PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1 (18) | 113--123
Tytuł artykułu

Oczekiwania konsumentów dotyczące instrumentu płatniczego a rozwój innowacyjnych form płatności

Warianty tytułu
Development of Payment Innovations in the Context Of Consumer Expectations Regarding Payment Instruments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ocena możliwości rozwoju nowoczesnych instrumentów płatniczych w Polsce ze względu na preferowane przez konsumentów cechy instrumentów płatniczych. Do podstawowych cech wpływających na wybór instrumentu płatniczego przez konsumenta należą: koszt jego użycia, bezpieczeństwo oraz wygoda (szybkość i łatwość użycia). Badania przeprowadzone techniką wywiadu bezpośredniego na grupie 300 respondentów wykazały, że Polacy wysoko oceniają pod względem tych cech tradycyjne formy płatności. W porównaniu z nimi nowe innowacyjne instrumenty płatnicze zostały uznane za droższe i mniej bezpieczne, jednak szybsze i prostsze w użyciu. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości nie należy spodziewać się rewolucyjnych zmian w zwyczajach płatniczych polskich konsumentów.(abstrakt oryginalny)
EN
The article aims at evaluating the potential for development of innovative payment instruments in Poland taking into account customers' expectations and preferences. Consumer choices in this respect are based mainly on costs, safety, convenience, ease of use and time needed to make payment with each instrument. To evaluate the significance of these factors in the process of decision making the research was carried out by means of face to face interviews with a sample of 300 respondents. The results show that traditional payment instruments such as cash, debit and credit cards or credit transfer are valued high by Polish consumers. In contrast, innovative payment instruments are considered to be more expensive and less safe, but faster and easier to use. The findings lead to the conclusion that radical changes in consumer payment habits in Poland are very unlikely and should not be expected in the nearest future.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
113--123
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Abrazhevich D., Classification and Characteristics of Electronic Payment Systems, [w:] K. Bauknecht, S. Kumar Madria, G. Pernul (eds.), Electronic Commerce and Web Technologies: Second International Conference - Proceedings, Springer, Berlin-Heidelberg-New York-Barcelona-Hong Kong -London-Milan-Paris-Tokyo 2001.
  • Boer R., Hensen C., Screpnic A., Online Payments 2010: Increasingly a Global Game, Innopay, Amsterdam Version 1.0, May 2010.
  • Chakravorti S., Roson R., Platform Competition in Two-Sided Markets: The Case of Payment Networks, Federal Reserve Bank of Chicago, Working Paper Series no. 9, Chicago 2004.
  • Consumer Online Shopping and Payment Experience Shape In-store Expectations: Executive Summary, Cisco Systems, Cisco Internet Business Solutions Primary Research 2008, shttp://www.cisco.com/ web/strategy/docs/finance/ConnectedPaymentsExecSummary_092208.pdf (dostęp: 13.12.2011).
  • De Grauwe P., Rinaldi L., Van Cayselle P., Issues of Efficiency in the Use of Cash and Cards, University of Leuven, Leuven 2006.
  • Fopma R., Geerdes R., Grey A., Luther D., McHugh E., Ott B., Big Winners and Big Losers in Payments - Where Is Your Bank Headed?, Unisys Corporation, 2008.
  • Górka J., Efektywność instrumentów płatniczych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
  • Gowrisankaran G., Stavins, J., Network externalities and technology adoption: Lessons from electronic payments, NBER Working Paper 8943, May 2002.
  • Guibourg G., Interoperability and network externalities in electronic payments, Sveriges Riksbank Working Paper Series 2001, no. 126.
  • Harasim J., Płatności zbliżeniowe w Polsce - stan obecny i perspektywy rozwoju, [w:] H. Żukowska, M. Żukowski (red.), Obrót bezgotówkowy w Polsce, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013a.
  • Harasim J., Współczesny rynek płatności detalicznych - specyfika, regulacje, innowacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013b.
  • Humphrey D., Willesson M., Lindblom T., Bergendahl G., What does it cost to make a payment?, "Review of Network Economics" 2003, vol. 2.
  • Koźliński T., Zwyczaje płatnicze Polaków, Narodowy Bank Polski, Departament Systemu Płatniczego, Warszawa, maj 2013.
  • Maison D., Badania postaw Polaków powyżej 60. roku życia wobec obrotu bezgotówkowego, Raport przygotowany dla NBP, Warszawa, kwiecień 2012.
  • Maison D., Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego, Raport przygotowany dla NBP, Warszawa, 15 marca 2010.
  • Mc Andrews J., Rob R., Shared ownership and pricing in a network switch, "International Journal of Industrial Organisation" 1996, vol. 14, no. 6.
  • Polasik M., Górka J., Wilczewski G., Kunkowski J., Przenajkowska K., Time efficiency of point-of-sale payment methods: preliminary results, "Journal of Internet Banking and Commerce", September 2010, vol. 15, no. 3.
  • Saloner G., Shephard A., Adoption of technologies with network effects: An empirical examination of the adoption of automated teller machines, "Rand Journal of Economics" 1995, vol. 26, no. 3.
  • Spencer P., Regulation of the payments market and the prospect for digital money, Bank for International Settlements, BIS Papers no. 7, Basel 2001.
  • Tumin Z., The future technology of money, [w:] The Future of Money, OECD, Paris 2002.
  • Van Hoove L., Electronic money and the network externalities theory: Lessons for real life, "Netnomics" 1999, vol. 1, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.