PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | z. 92 | 172--184
Tytuł artykułu

Lek jako specyficzny produkt na rynku

Warianty tytułu
Medicine as a specific product on the market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na przestrzeni ostatnich lat zauważamy wzrost zachorowalności społeczeństwa oraz pojawianie się nowych jednostek chorobowych. Dlatego też przemysł farmaceutyczny nieustannie ewoluuje i rozwija się, aby jak najskuteczniej zapobiegać nowym problemom zdrowotnym. W obliczu tego zjawiska uzasadniony wydaje się fakt objęcia produktu leczniczego ochroną prawną (w postaci ustawy Prawo Farmaceutyczne). Żaden inny towar nie podlega tak szczegółowym regulacjom dotyczącym wytwarzania, dopuszczenia do obrotu, sprzedaży, reklamy czy nadzoru. To szerokie unormowanie wynika głównie z potrzeby ochrony życia i zdrowia ludzi, bowiem nie tylko nadużycie, ale i nieprawidłowe połączenie substancji czynnych zawartych w lekach może przyczynić się do poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu, nierzadko nawet do jego śmierci.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is explaining the notion of medicinal product, presenting its classification and types on the basis of different criteria, including statutory ones, and also conducting a characteristic of pharmaceutical market in Poland and in the world. O n account of serious consequences that medicine taking carries, medicinal products have been included in a wide range of legal regulations concerning manufacturing, admitting to trading, selling, advertising or supervising. This feature distinguishes pharmaceuticals from all other products on the market. I n the article a statutory definition of a pharmaceutical as well as its different divisions and classifications have been presented. With a view to recently observed dynamic growth of pharmaceutical market, a significant part of the paper is devoted to the description of medicine market. The data include not only Poland but also other countries (among others the United States, India or Russia). The information in the article is relatively new - it covers the period from 2001 till the end of 2007. Taking into account the fact of fast aging societies, mass appearance of diseases of modern civilization and new health problems, one may undoubtedly state that the pharmaceutical sector will continuously grow and evolve in order to meet human needs.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
172--184
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Dolan P., Olsen J., Dystrybucja usług medycznych. Zagadnienia ekonomiczne i etyczne, CeDeWu, Warszawa 2008.
  • Michalik M., Pilarczyk B., Mruk H., Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym, Wolters Kluwer Polska - Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2008.
  • Szalonka K., Marketing w aptece, Continuo, Wrocław 2005.
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne.
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie dopuszczenia do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego i punktach aptecznych produktów leczniczych.
  • www.biotechnologia.pl 2.
  • www.egospodarka.pl
  • www.eksportuj.pl
  • www.emedyk.pl
  • . www.farmacjaija.pl
  • www.gcppl.org.pl
  • www.oecd.org
  • www.pwc.com
  • www.stat.gov.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171304791

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.