PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Public Relations. Teoria i praktyka komunikowania | 27--44
Tytuł artykułu

Własność mediów a problem kształtowania ich zawartości (próba ujęcia modelowego)

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problem kształtowania zawartości mediów, a więc wywierania wpływu na treści medialne należy w warunkach demokracji i gospodarki rynkowej do szczególnie "wrażliwych". Z jednej strony bowiem doktrynalne zaplecze funkcjonowania "wolnych" mediów zakłada minimalizowanie wpływu państwa i innych podmiotów na kształt przekazu dziennikarskiego, z drugiej zaś praktyka funkcjonowania rynku medialnego daje rozliczne dowody oddziaływania różnych czynników na sposób funkcjonowania mediów, jak i zawarte w nich treści. W opracowaniu podjęto próbę przeanalizowania czynników związanych głównie z własnością mediów i określenia ich wpływu na treści w kontekście mediów traktowanych jako swego rodzaju rynek. Po określeniu modelowych relacji między doktrynami medialnymi a dominującymi rodzajami własności przedstawiono skrótową charakterystykę rynku medialnego, uwzględniającą procesy konkurencji i koncentracji, interwencji państwa oraz wpływu istotnego czynnika, jakim są, zdaniem autora, oddziaływania public relations. Podjęto także istotną, z tego ostatniego punktu widzenia, kwestię relacji pluralizmu medialnego do uwarunkowań rynkowych, egzemplifikując problem w oparciu o praktykę polskiego rynku. Całość zamyka wskazanie hipotez dotyczących mechanizmu wpływu własności na kształtowanie treści medialnych.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
  • Morozowski M.: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa 2001
  • Muszyński J.: Polityka jako "towar". Przyczynek do teorii marketingu politycznego. Zeszyty Naukowe WSZiM nr 2. Warszawa 1997
  • Kunczik M., Zipfel A.: Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu. Warszawa 2000
  • Keane J.: Media a demokracja. Londyn 1992
  • McQuail D.: Mass Communication Theory. London 1983
  • MelissenJ.: Wielding Soft Power: The New Public Diplomacy. Netherlands Institute of International Relations, Clingendael, May 2005
  • Dobek-Ostrowska B.: Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym. Wrocław 2004
  • Kowalski T.: Media i pieniądze. Warszawa 1998
  • Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów. Red. B. Klimkiewicz. Kraków 2005
  • Kowalski T.: Masowe media i ekonomia - doświadczenia szwedzkie. Zeszyty Prasoznawcze 1978, vol. 2.
  • Kowalski T.: Ekonomia i telewizja. Przypadek brytyjski. Zeszyty Prasoznawcze 1989, nr 4
  • Renaud J.L.: Thefiitune of the European audio-visual industry. Manchester 1989
  • Picard R.G.: The Press and the Decline of Democracy. The Democratic Socialist Response In Public Policy. Greenwood Press 1985
  • Baerns B.: Öffentlichkeitsarbeit oder Journalismus? Zum Einfluß im Mediensystem. Bochum 1975
  • Croteau D., Hoynes W.: Media/society: Industries, images ami audiences. Thausand Oaks, CA: Pine Forge Press 2000
  • Who owns the media? Compétition and concentration in the mass media industry. Red. B.M. Compaine, D. Gomery. Mahwah, NJ, LEA 2000
  • Shoemaker P.J., Reese S.D.: Mediating the message: Theories of influences of mass media content. New York 1991
  • Chomsky N., Herman E.S.: Manufacturing Consent. Pantheon Books 1988
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.