PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1 (18) | 63--77
Tytuł artykułu

Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami - aspekt procesu tworzenia wartości.

Warianty tytułu
Management of the Value of an Enterprise's Relationship with Market Stakeholders in the Context of the Value Creation Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami polega na przemyślanym i zorganizowanym tworzeniu tej wartości. Wartość relacji jest generowana dzięki realizacji procesów kształtowania stosunków. Rozmaite czynniki wpływają na przebieg tych procesów. Część z nich ma charakter relacyjny, gdyż podlega wpływowi przedsiębiorstw i ich rynkowych interesariuszy oraz dotyczy bezpośrednio warunków i przebiegu stosunków. Znajomość tych czynników i ich istotności we wspieraniu procesów pozyskiwania, usatysfakcjonowania i zatrzymywania interesariuszy rynkowych ułatwia zarządzanie wartością relacji. Celem artykułu jest przeprowadzenie teoretycznych rozważań na temat procesu tworzenia wartości relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami i empiryczne zidentyfikowanie istotności czynników relacyjnych wspierających ten proces. Dla realizacji obranego celu wykorzystano analizę piśmiennictwa oraz przeprowadzono badania empiryczne na 102 przedsiębiorstwach w Polsce. Badania empiryczne wykazały, że czynniki relacyjne wspierające realizację procesów kształtowania stosunków odnoszą się do ekonomicznych, strategicznych, behawioralnych i produktowych wymiarów wartości relacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The management of the value of an enterprise's relationship with market stakeholders consists in a well thought-out and organized creation of this value. The value of the relationship is generated through the delivery of relationship forging processes. A variety of factors affect these processes. Some of these factors are relational because they are affected by enterprises and their market stakeholders and directly affect the conditions and the course of the relationship. Knowledge of these factors and their importance in supporting the processes of winning, satisfying and retaining market stakeholders helps manage the value of relationships. The objective of this paper are theoretical considerations about the process of creating the relationships of enterprises with market stakeholders and empirical identification of the significance of relational factors that support this process. In order to achieve the objective the subject literature was studied and empirical research was conducted on 102 enterprises in Poland. The empirical studies have shown that relational factors that support the processes of forging of a relationship refer to the economic, strategic, behavioral and product dimensions of the relationship's value.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--77
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Anderson J., Jain D., Chintagunta P., Customer Value assessment in business markets, "Journal of Business- to-Business Marketing" 1993, vol. 1, no. 1, s. 3-29.
  • Anderson J., Narus J., A model of distributor firm and manufacturer firm working partnership, "Journal of Marketing", January 1990, vol. 54, s. 42-58.
  • Anderson J., Thomson J., Wynstra F., Combining value and price to make purchase decisions in business markets, "International Journal of Research in Marketing" 2000, vol. 17, s. 307-329.
  • Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.
  • Das T., Strategic alliance temporalities and partner opportunism, "British Journal of Management" 2006, vol. 17, s. 1-21.
  • Dwyer F., Schurr P., Oh S., Developing buyer - seller relationships, "Journal of Marketing" 1987, vol. 51, s. 11-27.
  • Grönroos Ch., Value-driven relational marketing: from product to resources and competencies, "Journal of Marketing Management" 1997, vol. 13, s. 407-419.
  • Gwinner K., Gremler D., Bitner M., Relationship benefits in service industries: the customer's perspective, "Journal of the Academy of Marketing Science"1998, vol. 26, no. 2, s. 101-114.
  • Heide J., Weiss A., Vendor consideration and switching behavior for buyers in hight - technology markets, "Journal of Marketing"1995, vol. 59, no. 3, s. 30-43.
  • Joia L., Are frequent customers always a company's intangible asset?," Journal of Intellectual Capital" 2004, vol. 5, no. 4, s. 586-601.
  • Kim T., Oh H., Swaminathan A., Framing interorganizational network change: a network interia perspective, "Academy of Management Review" 2006, vol. 31, s. 704-720.
  • Kotler Ph., Armstrong G., Sanders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
  • Lapierre J., Customer - perceived value in industrial context, "Journal of Business and Industrial Marketing" 2000, vol. 15(2), s. 122-140.
  • Liu D., Tseng K., Yen S., The incremental impact of intellectual capital on value creation, "Journal of Intellectual Capital" 2009, vol. 10, no. 2, s. 260-276.
  • Morgan R., Hunt S., The commitment - trust of relationships marketing, "Journal of Marketing" 1994, vol. 58, s. 20-38.
  • Payne A., Holt S., Frow P., Relationship value management: exploring the integration of employee, customer and shareholder value and enterprise performance models, "Journal of Marketing Management" 2001, vol. 17, s. 785-817.
  • Piwoni-Krzeszowska E., Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014.
  • Ravald A., Grönroos Ch., The value concept and relationship marketing, "European Journal of Marketing" 1996, vol. 30(2), s. 19-30.
  • Stańczyk-Hugiet E., Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • Suszyński C. (red.), Przedsiębiorstwo. Wartość. Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Ulaga W., Eggert A., Realtionship value in business markets: the construct and its dimentions, "Journal of Business-to-Business Marketing" 2005, vol. 12, no. 1, s. 73-99.
  • Wilson D., Jantrania S., Understanding the value of a relationship, "Asia - Australia Marketing Journal" 1994, vol. 2(1), s. 55-66.
  • Zeithaml V., Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence, "Journal of Marketing"1988, vol. 52, s. 2-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303147

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.