PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Systemy wspomagania organizacji SWO'2005 | 491--498
Tytuł artykułu

Zastosowanie systemów rezerwacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora turystycznego na przykładzie Galileo GDS

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pierwsze systemy rezerwacyjne określane akronimem CRS (Computerized Reservation System) pojawiły się na rynku amerykańskim na początku lat 60. Pionierem w dziedzinie CRS była firma IBM, która na potrzeby linii lotniczej American Airlines przygotowała pierwszy na świecie system rezerwacyjny o nazwie SABRE (Semi-Automated Business Research Environment) obejmujący swoim zasięgiem cały kraj. System umożliwiał przypisanie nazwiska pasażera do miejsca w samolocie i dziennie był w stanie obsłużyć ponad 80 tys. rezerwacji zgłaszanych telefonicznie. Dzięki niemu linie lotnicze mogły zwiększyć sprzedaż biletów oraz polepszyć obsługę klienta. Dynamiczny wzrost przewozów pasażerskich skłonił linie lotnicze do zawarcia porozumienia o współpracy z dużymi biurami podróży. Dzięki temu agencje turystyczne po zakupie sprzętu i opłaceniu licencji otrzymywały terminale komputerowe umożliwiające dostęp do centralnego systemu rezerwacji. Praca w systemie wymagała od pracownika ukończenia wielostopniowego szkolenia z obsługi systemu oraz ponoszenia przez biuro dużych wydatków związanych z utrzymaniem systemu CRS, przez co systemy te były dostępne tylko dla większych agencji turystycznych. Postępująca deregulacja w transporcie lotniczym, bankructwo wielu linii, łączenie się mniejszych przewoźników oraz globalizacja rynku sprawiły że na skutek integracji systemów rezerwacyjnych, nie tylko tych związanych z przewoźnikami lotniczymi, systemu CRS ewoluowały w kierunku globalnych systemów rezerwacji zwanych Global Distribution Systems (GDS). Wokół nich skupili są organizatorzy podróży, agenci, przewoźnicy, hotele, armatorzy itp. Systemy tego typu umożliwiają połączenie w czasie rzeczywistym dostawców i odbiorców usług turystycznych na całym świecie. Za ich pośrednictwem można odnaleźć połączenie lotnicze, promowe lub inne, zarezerwować bilet lotniczy wraz z dodatkowym serwisem na pokładzie np. posiłkiem wegetariańskim, miejsce w hotelu lub wypożyczyć samochód w ciągu kilku sekund bezpośrednio z okna programu. Co więcej składając poszczególne segmenty podróży razem można przygotować dla potencjalnego turysty cały pakiet imprez (przelot, nocleg i inne atrakcje) dzięki czemu znacznie poprawia się obsługa klienta, a co za tym idzie zwiększa się konkurencyjność firmy.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
Bibliografia
  • Document Production, FP Galileo Professional
  • Complete User Guide, Galileo using Viewpoint
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302849

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.