Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Podczas wojny cele polityki nigdy nie mogły być osiągane wyłącznie poprzez stosowanie środków przemocy - walkę zbrojną, a zdobyta władza długo opierać się na przymusie. Pogląd ten wydaje się aktualny szczególnie wtedy, gdy rządy współczesnych demokracji decydują się na użycie sił zbrojnych daleko od granic swoich krajów. Podstawowym założeniem demokracji jest bowiem to, że interes społeczny będzie kształtować zachowania polityków i sposób prowadzenia walki zbrojnej przez dowódców. Siły zbrojne i sprawujący nad nimi kontrolę politycy mają zatem swój "lud", przed którym trzeba się rozliczać z podejmowanych działań. Dla wojska są to obywatele, którzy utrzymują siły zbrojne płacąc podatki, a dla polityków wyborcy, którzy dają lub zabierają im mandat do sprawowania władzy. Mają oni pełne prawo do informacji o podejmowanych przez oba podmioty działaniach oraz formalną - przez akt wyborczy i nieformalną - przez presję opinii publicznej możliwość sprawowania kontroli nad instytucjami państwa, w tym siłami zbrojnymi3. A zatem w państwach demokratycznych, które decydują się na użycie sił zbrojnych jako środka przeciwdziałania zagrożeniom międzynarodowego bezpieczeństwa i pokoju niezbędne jest pozyskanie odpowiedniego stopnia zrozumienia i poparcia dla prowadzonych działań.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
45--60
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Obrony Narodowej w Warszawie
Bibliografia
- ---
- Dobek-Ostrowska B.: Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym. Wrocław 2004
- Rutkowski C.: Organizacje przyszłości - przyszłość organizacji. Czy Siłom Zbrojnym wystarczy restrukturyzacja i reenginering? Warszawa 2005
- Kryszk D.: Informowanie opinii publicznej a operacje militarne poza granicami kraju. Warszawa 2006
- Syrkiewicz-Świtała M., Świtała R.: Podstawy budowania efektywnej komunikacji, czyli public relations jako funkcja zarządzania. W: Public relations. Sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce. Red. H, Przybylski. Katowice 2004
- Goban-Klas T.: Public relations, czyli promocja reputacji. Warszawa 1997
- Montgomery B.L.: Wspomnienia. Warszawa 1996
- Black S.: Public relations. Warszawa 1999
- Keane J.: Media a demokracja. Londyn 1992
- Pratkanis A.: Aronson E,: Wiek propagandy. Warszawa 2003
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303775