Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Problem kształtowania zawartości mediów, a więc wywierania wpływu na treści medialne należy w warunkach demokracji i gospodarki rynkowej do szczególnie "wrażliwych". Z jednej strony bowiem doktrynalne zaplecze funkcjonowania "wolnych" mediów zakłada minimalizowanie wpływu państwa i innych podmiotów na kształt przekazu dziennikarskiego, z drugiej zaś praktyka funkcjonowania rynku medialnego daje rozliczne dowody oddziaływania różnych czynników na sposób funkcjonowania mediów, jak i zawarte w nich treści. W opracowaniu podjęto próbę przeanalizowania czynników związanych głównie z własnością mediów i określenia ich wpływu na treści w kontekście mediów traktowanych jako swego rodzaju rynek. Po określeniu modelowych relacji między doktrynami medialnymi a dominującymi rodzajami własności przedstawiono skrótową charakterystykę rynku medialnego, uwzględniającą procesy konkurencji i koncentracji, interwencji państwa oraz wpływu istotnego czynnika, jakim są, zdaniem autora, oddziaływania public relations. Podjęto także istotną, z tego ostatniego punktu widzenia, kwestię relacji pluralizmu medialnego do uwarunkowań rynkowych, egzemplifikując problem w oparciu o praktykę polskiego rynku. Całość zamyka wskazanie hipotez dotyczących mechanizmu wpływu własności na kształtowanie treści medialnych.(fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
27--44
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
- Morozowski M.: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa 2001
- Muszyński J.: Polityka jako "towar". Przyczynek do teorii marketingu politycznego. Zeszyty Naukowe WSZiM nr 2. Warszawa 1997
- Kunczik M., Zipfel A.: Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu. Warszawa 2000
- Keane J.: Media a demokracja. Londyn 1992
- McQuail D.: Mass Communication Theory. London 1983
- MelissenJ.: Wielding Soft Power: The New Public Diplomacy. Netherlands Institute of International Relations, Clingendael, May 2005
- Dobek-Ostrowska B.: Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym. Wrocław 2004
- Kowalski T.: Media i pieniądze. Warszawa 1998
- Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów. Red. B. Klimkiewicz. Kraków 2005
- Kowalski T.: Masowe media i ekonomia - doświadczenia szwedzkie. Zeszyty Prasoznawcze 1978, vol. 2.
- Kowalski T.: Ekonomia i telewizja. Przypadek brytyjski. Zeszyty Prasoznawcze 1989, nr 4
- Renaud J.L.: Thefiitune of the European audio-visual industry. Manchester 1989
- Picard R.G.: The Press and the Decline of Democracy. The Democratic Socialist Response In Public Policy. Greenwood Press 1985
- Baerns B.: Öffentlichkeitsarbeit oder Journalismus? Zum Einfluß im Mediensystem. Bochum 1975
- Croteau D., Hoynes W.: Media/society: Industries, images ami audiences. Thausand Oaks, CA: Pine Forge Press 2000
- Who owns the media? Compétition and concentration in the mass media industry. Red. B.M. Compaine, D. Gomery. Mahwah, NJ, LEA 2000
- Shoemaker P.J., Reese S.D.: Mediating the message: Theories of influences of mass media content. New York 1991
- Chomsky N., Herman E.S.: Manufacturing Consent. Pantheon Books 1988
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303491