano obszar Pogórza Wiśnickiego, na którym funkcjonuje Lokalna Grupa Działania. Głównym celem jest zbudowanie nowej propozycji na bazie produktu regionalnego, jakim jest w tym przypadku śliwka - suska sechlońska. Do najistotniejszych pomysłów w zakresie szeroko rozumianej promocji należy przede wszystkim organizacja takich wydarzeń turystycznych, w których śliwka byłaby głównym elementem identyfikacji, tożsamości i reputacji, przedstawionym na tle innych walorów kulturowych. Jakkolwiek nie jest to wystarczające dla pełnej i kompleksowej przebudowy produktu turystycznego regionu, to jednak wydaje się stanowić jego ważny, integralny punkt wyjściowy. Produkt gastronomiczny, w powiązaniu z regionem oraz charakterystyczną dlań kulturą wytwarzania, może bowiem stanowić szczególny walor generujący ruch turystyczny. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper attempts to examine the opportunities provided to a region with the development of tourism on the basis of a new asset, that has not been perceived as a chance to draw tourist activity so far. Namely, a culinary event is being considered. According to the local community, it can create a new potential with regard to the tourist attractiveness of a region. As an example, the region of the Pogórze Wiśnickie foothills has been chosen, with an operating Local Activity Group. The main purpose of the group is to develop a new offer on the basis of the regional product of a Sechna prune (suska sechlońska). The most significant ideas to promote the region include culinary tourist events with the prune starring at the background of the accompanying cultural assets. Although this will not suffice to reconstruct the tourist product of the region as a whole, it seems at least a very good beginning. (original abstract)
Rocznik
Tom
15
Numer
Strony
33--37
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Boyne S., Hall D., Williams F. (2003) Policy, support and promotion for food-related tourism initiatives: A marketing approach to regional development, "Journal of Travel and Tourism Marketing", 14 (3/4), s. 131-154.
  • Cyrek P., Woźniak M. (2004) Dziedzictwo kulturowe obszarów wiejskich a motywy wyboru miejsca wypoczynku, [w:] Turystyka w rozwoju lokalnym, red. Sikorska-Wolak I., Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Ekonomiczno-Rolniczy, Katedra Nauk Humanistycznych, Zakład Dziedzictwa Kulturowego i Turystyki, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 200-211.
  • Getz D. (2000) Explore Wine Tourism: Management, Development and Destinations, New York: Cognizant.
  • Hall C.M., Mitchell R. (2000) We are what we eat: Food, tourism and globalization, "Tourism Culture and Communication", 2, s. 29-37.
  • Hall C.M., Sharples E. (2003) The consumption of experiences or the experience of consumption? An Introduction to the tourism of taste, [w:] red. Hall C.M., Sharples E., Mitchell R., Macionis N., Camboume B., Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets, Butterworth Heinemann, Oxford, s. 1-24.
  • Jędrysiak T. (2008) Turystyka kulturowa, PWE, Warszawa.
  • Kurek W. (2008) Turystyka, PWN, Warszawa.
  • Kulczyk S. (2012) Krajobraz i turystyka: o wzajemnych relacjach, Wyd. WGISR UW, Warszawa.
  • Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J. (2002) Geografia turystyki Polski, wyd. IV zm., PWE, Warszawa.
  • Rohrscheidt A.M. von (2008) Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy. Podręcznik akademicki, Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska, Millenium, Gniezno.
  • Sims R. (2009) Food, place and authenticity: local food and the sustainable tourism experience, "Journal of Sustainable Tourism", Vol. 17, No. 3, s. 321-336.
  • Widawski K. (2011) Wybrane elementy dziedzictwa kulturowego środowiska wiejskiego - ich wykorzystanie w turystyce na przykładzie Hiszpanii i Polski, "Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego", 17, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  • Wojciechowska J. (2003) Dziedzictwo kulturowe regionów jako element produktu turystycznego, [w:] Turystyka rekreacyjna oraz turystyka specjalistyczna, Warszawa.
  • www.bacowka.com.pl
  • www.minrol.gov.pl
  • www.nasliwkowymszlaku.pl
  • www.sliwkowy-szlak.pl
  • Lokalna StrategiaRozwoju; http://www.nasliwkowymszlaku.pl/menu/dokumenty/lsr.pdf
  • http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/businesses/intellectual_property/l66 44_en.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171301095

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.