PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 187--194
Tytuł artykułu

Tożsamość organizacyjna banków spółdzielczych w narracjach prezesów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Narratives of Organizational Identity - a Study of Cooperative Banks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W publikacji zaprezentowano wyniki narracyjnej analizy tożsamości banków spółdzielczych w Polsce. W opracowaniu przyjęto paradygmat interpretatywny, a metodą gromadzenia danych były wywiady narracyjne z prezesami banków spółdzielczych. Zastosowane metody analizy narracji pozwoliły na wyodrębnienie dwóch głównych narracji o tożsamości banków spółdzielczych. Pierwsza to idealizm i działalność społeczna, druga natomiast to ekonomia i rynek. Zidentyfikowanym mechanizmem obronnym prezesów wyjaśniającym niepowodzenia wobec presji otoczenia jest poszukiwanie kozła ofiarnego. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper demonstrates the value of the analysis of shared narratives between CEO's in cooperative banks in Poland. The first part of the study is devoted to literature reviews concerning epistemological approaches to organizational identity, organizational legitimacy and relations between organizational identity and collective identity. The interpretive paradigm was employed to analyse organizational identity construction as a social sense-making process during which members try to find meanings through making sense of what the organization does. While interviews was chosen as a method of collecting data, the problem of the narrative approach was discussed. This study adopted a narrative approach to the analysis of organizational processes in order to explore how CEO's in a financial institution dealt with the problem of organizational identity. A comparative study of CEO's responses found that employing a specific strategy and means was used in order to gain organizational legitimacy between external and internal audiences. The two main narratives were labelled as 'idealism and social activity' and 'economics and market', they illustrate how executive directors in the specific organizational context of a cooperative bank sought to cope with two contradictory tasks, the free market and cooperative values. Finally this paper analyses the attempts made by senior managers to define their organization in particular ways. Similar to Brown and Humphreys we identified a form of 'scapegoating' as a mechanism to avoid and deny their responsibility for external problems. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
187--194
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Ashforth B.E., Rogers K.M., Corley K.G., (2011), Identity in Organizations: Exploring Cross-Level Dynamics, "Organization Science" no. 22 (5).
  • 2. Boje D.M., (1998), The Postmodern Turn From Stories-as-objects to Stories-in-context Methods, "Research Methods Forum" no. 3.
  • 3. Brown A.D., Humphreys M., Gurney P.M., (2005), Narrative, Identity and Change: A Case Study of Laskarina Holidays, "Journal of Organizational Change Management" no. 18 (4).
  • 4. Brown A.D., M. Humphreys, (2006), Organizational Identity and Place: A Discursive Exploration of Hegemony and Resistance, "Journal of Management Studies" no. 43 (2).
  • 5. Brown A.D., (2006b), A Narrative Approach to Collective Identities, "Journal of Management Studies" no. 43 (4).
  • 6. Chreim S., (2005), The Continuity-Change Duality in Narrative Texts of Organizational Identity, "Journal of Management Studies" no. 42 (3).
  • 7. Coupland N., (2007), Style: Language Variation and Identity, Cambridge University Press, Cambridge.
  • 8. Czarniawska B., (2010), Trochę inna teoria organizacji: organizowanie jako konstrukcja sieci działań, Poltext, Warszawa.
  • 9. Czarniawska B., R. Wolff, (1998), Constructing New Identities in Established Organization Fields: Young Universities in Old Europe, "International Studies of Management and Organization", no. 28 (3).
  • 10. Dutton J., Dukerich J., Harquail C., (1994), Organizational Images and Member Identification, "Administrative Science Quarterly" no. 39 (2).
  • 11. Elsbach K.D., Kramer R.M., (1996), Members' Responses to Organizational Identity Threats: Encountering and Countering the Business Week Rankings, "Administrative Science Quarterly" no. 41 (3).
  • 12. Fox-Wolfgramm S.J., Boal K.B., Hunt J.G., (1998), Organizational Adaptation to Institutional Change: A Comparative Study of First-order Change in Prospector and Defender Banks, "Administrative Science Quarterly" no. 43 (1).
  • 13. Gibbs G., (2011), Analizowanie danych jakościowych. Niezbędnik badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 14. Gioia D.A., Corley K.G., (2002), Being Good Versus Looking Good: Business School Rankings and the Circean Transformation From Substance to Image, "Academy of Management Learning Education" no. 1 (1).
  • 15. Gioia D.A., Schultz M., Corley K.G., (2000), Organizational Identity, Image, and Adaptive Instability, "Academy of Management Review" no. 25 (1).
  • 16. Glynn M.A., Barr P.S., Dacin M.T., (2000), Pluralism and the Problem of Variety, "Academy of Management Review" no. 25 (4).
  • 17. Glynn M.A., (2008), Beyond Constraint: How Institutions Enable Identities, [w:] The SAGE Handbook of Organizational Institutionalism, SAGE. London.
  • 18. Hambrick D., Mason P., (1984), Upper Echelons - the Organization as a Reflection of Its Top Managers, "Academy of Management Review" no. 9 (2).
  • 19. Haslam S.A., Postmes T., Ellemers N., (2003), More than a Metaphor: Organizational Identity Makes Organizational Life Possible, "British Journal of Management" no. 14 (4).
  • 20. Hatch M.J., (2002), Teoria organizacji. Przedsiębiorczość, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 21. He H., Baruch Y., (2009), Transforming Organizational Identity under Institutional Change, "Journal of Organizational Change Management" no. 22 (6).
  • 22. He H., Baruch Y., (2010), Organizational Identity and Legitimacy under Major Environmental Changes: Tales of Two UK Building Societies, "British Journal of Management" no. 21 (1).
  • 23. Kostera M., Śliwa M., (2010), Zarządzanie w XXI wieku: jakość, twórczość, kultura: podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • 24. Ławrynowicz M., (2004), Spółdzielnia a koncepcje neoinstytucjonalne, "Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny" nr LXVI (3).
  • 25. Pedersen J.S., Dobbin F., (2006), In Search of Identity and Legitimation, "American Behavioral Scientist" no. 49 (7).
  • 26. Rhodes C., Brown A.D., (2005), Writing Responsibly: Narrative Fiction and Organization Studies, "Organization" no. 12 (4).
  • 27. Siudek T., (2011), Bankowość spółdzielcza w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej - wymiar ekonomiczny, organizacyjny i społeczny, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • 28. Strauss A., Corbin J., (1998), Basics of Qualitative Research, Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage, London.
  • 29. Sułkowski Ł., (2005), Perspektywy rozumienia tożsamości organizacyjnej, "Organizacja i Kierowanie" no. 3.
  • 30. Sułkowski Ł., (2004), Metodologia nauk o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji" nr 10.
  • 31. Weick K.E., (1995), Sensemaking in Organizations, SAGE.
  • 32. Weick K.E., (2000), Making Sense of the Organization, Wiley.
  • 33. Whetten D.A., (2006), Albert and Whetten Revisited: Strengthening the Concept of Organizational Identity, "Journal of Management Inquiry" no. 15 (3).
  • 34. Whetten D.A., Mackey A., (2002), A Social Actor Conception of Organizational Identity and Its Implications for the Study of Organizational Reputation, "Business Society" no. 41 (4).
  • 35. Wojtkiewicz M., (2011), Klan spółdzielców - opowieść o pewnym warszawskim sklepie, [w:] M. Kostera (red), Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji, GWP, Warszawa.
  • 36. Zarębska A., (2009), Identyfikacja tożsamości organizacyjnej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302389

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.