PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1 (18) | 90--99
Tytuł artykułu

Dynamika modeli biznesu

Autorzy
Warianty tytułu
Dynamics of business models
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przybliżenie wewnętrznych elementów determinujących funkcjonowanie współczesnych organizacji, dlatego że to właśnie one zmieniają się w sposób nieliniowy, dostarczając nowe wartości dotychczasowym klientom, jak również tworząc nowe wyzwania dla konkurencji. Zdaniem autorki przyczyną "turbulencji otoczenia" jest zatem zmienność wewnętrznych elementów w funkcjonowaniu organizacji, które to elementy generują "turbulencję otoczenia". W związku z tym uwaga została skupiona na określeniu kluczowych punktów skupienia modeli biznesu, ich dynamicznych imperatywów, a także narzędzi wspomagających skuteczną aplikację przyjętego wzoru postępowania. Artykuł powstał na podstawie badań literatury przedmiotu i rozważań natury teoretycznej. Podjęto w nim próbę dekonstrukcji znaczenia pewnych kategorii pojęciowych, które współcześnie zbyt często lokowane są w otoczeniu organizacji, a nie w jej granicach.(abstrakt oryginalny)
EN
The article focuses on approximating internal factors of the modern organizations success. Accordingly, the attention has been focused on identifying the key points of concentrating on business models, distinguishing features and their dynamic imperatives as well as the tools which implementation may be helpful in the application of effective business models. The key finding of the considerations is the fact that modern organizations more frequently use solutions in the scope of heuristic methods and techniques for solving problems, including the complications associated with business models functioning.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
90--99
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Achtenhagen L., Melin L., Naldi L., Dynamics of business models - strategizing, critical capabilities and activities for sustained value creation, "Long Range Planning" 2013, no. 46.
  • Ahamed F., China business model: does it improve business environment?, "Middle East Journal of Business" 2013, no. 8(3).
  • Allaire Y., Firsirotu M.A., Myślenie strategiczne, PWN, Warszawa 2000.
  • Bellman R., Clark C.E., Malcolm D.G., Craft C.J., Ricardi F.M., On the construction of a multi-stage, multi-person business game, "Operations Research" 1957, no. 57(5).
  • Casadesus-Masanell R., Zhu F., Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor-based business models, "Strategic Management Journal" 2012, no. (4).
  • Chesbrough H., Open Business Model: How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business School Press, Cambridge MA 2006.
  • Dahan N.M., Doh J.P., Oetzel J., Yaziji M., Corporate-NGO collaboration: Co-creating new business models for developing markets, "Long Range Planning" 2010, no. 43(2-3).
  • de Reuver M., Bouwman H., & Haaker, T., Mobile business models: Organizational and financial design issues that matter, "Electronic Markets" 2009, no. 19(1).
  • de Wit B., Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
  • Gołebiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008.
  • Jean-François G., Organizational identity and adoption factor for a business model innovation. The low cost business model Transavia in Air France (2004-2012), "Revue Française de Gestion" 2013, no. 39 (236).
  • Jones G.M., Educators, electrons, and business models: a problem in synthesis, "The Accounting Review" 1960, vol. 35, no. 4.
  • Konde V., Biotechnology business models: An Indian perspective, "Journal of Commercial Biotechnology" 2009, no. 15(3).
  • Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2005.
  • Miller D., Eisenstat R., Foote N., Strategy from the inside out: building capability-creating organizations, "California Management Review" 2002, no. 44(3).
  • Niemczyk J., Metodologia nauk o zarządzaniu, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  • Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  • Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., The power of business models, "Business Horizons" 2005, no. 48.
  • Sus A., The Real Options Approach - As the Modern Philosophy of Strategic Planning - the Results of Empirical Research, [w:] Management Trends in Theory and Practice, S. Hittmar (ed.), Scientific Papers, EDIS, University Publishing House, University of Zilina, Zilina 2013.
  • Teece D.J., Business models, business strategy and innovation, "Long Range Planning" 2010, no. 43.
  • Velu C., Stiles P., Managing decision-making and cannibalization for parallel business models, "Long Range Planning" 2013, no. 46(6).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303159

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.