Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Pierwsze systemy rezerwacyjne określane akronimem CRS (Computerized Reservation System) pojawiły się na rynku amerykańskim na początku lat 60. Pionierem w dziedzinie CRS była firma IBM, która na potrzeby linii lotniczej American Airlines przygotowała pierwszy na świecie system rezerwacyjny o nazwie SABRE (Semi-Automated Business Research Environment) obejmujący swoim zasięgiem cały kraj. System umożliwiał przypisanie nazwiska pasażera do miejsca w samolocie i dziennie był w stanie obsłużyć ponad 80 tys. rezerwacji zgłaszanych telefonicznie. Dzięki niemu linie lotnicze mogły zwiększyć sprzedaż biletów oraz polepszyć obsługę klienta. Dynamiczny wzrost przewozów pasażerskich skłonił linie lotnicze do zawarcia porozumienia o współpracy z dużymi biurami podróży. Dzięki temu agencje turystyczne po zakupie sprzętu i opłaceniu licencji otrzymywały terminale komputerowe umożliwiające dostęp do centralnego systemu rezerwacji. Praca w systemie wymagała od pracownika ukończenia wielostopniowego szkolenia z obsługi systemu oraz ponoszenia przez biuro dużych wydatków związanych z utrzymaniem systemu CRS, przez co systemy te były dostępne tylko dla większych agencji turystycznych. Postępująca deregulacja w transporcie lotniczym, bankructwo wielu linii, łączenie się mniejszych przewoźników oraz globalizacja rynku sprawiły że na skutek integracji systemów rezerwacyjnych, nie tylko tych związanych z przewoźnikami lotniczymi, systemu CRS ewoluowały w kierunku globalnych systemów rezerwacji zwanych Global Distribution Systems (GDS). Wokół nich skupili są organizatorzy podróży, agenci, przewoźnicy, hotele, armatorzy itp. Systemy tego typu umożliwiają połączenie w czasie rzeczywistym dostawców i odbiorców usług turystycznych na całym świecie. Za ich pośrednictwem można odnaleźć połączenie lotnicze, promowe lub inne, zarezerwować bilet lotniczy wraz z dodatkowym serwisem na pokładzie np. posiłkiem wegetariańskim, miejsce w hotelu lub wypożyczyć samochód w ciągu kilku sekund bezpośrednio z okna programu. Co więcej składając poszczególne segmenty podróży razem można przygotować dla potencjalnego turysty cały pakiet imprez (przelot, nocleg i inne atrakcje) dzięki czemu znacznie poprawia się obsługa klienta, a co za tym idzie zwiększa się konkurencyjność firmy.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
491--498
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
autor
- Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
Bibliografia
- Document Production, FP Galileo Professional
- Complete User Guide, Galileo using Viewpoint
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302849